Daytona EVO Sports, var kan man köpa?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Helst mellan Stockholm / Gävle någonstans.
Verkar inte som Lelles har.

Last edited:
Tackar, blir en sväng nästa gång jag har vägarna förbi.

Upplever du innerskon som besvärlig på något sätt?
Lite i valet och kvalet mellan A-stars SM-X R (som är några tusen billigare också) och Daytonas...

Nja, nje lite svårt att trycka ner foten i om jag jämför med min gamla 900kr stövlar men det är väl bra att dom inte är för stora.

Hur fiffigt är det om det är svårt att få i/ur foten egentligen? Har man sönder något i foten så blir det ju plötsligt väldigt trångt även i stora skor/stövlar, och Daytona är ju inte så himskans lätta att klippa i.

vill slå ett slag för Alpinestars SuperTech R , har alldrig provat ett par skönare skor än dessa , de kändes något klumpiga i början och jag tyckte jag fick dålig "tå känsla" ibörjan men guuuuud nu efter en sessong!! kommer aldrig byta :):tummenupp

Hur fiffigt är det om det är svårt att få i/ur foten egentligen? Har man sönder något i foten så blir det ju plötsligt väldigt trångt även i stora skor/stövlar, och Daytona är ju inte så himskans lätta att klippa i.

Å andra sidan borde det vara rätt lätt att klippa av ytterskon utan att påverka innerskon.

Jag har Daytona och jag känner inte igen alls att de är svåra att få i och ur foten, snarare tvärsom! Man öppnar ytterskon med en dragkedja som löper längs i princip hela skon och sen öppnar man hela innerskon med tre kardborrefästen. Bara att sätta i foten i en enda stor öppning. Innerskon i kevlar/aramid känns tryggt. Om man nu mot förmodan skulle bryta foten i dessa stövlar så tror jag inte ens man behöver klippa upp dom överhuvudtaget... Knäppte en bild så kan ni se själva. Jag är otroligt nöjd med mina, suverän känsla. Jag gillar konceptet med att man inte behöver köpa ny stövel när det yttre är slitet/skadat, bara att köpa ny yttersko. Kan även rekommendera att köpa tåpuckar i keramik, de håller grymt bra.
Jag köpte min från Event-MC. Kan verkligen rekommenderas, bra service och går även att beställa i halvstorlekar.

Bifogat

• IMG_2053.jpg
    IMG_2053.jpg
    125.7 KB · Visningar: 176
Sen är det väl så att det viktigaste med skon är att den är säker! Den ronden vinner nog evo skon :tummenupp

Precis, därför kör man i läderhuva också! :tummenupp

Precis, därför kör man i läderhuva också! :tummenupp
Nej, stickade mössor är bättre, lättare och dom blir inte ens repiga när man kastar ut dom från högsta våningen :mattias

För att återgå till min poäng, visst skyddar Daytona klockrent mot mosskador/brytskador av fotenleden framför allt. Men i somras knäckte en fotpinne av min fot strax innanför tårna, och då var tom min Alpinestar SMX3-stövel svår att få av. Jag tittade på Daytona-stövlar efter det, men dom hade inte skyddat mig i just det fallet. Och jag hade inte velat lirka ut min fot genom en sån stövel heller just då. Men man kan aldrig hitta skyddsutrustning som är bra i alla situationer :)

hur livsuppehållande är en sko?

Inte alls, men olika skor är olika fotskyddande, men det visste du ju redan...

Jag har Daytona security evo gp, och fullt öppnade är dom inte svåra att få av alls.
Jag krossade en fot en gång och att öppna skon va inget problem, den va sliten i bitar som hängde runt ankeln, Astart GP tech.

Inte alls, men olika skor är olika fotskyddande, men det visste du ju redan...

Jag har Daytona security evo gp, och fullt öppnade är dom inte svåra att få av alls.
Jag krossade en fot en gång och att öppna skon va inget problem, den va sliten i bitar som hängde runt ankeln, Astart GP tech.
Vad hände? I vurpan alltså?

Just ja, det där kommer jag ju ihåg nu när jag läste om det! Riktigt läskig vurpa! Din hypotes om att foten fastnade i asfalten och din rörelseenergi mosade ihop den kan nog mycket väl stämma! Stövlarna borde vara mycket glidvänligare på sidorna framtill.

Skönt att du har kommit igång igen iaf :tummenupp Envishet är en dygd :fakta

Just ja, det där kommer jag ju ihåg nu när jag läste om det! Riktigt läskig vurpa! Din hypotes om att foten fastnade i asfalten och din rörelseenergi mosade ihop den kan nog mycket väl stämma! Stövlarna borde vara mycket glidvänligare på sidorna framtill.

Skönt att du har kommit igång igen iaf :tummenupp Envishet är en dygd :fakta

Ja om de Astars jag hade på mig då hade haft tåskrapskydd i titan så hade det säkert hjälpt lite, men nu är jag ingen tåskrapare så jag hade bara ett vanligt plastskydd.
Men det som hade kunna gjort stor skillnad är den inre sko som daytona evo har, då hade sulan kunna fått vilket grepp den ville, det hade inte gått att vrida runt fram/mellanfoten på det sättet.
Det är också därför daytona evo/sport inte har några yttre skydd som kan haka tag i något.

Komma igång ja, man har inte mycket val så det är bara att halta på och köra vidare, i andra skor.

Ja om de Astars jag hade på mig då hade haft tåskrapskydd i titan så hade det säkert hjälpt lite, men nu är jag ingen tåskrapare så jag hade bara ett vanligt plastskydd.
Men det som hade kunna gjort stor skillnad är den inre sko som daytona evo har, då hade sulan kunna fått vilket grepp den ville, det hade inte gått att vrida runt fram/mellanfoten på det sättet.
Det är också därför daytona evo/sport inte har några yttre skydd som kan haka tag i något.

Komma igång ja, man har inte mycket val så det är bara att halta på och köra vidare, i andra skor.
Men Daytona-stövlarna är ju bara hårda fram till strax innan tårna väl? Det som sticker ut (dvs tår mm) måste det väl bara bli sopor kvar av vid en sån vurpa som du gjorde? :va Jag säger dock inte att dom är dåliga, tvärs om, men olika skydd hanterar olika krascher olika bra, och inga skydd klarar allt :)

Nej, helt rätt! Man har inte kraschat på riktigt förrns man har gett upp och inte orkar komma igen och gå vidare! :fakta Jag har ju brutit av tre ben i en fot, haft sönder 4 kotor och slagit loss några flisor ur kraniet i två vurpor i sommar, vilket i sammanhanget inte känns så farligt, men jag förstår din vilja och ansträgning iaf! :)

Verkar inte helt lätt det här.

Får kanske köpa grisen i säcken från fc-moto och returnera om det inte passar.
Efter R2s inlägg så lutar det åt Security Evo 3 istället för Sport.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park