Daytona EVO Sports, var kan man köpa?

Men Daytona-stövlarna är ju bara hårda fram till strax innan tårna väl? Det som sticker ut (dvs tår mm) måste det väl bara bli sopor kvar av vid en sån vurpa som du gjorde? :va Jag säger dock inte att dom är dåliga, tvärs om, men olika skydd hanterar olika krascher olika bra, och inga skydd klarar allt :)

Nej, helt rätt! Man har inte kraschat på riktigt förrns man har gett upp och inte orkar komma igen och gå vidare! :fakta Jag har ju brutit av tre ben i en fot, haft sönder 4 kotor och slagit loss några flisor ur kraniet i två vurpor i sommar, vilket i sammanhanget inte känns så farligt, men jag förstår din vilja och ansträgning iaf! :)

ja jo tårna kan säkert brytas av och det är inte heller kul, alla delar i foten är viktiga för en bra gång och en bra gång är viktig för friska knän rygg etc.
Men nog fanken bryter jag hellre tårna än massa ben i mellanfoten.
och nejvisst ingen sko klarar allt med SecEvo klarar det mesta som är möjligt att skydda mot.

Du det låter som det är jag som är skitskador, du gillar att åka hoj ser jag :)
får man fråga vad du har för hjälm på huvet när flisorna bara yr?

ja jo tårna kan säkert brytas av och det är inte heller kul, alla delar i foten är viktiga för en bra gång och en bra gång är viktig för friska knän rygg etc.
Men nog fanken bryter jag hellre tårna än massa ben i mellanfoten.
och nejvisst ingen sko klarar allt med SecEvo klarar det mesta som är möjligt att skydda mot.

Du det låter som det är jag som är skitskador, du gillar att åka hoj ser jag :)
får man fråga vad du har för hjälm på huvet när flisorna bara yr?
Nja, bryta av tårna är nog otroligt dumt, dom hjälper till massor med att hålla balansen bla. Jag halkade i duschen för en massa år sen och sparkade av en tå på min ogipsade fot, det var jättedumt :gnissla Iofs ännu dummare att tappa en Husqvarna på högerfoten från början :D

Jo, jag har lite svårt att slita mig :) Cyklade 2v innan gipset rök i våras, och körde hoj dan efter. Efter andra vurpan fick jag inte köra hoj på 12v, 12v och 2h efter vurpan körde jag igen :) Men det har varit min största drivkraft för att orka med allt, när jag inte har kunnat sova, haft ont, inte kunnat röra mig, all träning osv. Då har jag haft hojåkningen som mål, och vetat att jag måste kämpa för att komma tillbaka.

Jag hade en Shoei XR1000, några månader gammal. Å andra sidan så körde jag med huvudet före rakt in i ett armcoräcke på Gotland Ring. Så hjälmen gjorde ett extremt bra jobb! Den delaminerade där jag träffade räcket, och käkbågen gick av, men å andra sidan så blev titanskydden på axlarna på mitt Berik-ställ också söndermosade. Så vissa krafter i omlopp va de nog :)

Nja, bryta av tårna är nog otroligt dumt, dom hjälper till massor med att hålla balansen bla. Jag halkade i duschen för en massa år sen och sparkade av en tå på min ogipsade fot, det var jättedumt :gnissla Iofs ännu dummare att tappa en Husqvarna på högerfoten från början :D

Jo, jag har lite svårt att slita mig :) Cyklade 2v innan gipset rök i våras, och körde hoj dan efter. Efter andra vurpan fick jag inte köra hoj på 12v, 12v och 2h efter vurpan körde jag igen :) Men det har varit min största drivkraft för att orka med allt, när jag inte har kunnat sova, haft ont, inte kunnat röra mig, all träning osv. Då har jag haft hojåkningen som mål, och vetat att jag måste kämpa för att komma tillbaka.

Jag hade en Shoei XR1000, några månader gammal. Å andra sidan så körde jag med huvudet före rakt in i ett armcoräcke på Gotland Ring. Så hjälmen gjorde ett extremt bra jobb! Den delaminerade där jag träffade räcket, och käkbågen gick av, men å andra sidan så blev titanskydden på axlarna på mitt Berik-ställ också söndermosade. Så vissa krafter i omlopp va de nog :)

aa ok, ja då hade du haft mer huvudbry,!, om du haft en sämre hjälm.
jag hade också ett bra mål, doktorn sa att det skulle ta 4månader innan jag gjorde nått alls, men efter 3 så körde jag två race SPA, med knappväxel och utan nått större risktagande iofs men det hjälpte till att orka med massa rehab.
Jag gick in i en dörr i sommras och bröt en tå, tejpade den och efter en vecka glömde jag bort den, men som sagt, mer krafter i en vurpa.

jaja, back on topic kanske..

Det jag funderar på är om Daytona-stövlarna är så bra som de verkar, varför kör inte alla i de högsta racingklasserna med dem?

Jag tvivlar inte på att de är jättesäkra men jag tycker det är en ekvation som inte riktigt går ihop - folk som kraschar åtminstone tio gånger per säsong som inte använder det bästa av det bästa?

Det jag funderar på är om Daytona-stövlarna är så bra som de verkar, varför kör inte alla i de högsta racingklasserna med dem?

Man ska nog inte stirra sig blind på vad GPkillarna kör med.
Hur mycket av grejerna de använder finns att köpa på hylla?

Sedan var det delen med sponsoravtal.

Sponsoravtal i all ära, men jag tror inte att dom skulle åka i Dolce&Gabana-loofers bara för att dom blev sponsrade av dom ;) Dom där killarna har ju dels experter bakom sig som värnar om deras hälsa, dessutom finns det väldigt mycket pengar att vinna på att dom mår bra, klarar ev krascher så gott det går och kan köra alla race, så dom har nog det yttersta av allt. Mycket är ju specialsytt för just dom, och säkert en del prototypgrejer/specialmaterial som kan komma ut på allmänna marknaden, eller är alldeles för dyrt för oss. Vi kanske inte köper ett ställ för 30000 eller stövlar för 15, dvs det finns ingen marknad för det.

Det mesta skulle jag tippa på finns på hyllan, skinnställ är inte raketforskning direkt. Det enda som är riktigt special är ju egentligen skyddsvästar, bröstplattor, nackskydd och sånt som de testar. Och finns det inte nu kommer det ganska snabbt. Rossi körde med ett par handskar med titaninlägg på knogarna för ett par år sen, de kom till butik (i Sverige) samma säsong.

Frågan är dock hur mycket de gamblar med sina fötter bara för att få saker gratis, de tjänar ju ofta inte helt dåligt. Troy Bayliss körde ju med TCX Competizione RS och de har gjort en replika på hans färgsättning i år. För det är ju, som sagt, inte helt otroligt att de kraschar ett par gånger per säsong och dumsnålt vore bara förnamnet om nu Daytona vore så mycket bättre.

Men, som sagt, det är bara vad jag tror. Jag säger inte alls att Daytona är dåliga - de är med största sannolikhet med i toppskiktet men det är ändå lustigt.

Jag ska formulera om det för att göra det enklare.
Daytona är jättrevanligt i Speedway och mååånga världsmästare har kört med dem.
Gör det Daytona stövlar sämre eller bättre?

Men att de kanske gamblar med sina fötter eftersom Daytona inte sponsrar i RR?

Jag ska formulera om det för att göra det enklare.
Daytona är jättrevanligt i Speedway och mååånga världsmästare har kört med dem.
Gör det Daytona stövlar sämre eller bättre?

Men att de kanske gamblar med sina fötter eftersom Daytona inte sponsrar i RR?

Kul att du kan dina härskartekniker. :tummenupp

Du är välkommen att föra en vettig dialog sen när du läst vad jag har skrivit och reflekterat. Jag kanske ska förtydliga att det är roadracing jag sysslar med - det kanske blir enklare för dig att förstå då?

Du är välkommen att föra en vettig dialog sen när du läst vad jag har skrivit och reflekterat. Jag kanske ska förtydliga att det är roadracing jag sysslar med - det kanske blir enklare för dig att förstå då?

Din värld verkar cirkla runt dig, jag är bara en del av andras.
Jag bryr mig inte om vad du sysslar med, jag är intresserad av Daytonas stövlar. Alltså inte dina gissningar om varför de inte används av RRstjärnor. Helst av dem som har erfarenhet och inte går på fria antaganden.

Din värld verkar cirkla runt dig, jag är bara en del av andras.
Jag bryr mig inte om vad du sysslar med, jag är intresserad av Daytonas stövlar. Alltså inte dina gissningar om varför de inte används av RRstjärnor. Helst av dem som har erfarenhet och inte går på fria antaganden.

Jag är hemskt ledsen att jag antog att din tråd var öppen för diskussion eftersom den var det för andra - är det en helt oäven gissning att det inte gäller mig?

Hursomhelst, nästa gång du inte vill diskutera kan du skicka ett PM istället för att vara spydig.

Kan tillägga att jag sommaren efter highsidade och en gsxr1000 landade på en fot, uppskrapat skinn på stöveln och öm fotled va det magra resultatet.
Jag körde vidare så fort jag fick upp hojen, SecEvoGP på fötterna.

Jag är hemskt ledsen att jag antog att din tråd var öppen för diskussion eftersom den var det för andra - är det en helt oäven gissning att det inte gäller mig?

Diskutera vad? Att du inte tror att Daytona är bra för att Moto GP killarna inte kör med dem. Känns som att det finns viktigare saker att diskutera.
Till exempel skydd, kvalité och vad de kan provas. Snarare än sponsoravtal och vad GP kör med och av vilka anledningar.

Kan tillägga att jag sommaren efter highsidade och en gsxr1000 landade på en fot, uppskrapat skinn på stöveln och öm fotled va det magra resultatet.
Jag körde vidare så fort jag fick upp hojen, SecEvoGP på fötterna.

Precis sånt här vill man höra och då var det gjort.
Snikade på tåfronten och beställde Evo Spors, kör ju gata så jag vill gärna kunna gå några meter i dem också.
Tyvär hade inte någon av de Svenska ÅFarna 46or (eller ens i närheten) så jag fick köpa grisen i säcken och beställa från Tysken.
Förhoppningsvis behöver jag inte skicka tillbaka.

Jag tackar alla för hjälpen och framförallt en återförsäljare som var högst hjälpsam med att gissa storlek (trots att han inte fick sälja), jag köper något annat av dig i framtiden. What goes around comes around.

Diskutera vad? Att du inte tror att Daytona är bra för att Moto GP killarna inte kör med dem. Känns som att det finns viktigare saker att diskutera.
Till exempel skydd, kvalité och vad de kan provas. Snarare än sponsoravtal och vad GP kör med och av vilka anledningar.

Du har fortfarande inte läst vad jag har skrivit. Det är inte så svårt.

Tror du att hela toppen inom racingvärlden är så pengakåta att de inte kan lägga 6000 kr på en stövel om det nu vore så att den är så mycket bättre än allt annat? Det är frågan jag försöker diskutera. Därför tror inte jag att Daytonan är mycket bättre än t.ex. Alpinestars SuperTech att det medger en fördubbling av priset.

Eftersom jag tyckte det var relevant för hur de skyddar i förhållande till de andra stora märkena tog jag upp frågan. Du tyckte onekligen inte det av anledningar du inte har förklarat och då ber jag om ursäkt för att jag lyfte frågan. Dock kvarstår det jag skrev i mitt förra inlägg, vill du inte diskutera, skicka ett PM istället för att vara spydig.

Därför tror inte jag att Daytonan är mycket bättre än t.ex. Alpinestars SuperTech att det medger en fördubbling av priset.

Det har du helt rätt i, det är fullt möjligt.
Men på tysken så är ett par supertech (ca300) 50Euro billigare än ett par Daytona EVO Sports (ca350).
Sedan så är ju Daytona handgjorda i Tyskland, kan ju också bidra till ett högre pris.

Eftersom jag tyckte det var relevant för hur de skyddar i förhållande till de andra stora märkena tog jag upp frågan. Du tyckte onekligen inte det av anledningar du inte har förklarat och då ber jag om ursäkt för att jag lyfte frågan. Dock kvarstår det jag skrev i mitt förra inlägg, vill du inte diskutera, skicka ett PM istället för att vara spydig.

Jag är inte ett dugg spydig, bara pragmatiskt inställd till det hela.
Jag anser inte att profilering har med kvalité att göra.
Att få sitt märke på en internationellt noterbar person i en mediasport kostar alltid pengar.
Som Castrol som kör sin olja från BP till exempel, massor med F1 reklam men ändå samma oljor som BP som inte gör den typen av reklam.

Daytona då, från det jag kan läsa mig till själv så är de flesta ägare mer än nöjda och säkerheten har jag aldrig sett ifrågasatt.
En annna aspekt är att de ser oändligt mycket snyggare ut än de flesta sportorienterade bootsen på marknaden.

Tror du att hela toppen inom racingvärlden är så pengakåta att de inte kan lägga 6000 kr på en stövel om det nu vore så att den är så mycket bättre än allt annat?

Du tror väl inte på allvar att det är 6000spänn hit och dit det handlar om? Sponsoravtalen kan ju (rent teoretiskt) till och med helt ligga utanför förarens valmöjligheter utan vara stallets sponsorer.
Väljer stallet att ta in X miljoner från en sponsor eller betala 6000 för en stövel de tycker är bäst, enkelt val om verksamhet ska finansieras.

Last edited:
På VM nivå finns istort sett inte valet att köra med det man vill bara för att man betalar ett par stövlar själv.
Som sagt så får många stilla tiga och åka i det som tillhandahålls, eller som nog är vanligare, du måsta ta med dig en stor del pengar in i ett team och har Chingtjong hjälmar betalt en mille för att du åker med deras hjälm så gör du det, så ärligt talat tror jag faktiskt inte säkerhet kommer först när en ung hetsporre har ett vm kontrakt framför sig på bordet för första gången,
skriva på eller börja kräva rätt stövlar?

Det är dessutom inte ovanligt att det åks i en produkt som ser ut som den i butiken men inte är det.
Detta kan vara prototyper/utvecklingsexemplat eller om-märkta konkurent grejor.

Shit pommesfrites vilken kvaliét!
Fick stövlarna igår, hade kanontur och storleken var perfekt.
Dock inga promenadskor direkt :D

Det är dessutom inte ovanligt att det åks i en produkt som ser ut som den i butiken men inte är det.
Detta kan vara prototyper/utvecklingsexemplat eller om-märkta konkurent grejor.

Har precis läst igenom tråden och suttit och funderat på samma sak hela tiden!

Att tävlingsförare i GP-toppen har samma innehåll i sin utrustning bara för att den ser likadan ut är ett ganska dumt antagande! För att likna det med alpint där t.ex. pjäxorna ser ut som konsumenternas men skiljer sig markant då utövarna kan ha samma innersko flera år och bara byta skal!

Visst Haydens bröstskydd ser inte hightech ut men skinnstället och allt annat är måttsytt och innehåller garanterat inte samma material/lösningar som ditt replica ställ! Replica brukar ju oftast betyda just utseendemässigt lika men inte med samma(billigare) komponenter!

Shit pommesfrites vilken kvaliét!
Fick stövlarna igår, hade kanontur och storleken var perfekt.
Dock inga promenadskor direkt :D

Japp, det kanske inte har framgått tidigare i tråden men som du säger så är kvalitén löjligt hög på Daytona produkter.
Grattis till köpet, upp med en bild.

Så här blev det:

daytona01.jpg

daytona02.jpg

daytona03.jpg

daytona04.jpg

daytona05.jpg

daytona06.jpg

Svart rött kommer att se bra snyggt ut mot svart/grå hoj och svart/vitt ställ med vit/svart hjälm

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park