DaX för nytt bakdäck!

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Okey, jag vet att denna sorts tråd är omöjlig att svara på - och alltid lika överflödig. Den brukar dock vara intressant att läsa.

Jag ska köpa ett nytt bakdäck snart, för det som sitter på kommer bara att räcka i några veckor när väl säsongen startar. Jag tänker köpa ett Pilot Power (=Sport), Pirelli Diablo, Dunlop 208 eller ett Avon AV50-SP. Nu har ju Avon funnits ett tag, men jag har inte hört någon kritik om det däcket förutom dåligt fäste precis när Azaro kom.

Min fråga är: Har du kört på Avon-, Pirelli- eller Dunlopdäcket, och isf hur funkade det vad gäller fäste och livslängd?

Jag vet att alla kör på Pilot Sport, och jag vet att det däcket funkar bra. SÅ SKRIV INTE DET HÄR! Du behöver heller inte fråga varför jag inte kör på det däcket om jag nu vet att det är bra - det hjälper mig inte i min fråga. Inte heller varför jag inte köper beggade racedäck.

EDIT: Kom på att Mezeler Sportec M1 är en av kandidaterna också. Och dessutom ska du få veta varför jag vill byta däck. Jo, jag är nyfiken och vill prova andra märken - så enkelt är det!

/NN

Last edited:
Va bra! Då kan du vara försökskanin och prova andra däcksmärken så kan du tala om för oss andra hur dåliga de är sen!

Jag håller mig till mina begagnade racedäck jag, å Pilot Sport är det hårdaste däck jag kan tänka mig att åka på!

Dunlop 208 kör jag med fram och bak. Bra däck, bra grepp slits som fan. Åker du mycket rakt fram och gillar att gasa och bromsa är dom nog slut på några hundra mil.

Just bak tror jag att ett Pilot sport kan vara bra. Godkännt grepp och bättre livslängd än Dunlop 208. Men prova gärna Dunlop 208 och se vilken skillnad det blir. Grepp/livslängd

Pilot Sport tycker jag funkar bra.
Men varför kör du inte på beggade racedäck?

Ska du "touringåka" duger Pilot Sport - för bana så bör man leta efter ett alternativ. Det har en otäck benägenhet att släppa utan att ge speciellt mycket förvarning.

Dunlop 207 eller 208 GP (ej de hårdare blandningarna) är jäkligt bra för de flesta förhållanden. 207:an har något bättre våtegenskaper. De måste iofs värmas upp lite innan bettet infinner sig - försök inte gasa ut ur en sväng på stenkalla sulor.

Metzeler Sportec M1 är suveräna, värms upp bra, fina våtegenskaper och ger fin feedback från underlaget.

Annars kan du ju alltid handla Macadam och köra på i åratal.... :)

Klurigt M:et... :lol

WestW, då ska jag inte välja 208. Jag gillar att gasa, särskilt nu när man ska träna på att lyfta nosen. Kan inte köpa Macadam heller (skulle pinas av att veta att macadam sitter på) för jag ska ju köra en del bana också är det tänkt...

Ingen som har provat Avon eller Pirelli, eller någon som vet livslängden på ett par M1?

Pilot Sporten har jag kört på! Hade dom på R6:an kom 5-600 mil med dom men dom blir lite hala dom sista 200 milen..
Har såna på R1:an nu och dom är snorhala just nu, men det beror nog på att man kan se konturerna av korden..

NinjaNurse skrev:
WestW, då ska jag inte välja 208. Jag gillar att gasa, särskilt nu när man ska träna på att lyfta nosen. Kan inte köpa Macadam heller (skulle pinas av att veta att macadam sitter på) för jag ska ju köra en del bana också är det tänkt...

Tror tyvärr att detta gäller för dom flesta däck med bra grepp dock.
Bra grepp = slits fort
Bakhjulsåkning är en mördare av däck. Finns inget som sliter så mkt på drivpaket, koppling, låda och däck som just det. Men vad spelar det för roll när det är kul :D

Tänk på att stoppa inte dit ett nytt fräscht gummi bak med en massa grepp i och sen har du ett par år gammalt Macadam däck fram.

Köp bästa tänkbara fram, och ett ev lite billigare bak istället om man inte är gjord av pengar. Men helst ska man ha liknande grepp bak och fram.

NinjaNurse skrev:
Ingen som har provat Avon eller Pirelli, eller någon som vet livslängden på ett par M1?

Avon har jag ingen respekt för alls. Deras sportigare däck verkar ha skumma egenskaper (testat med motarder). Vågar mig inte på att köra på det märket...

M1:ors livslängd ? Det beror ju på hur du kör... Mina baksulor har hållt ca 300 mil vid aktiv körning (300 mil och sedan är det inget mönster kvar alls) och fram kan man plocka ut 600-700 mil innan det börjar bli riskabelt.

NinjaNurse skrev:
Klurigt M:et... :lol

har kört på ett set pirelli Dragon hade soft och supersoft.
kände ingen större skillnad mot metz RS1 o 2 varken på bana eller gata.

höll 1/3 säsong ink 2 dar på bana.

vet att jag inte fick skriva det men....... varför kör du inte på gamla race däck?

///P

Jag ger upp! :) :4skrika

Fixa beggade FINA race-däck åt mig så ska jag nog köpa dem... Det blir väl billigast så antar jag. Problemet är bara att "lite slitna på sidorna" brukar betyda kondomgummi... Lagomt tufft om man kör ett par bandagar på dem. :rolleyes:

Ska jag dock åka på sverigesemester/Sweden Rock/Lelles e. dyl. vill jag slänga på ett par hållbarare däck, typ Supercorsa, Sportec, PSport eller nå't. Därav frågan...

TroLiS lovordade Pirelli Diablo mer än måttligt. Sen gick han omkull och jag då köpte jag Bridgestone istället. :hej

Hmm...

Ugluk skrev:
TroLiS lovordade Pirelli Diablo mer än måttligt. Sen gick han omkull och jag då köpte jag Bridgestone istället. :hej

Har också kört på Bridgestone (BT010) och de funkade knallfint. Jättebra sidofäste och lagom hårda i mitten. Men jag har aldrig upplevt något så fantastiskt som Metzelers Rennsport. Det går inte ens att låsa framhjulet när det regnar... ! (tro mig, jag försökte på SMC's instruktörskurs)

//D

Jag har provat Bridgestones BT-012 och BT-012SS, men inga av dem ger tillräckligt grepp. För att lyfta min blysläde på baken behövs alla 145 hk, och då måste de överföras till backen också... :yoparty (Egentligen är det uppvärmningen som är problemet, jag vill gärna ha grepp för wheelie direkt).

De förstnämnda släppte dessutom när de blev för varma på Midlanda (bara högerkurvor i ett kör), upplevde dock inga släpp med det Pilot Sport HPX som sitter på fram. Jag ska erkänna att jag var relativt nöjd med Bridgestone ändå, och fick ut många mil på dem. Dessutom är mönstret på vanliga 012 ascoolt! :yoparty

Diablo har jag bara hört gott om, verkar ju vara ett kanondäck! Det ska jag banne mig prova, bara för att se om det är så bra, och passar mig... Återkommer i juli med rapport! :tummenupp

Taz skrev:
Men jag har aldrig upplevt något så fantastiskt som Metzelers Rennsport. Det går inte ens att låsa framhjulet när det regnar... ! (tro mig, jag försökte på SMC's instruktörskurs)

//D

Jag tror dig och kan bara hålla med. Jag gjorde stoppies med det framdäcket på våt asfalt efter att ha kört 200 meter hemmifrån, kallt däck alltså, helt makalöst! :D Samma sak när jag skulle spinna på våt asfalt när jag hade skjuss på, försökte verkligen provocera fram hjulspinn, åkte i kanske 20 km/h på ettan och trycker in kopplingen, gasar till och släpper hastigt upp, blev mäkta förvånad när det bar iväg på slangen istället för att spinna. Tyvärr håller de ju inte så länge, men efter att ha kört på det vill man inte ha något annat på hojen. :Bugar (Pirelli supercorsa ska väl vara samma däck)

däck

ska du köra bana så är det bara det bästa bra nog, enligt mig så ser listan ut så här.
1 Dunlop 208 GP
2 Pirelli supercorsa
om du kör på någon dessa däck så behöver du inte prova några andra, det är stor skillnad mellan dessa däck och gat däck när du är uta på banan.
och har du inte en tok fet plånbok så KÖP geggade bandäck, jag köper bra däck för 800-1000:- paret och de håller en hel bandag i skapligt tempo. :banana snart är det vår.

Last edited:
TomK skrev:
Annars kan du ju alltid handla Macadam och köra på i åratal.... :)

Ett sånt har jag bak och det verkar ju aldrig ta slut :tummenupp :3freak , jag satte på ett160/60-17 och det blev mycket rundare än Pilot Sport däcket som satt där innan.
Man kan sprätta massor utan att det syns :)

Bifogat

• Snett bakifrån liten.jpg
    Snett bakifrån liten.jpg
    38.4 KB · Visningar: 38
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion