Vad har hänt med mitt bakdäck?!

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Hej alla!

En bandag på Knutstorp häromveckan kom till ett abrupt slut pga mitt bakdäck. Snabb sammanfattning...

2013 köpte jag ett nytt Pirelli Diablo Superbike som har gått tre bandagar, sammanlagt 90 minuter enligt min loggbok. Alltid med däckvärmare och förvarat i varmgarage.

Under mitt sista (vad som blev mitt sista) pass på Knutstorp fick jag mitt livs bakhjulssläpp i vänstern efter hårnålen. Jag lovar att det varade i över en sekund! Körde på något varv till men kände att något inte stämde. Alldeles för sladdrigt bak! Körde in i depån och konstaterade att det var slutåkt.

Jag har verkligen inte kört några fantomtider. Legat runt 1.08 - 1.09. Däcktrycket var aningen högt, 1.95 bar. Skadorna är ganska jämnt fördelade runt hela däcket. Jag synar ALLTID däcken efter varje pass och alla dessa skador uppkom under det sista passet.

Är det någon som tror sig veta vad som hänt, eller varit med om något liknande? Sabotage är uteslutet.

Edit: Jag har lagt en liten burnis som förklarar det längsgående strecket på bild tre. Det var i carporten när jag kom hem...

Bakdäck1.jpgBakdäck2.jpgBakdäck3.jpg
 
Last edited:
Hat du haft cykeln förvarad i kallföråd eller kallgrade samt första gången du kör i år?
Långa sprickor liknande dina har jag fått efter förvarat hojen kallt över vintern.
 
Håller med ThomasS om än det inte stämmer med Din beskrivning - det enda jag känner till som ger sådana långa, djupa och glesa sprickor är ett racedäck som blivit nedfruset. Iskall här på forumet gjorde ett experiment för något år sedan och lade ut ett slicks i 30-gradig kyla, det sprack tämligen omgående sönder - jag vet att bilderna ska finnas i någon äldre tråd.

Så - är Du helt säker på att Du inte haft däcket lagrat i kyla eller transporterat i kyla?

Edit - hittade inlägget: http://www.sporthoj.com/forum/showt...6ra-d%E4cken&p=5952994&viewfull=1#post5952994
 
Last edited:
Smagatusk skriver i trådstart:
Alltid med däckvärmare och förvarat i varmgarage.
så jag avstod från att skriva nått.
Men
Var på Michelindagarna på Gälleråsen 2015 och fick veta att Michelin fått kassera en hel sändning med MC-däck som gått till Finland en vinter.
Så jag med gatdäck är glad jag har varmgarage, aldrig kallare än +10C.
Och innan jag lägger på dom värmer jag dom till ca +45C. Med varmluftpistol.
Efter sett en Youtube video om hur mycket lättare det är att lägga på varma däck.
Och det stämmer.
Behöver inte använda däckjärn för få på det nya däcket. I varje fall inte med
Metzeler M7 RR som sitter på båda hojarna.
 
Hat du haft cykeln förvarad i kallföråd eller kallgrade samt första gången du kör i år?
Långa sprickor liknande dina har jag fått efter förvarat hojen kallt över vintern.

Så - är Du helt säker på att Du inte haft däcket lagrat i kyla eller transporterat i kyla?

Smagatusk skriver i trådstart:

så jag avstod från att skriva nått.
Men

Med tre säkra herrar var jag tvungen att tänka efter. Och jo... För två vintrar sedan stod jag utan värme i garaget i nästan två veckor och jag vet med säkerhet att det var minusgrader i garaget under den tiden. Vattnet var nämligen fruset i vissa ledningar. :rodnar

Ok! Bra! Då har vi rett ut det och jag har lärt mig åt nytt. Tack!
Men jag undrar fortfarande hur det korta, djupa, breda jacken uppkommit. Kylan där också?
 
Med tre säkra herrar var jag tvungen att tänka efter. Och jo... För två vintrar sedan stod jag utan värme i garaget i nästan två veckor och jag vet med säkerhet att det var minusgrader i garaget under den tiden. Vattnet var nämligen fruset i vissa ledningar. :rodnar

Ok! Bra! Då har vi rett ut det och jag har lärt mig åt nytt. Tack!
Men jag undrar fortfarande hur det korta, djupa, breda jacken uppkommit. Kylan där också?
Jag tror det, kolla bilden på Iskalls inlägg - de jacken gick hela vägen ned till corden. Utan att veta gissar jag att gummit inte tål krympningen hos corden på grund av kylan och slits isär, när sprickan väl uppstått tas all krympning i den sprickan och den förstoras snabbt. Ungefär som oarmerad betong som utsätts för dragpåkänningar.
 
Jag tror det, kolla bilden på Iskalls inlägg - de jacken gick hela vägen ned till corden. Utan att veta gissar jag att gummit inte tål krympningen hos corden på grund av kylan och slits isär, när sprickan väl uppstått tas all krympning i den sprickan och den förstoras snabbt. Ungefär som oarmerad betong som utsätts för dragpåkänningar.

Jo, de är ganska lika mina skador. Jag läste i tråden att hans skador uppkom när däcket VAR kallt. Det har inte mina gjort. Men kanske att däcket blir försämrat även när det har "tinat"...

Jag vet fan inte alltså... Kan man skicka tillbaka det till Hojdäck.se? Inte för att reklamera, utan endast för att kanske få ett svar på vad som kan ha hänt.
 
...Jag vet fan inte alltså... Kan man skicka tillbaka det till Hojdäck.se? Inte för att reklamera, utan endast för att kanske få ett svar på vad som kan ha hänt.
Njae, jag kan gissa att det kostar en del att undersöka i labb men visst kan Tom veta mer om vad som hänt och vilka mekanismer som spelar in. Kanske maila Tom med länk till denna tråd, jag kan tro att han och hans kontakter säkert kan berätta vad som kan ha hänt enbart genom att se Din bild?

Lycka till :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top