Dax att lära sig bromsa med bakhjulet???

Hur gör djur?

• Antal röstningar
    0

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har aldrig ens försökt bromsa med bakhjulet för jag har tyckt det räcker med motorbroms.

Är det nån som gör det?

Hur gick det?

Överkurs?

Vad pratar vi ? Bakhjulsåka eller racetempo på bana eller favvovägen ?....

Vad pratar vi ? Bakhjulsåka eller racetempo på bana eller favvovägen ?....

Välkommen till raceforumet

På en modern kantarellharv ffa de med slipperclutch finns inte mycket anledning att bromsa med bakbromsen om du inte är född med tekniken...

Med min märkliga körstil så använder jag bakbroms kring apex och ut ffa i regn men det är en kvarleva av min MX/SM uppväxt mer än något annat....

Last edited:
vid bromsning nära döden sent så brukar jag trycka lite på den så röven sänker sig.den går inte så mycket på framhjulet då när man drar stumt i frambromsen.men å andra sidan är ju 06:an känd för sitt studsande vid bromsning så det kanske har mer praktiskt betydelse på den.men som ovanstående är jag skolad på crossen och inte rr från början så man kanske har lite pedalkänsla gratis.

Bakbromsar du efter apex? Då ska man väl gasa hej vilt istället? :va

Det är en ovana från att åka icke traktor MX. För att inte falla ur effektregistret och tappa mark när det väl bär iväg så smäller du upp trotteln på vid gavel på tok för tidigt och sen reglerar du effekten med bakbromsen.

Fungerar dock inget vidare när det är en räksallad1000 cykel man skall lugna ut ur kurvan, då är trottelkontroll the shit...

Det är en ovana från att åka icke traktor MX. För att inte falla ur effektregistret och tappa mark när det väl bär iväg så smäller du upp trotteln på vid gavel på tok för tidigt och sen reglerar du effekten med bakbromsen.

Fungerar dock inget vidare när det är en räksallad1000 cykel man skall lugna ut ur kurvan, då är trottelkontroll the shit...
Låter ju skitsvårt att reglera det med fötterna, med crosstövlar och runtstudsandes på en crossbana :näsblod Det är ju illa nog med handen liksom :gnissla Dessutom låter det ju rätt slitsamt för grejerna, det går onödigt tungt för motorn och bakbromsen lär inte bli långlivad heller?

Har man abs bör man väl kunna trycka in och ner både hantag och pedal allt vad det går samtidigt..är själv dålig på använda bakbromsen, trots jag har abs...

Låter ju skitsvårt att reglera det med fötterna, med crosstövlar och runtstudsandes på en crossbana :näsblod Det är ju illa nog med handen liksom :gnissla Dessutom låter det ju rätt slitsamt för grejerna, det går onödigt tungt för motorn och bakbromsen lär inte bli långlivad heller?

I en hårdtrimmad 2-t är ju korrelationen mellan gaspådrag och effektutveckling allt annat än linjär ändå. Men där gick åt ett större antal skivor när jag skulle lära mig att åka 4-t. De kastar ju ankar bara man slår av gasen och det krävs väldigt resolut fot för att tämja dem när man dumdristigt överöppnat trotteln.

För att på något sätt försöka återanknyta till grundfrågan så ser jag ingen poäng med att lära sig bromsa bak på en räksallad1000 cykel. Jag tror de flesta förare har mer att tjäna på att öva sin vanliga bromsteknik istället.

Känns som jag har gips och träskor på mig när jag använder bakbromsen...
Först händer inget och sen låser hjulet:näsblod

Mycket skönare med lite kraftig motorbroms!

Hur gör t.ex Rea i wsbk då han "slidar/ställer ut" in i kurvan, är det bakbroms?

För att på något sätt försöka återanknyta till grundfrågan så ser jag ingen poäng med att lära sig bromsa bak på en räksallad1000 cykel. Jag tror de flesta förare har mer att tjäna på att öva sin vanliga bromsteknik istället.

Exakt. När man bromsar fullt fram så nuddar ju knappt bakhjulet marken, bakhjulet suddar ju bara man växlar ner.... kan knappast överföra mycket retardation..

Last edited:
Hur gör t.ex Rea i wsbk då han "slidar/ställer ut" in i kurvan, är det bakbroms?

Troligtvis....

Motorbroms i mängder och sen en dutt bakbroms är de flesta motardförares sladdinitiering. Hur stor komponenten av motorbroms respektive bakbroms varierar med förarpreferens då de finns de som shimsar sina kopplingar för att ge väldigt lite motorbroms och låter skivan göra jobbet, sen finns andra skolan som knappt nuddar bakbromsen utan kör ett elakare kopplingsläpp...

Jag bakhjulsbromsade en gång på sex är när jag tävlade :) Det höll på att gå åt skogen.. Sen struntade jag i det och det gick väl rätt hyfsat utan.. Bakhjulet har ju inget tryck ändå när man slår på frambromsen

/J

Jag bakhjulsbromsade en gång på sex är när jag tävlade :) Det höll på att gå åt skogen.. Sen struntade jag i det och det gick väl rätt hyfsat utan.. Bakhjulet har ju inget tryck ändå när man slår på frambromsen

/J
Jag tycker att bromsningen känns stabilare när jag lägger på bakbromsen någon tiondel innan frambromsen.
Vid nedväxlingar "pulsar" jag med bromspedalen för att behålla jämn bromskraft.
Brukar även hålla kvar bakbromsen någon sekund efter avslutad bromsning, in i accelerationsfasen.
Även jag skolad i geggan.

Nu tävlar ju inte jag, men jag kör iaf alltid med bakbroms... inte provat så mycket utan.
Har aldrig orsakat några problem iaf, ibland när jag växlat ner under bromsning så har bakhjulet börjat svänga lite från sida till sida men inget som jag tyckt känts obehagligt.

Jag tycker att bromsningen känns stabilare när jag lägger på bakbromsen någon tiondel innan frambromsen.
Vid nedväxlingar "pulsar" jag med bromspedalen för att behålla jämn bromskraft.
Brukar även hålla kvar bakbromsen någon sekund efter avslutad bromsning, in i accelerationsfasen.
Även jag skolad i geggan.

Jag är impad av folk som hinner med allt det där! :D Tur man slutat tävla..jag hade ju fullt upp med att bromsa, koppla och växla ner. Kanske hade varit lättare om man åkt stor fyrtaktare ist 125GP.

/JPS

Sant sant....Men ändå, smyga med kopplingen för att slira bort effekt är väl ändå så dom flesta brukar göra när man får för stort påslag på 2-t?

MEN nu ska inte jag sitta här och säga att alla ska ha samma körstil. Bakbromsen funkar bra det med, men koppling tycker ju jag är bättre eftersom man snarare får upp varvet istället för att "kväva" lite granna.

By the way Boris! Vore intressent om du kunde berätta lite kortfattat din hojåkar (mx/rr) karriär bakom dig. Alltid varit lite nyfiken!

Jag själv har åkt motocross sen 10 års ålder. ""Aktivt" sen 14 års ålder. Är nu 24. Men aldrig blivit nån stjärna mer än nån liten sketen pokal i Motionscross i princip.

Jag har också en bakgrund innom cross och framförallt motard.
Efter mycket tränande har jag lärt mig att använda mindre bakroms.
Nu är det mest i långa och extremt hårda inbromsningar jag använder den för jag tycker hojen känns mer stabil.
Det kan det ju bero på att motorbromsen i aprilian är nästan lika effektiv som frambromsen och lägger man på lite bakbroms får man mer kontrollerade släpp från bakjulet istället för att det studsar runt hela banan.

Bakbroms

Det är en jäkla skillnad med och utan bakbroms...
Speciellt vid omkörning in för en kurva är det helt guld!
Det som händer är att genom att minska rotationshastigheten på bakhjulet under "kontrollerade" förhållanden, så kan man komma in djupare i kurvan och bryta ner hojjen lättare efter väl genomförd ombromsning :=)
Tycker jag i alla fall:tummenupp
/R

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen