Dax att lära sig bromsa med bakhjulet???

Hur gör djur?

• Antal röstningar
    0
Jag är född på 80-talet.....:död

Hehe, ja inte vet jag! Det stora lömska med internet. Antingen sitter man och pratar med en vältalande fjunig 14 åring. ELLER med en icke vältalande 50 årig karl som heter Bruno! :arsele

Va!!????? Jag som trodde det var Micke Sundgren!

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på men i profil är inte skillnaden enorm förutom att micke har ännu fler dubbelhakor...

:D:D:D

Hehe, ja inte vet jag! Det stora lömska med internet. Antingen sitter man och pratar med en vältalande fjunig 14 åring. ELLER med en icke vältalande 50 årig karl som heter Bruno! :arsele

Rent generellt så kan personer födda på 80-talet inte ens nästan stava så jag förstår att det är svårt om jag inte slänger mig med asså han e ju rent tjörd. det e bara å kasta kjettingen i tackket på hann...:tungan

Last edited:
Rör aldrig bakbromsen varken på bana eller landsväg, men tror att det skulle kännas mer naturligt att göra det med en sådan här. Och lite övning. Idén är inte alls fel, fingrarna är ju trots allt lite mer motoriskt utvecklade än tårna.

Bifogat

• forkthumb.jpg
    forkthumb.jpg
    68.6 KB · Visningar: 91
Rör aldrig bakbromsen varken på bana eller landsväg, men tror att det skulle kännas mer naturligt att göra det med en sådan här. Och lite övning. Idén är inte alls fel, fingrarna är ju trots allt lite mer motoriskt utvecklade än tårna.

Hade de där varit så enkla att använda så hade nog folk använt dem..

/JPS

Michael Doohan sade en gång i en intervju att han duttade på bakbromsen på NSR500.an innan han lade ner den in i svängen, för att bakdäcket skulle greppa mera.

En enkel & bra taktik att följa.

Med min märkliga körstil så använder jag bakbroms kring apex....

Nyfiken fråga: Varför?

Det kanske är skitbra inte bara för dig utan för andra och jag frågar för jag är nyfiken på om det kan ge några fördelar som även jag/andra kan dra nytta av!

GLÖM FRÅGAN
Jag såg att du svarat i inlägg #6

Funderar bara just på vilket sätt det påverkar hojen och om det finns några nackdelar med tekniken. Fördelen har du redan redogjort för!

Mvh!
// Niklas

Exakt. När man bromsar fullt fram så nuddar ju knappt bakhjulet marken, bakhjulet suddar ju bara man växlar ner.... kan knappast överföra mycket retardation..

Lyfter bakhjulet lika lätt om man först duttar till lite bak, microsekunden, innan man börjar bromsa fram? Eller går det på något sätt att bibehålla bakdäcket på marken längre (inte under hela inbromsningen men längre tid/sträcka)?

Som Boris JR skriver tror jag dock att för de allra flesta förarna är detta något som kräver mycket träning oavsett när/hur mycket man väljer att använda bakbromsen. Men å andra sidan om man aldrig börjar pröva/öva utvecklas man ju inte heller! :D

Mvh!
// Niklas
P.S Mycket nu men bilderna har jag INTE glömt bort!

Last edited:

Har haft en hoj med sån broms, och det kräver lång invänjning innan jag ens klarade av att använda den. Några snabba varvtider lyckades jag aldrig få sålänge jag bromsade med den.

Som twin och dessutom 916 ägare så vill jag hoppa på tåget "Motorbroms räcker".
Duccen har klart tillräckligt med motorbroms och dessutom så är bakbromsen rätt uselt konstruerad, vilket innebär att den får luft i sig när man tittar lite osnällt på hojen.

Enkla = användarvänliga, lätt lära sig att änvända

Folk = människor som kör mc

Nåt sådär tänkte jag....

/J
Men är det något som talar för att de inte är användarvänliga? Däremot är väl vinsten för de som kör landsväg obefintlig och för racing i bästa fall liten.

Har haft en hoj med sån broms, och det kräver lång invänjning...
Kan jag tänka mig.

Last edited:
Michael Doohan sade en gång i en intervju att han duttade på bakbromsen på NSR500.an innan han lade ner den in i svängen, för att bakdäcket skulle greppa mera.

En enkel & bra taktik att följa.

Allvarligt?

Att lyssna på råd från proffsförare och tro att man själv ska kunna dra nytta av dem är som att FÖRST läsa innantill i systembolagets produktbeskrivning och SEN säga att "Mmmm, ja den luktar verkligen gummianka och solmogna plommon och smaken är omisskänligt gammal träbåt med inslag av vilda hallon och Karlssons klister". :rolleyes:

Jag och många med mig som under åren besökt tidsdagsträningar och sett Fredde Watz gå in i esset med kontollerad framhjulssladd :Bugar på en racer vet att man måste hitta en körstil som är anpassad för ens egna förutsättningar, både vad gäller material och förarkompetens. Bara för att Fredde kör som han gör betyder inte att det passar alla andra, eller ens mig, vi har ju liknande materiella förutsättningar (250 racer), men han är en av sveriges bästa förare och jag är bara jag. Skulle jag försöka mig på det Fredde gör skulle det i bästa fall bara gå långsammare för mig och i värsta och troligaste fall skulle jag stå på näsan.

Att försöka härma Doohans användning av bakbroms innan kurva skulle för alla förare resultera i lika delar oförändrat resultat/försämrat resultat/låst bakhjul och vurpa.

Att försöka härma Doohans användning av bakbroms innan kurva skulle för alla förare resultera i lika delar oförändrat resultat/försämrat resultat/låst bakhjul och vurpa.
Jag tänkte samma sak. Anar vi en Idol-generation som kommer ge sig ut i världen i tron att dyrköpta egna erfarenheter går att ersätta med en uppsättning plagierade beteenden från sina förebilder? Modellinlärning i all ära, men Doohan blev inte femfaldig världsmästare i 500 för att han gjorde som någon annan. Han utgick från sina egna förutsättningar (ett obrukbart högerben) och utvecklade en egen stil.

Last edited:
Reorin jag fått lära mig innebär att den inledande bromsningen med bakhjulet pressar ihop fjädringen bak.
Lägre tyngdpunkt ger möjlighet till kraftigare bromsning.
Motorbroms gör snare det omvända ety hjulet drar runt motorn medelst undre delen av kedjan som befinner sig under svingens lagringspunkt.

Doseringen tycker jag är ganska enkel.
Högerfoten har ju inget annat för sig.

Lyfter bakhjulet lika lätt om man först duttar till lite bak, microsekunden, innan man börjar bromsa fram? Eller går det på något sätt att bibehålla bakdäcket på marken längre (inte under hela inbromsningen men längre tid/sträcka)?
Mvh!
// Niklas

P.S Mycket nu men bilderna har jag INTE glömt bort!

Hmmm, vet inte, men om man inte bromsar JÄTTEHÅRT DIRECKT utan först hårt och när gaffeln väl gått ihop, drar i JÄTTEHÅRT så går det ganska bra. Får väl prova det där med "dutt på bakbroms"....

Och apropå bilder så "den som väntar på något gott" osv...:)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien