Dax att lära sig bromsa med bakhjulet???

Hur gör djur?

• Antal röstningar
    0
Jag är impad av folk som hinner med allt det där! :D Tur man slutat tävla..jag hade ju fullt upp med att bromsa, koppla och växla ner. Kanske hade varit lättare om man åkt stor fyrtaktare ist 125GP.

/JPS
Jag håller med. fattar inte hur folk hinner med allt det där. Jag har fullt upp med att bromsa, växla och försöka styra. :D

Känns som jag har gips och träskor på mig när jag använder bakbromsen...
Först händer inget och sen låser hjulet:näsblod

Mycket skönare med lite kraftig motorbroms!

Hur gör t.ex Rea i wsbk då han "slidar/ställer ut" in i kurvan, är det bakbroms?

Kanske dags att meka lite bakbroms...

Det går ju att ändra utväxling mellan pedal-bromspump. Du kan byta storlek på bromspump för att också ändra utväxling mellan pump-ok.

Man kan extremborra skivan för sämre bromsverkan, olika belägg etc.

Helt plötsligt kan en okänslig fot inte göra så mycket skada längre. Tror inte jag kan låsa mitt bakhjul ens på regn, om det inte är nerlägg också. Men ändå går det åt belägg

By the way Boris! Vore intressent om du kunde berätta lite kortfattat din hojåkar (mx/rr) karriär bakom dig. Alltid varit lite nyfiken!

Jag själv har åkt motocross sen 10 års ålder. ""Aktivt" sen 14 års ålder. Är nu 24. Men aldrig blivit nån stjärna mer än nån liten sketen pokal i Motionscross i princip.
Den är inget att hurra för...

Åkt aktivt sedan 5 års ålder. Framgångsrik 80cc åkare. Började åka 125 med hyggliga resultat, har kvalat in i JSM. Lade crossåkandet på hyllan då kostnaden för att hänga med ordentligt i JSM aka dubbla cyklar, vinterträning i spanien osv blev för stor...

Började med RR som pappa tävlat mycket i under 80-talet. Gjorde en jättehighsider framför mamma på läktaren. Hon drog in finansieringen.

Började åka Enduro. Gick väl bra med poäng i JSM, största bedriften är att ha spöat Jocke Ljungren på ett specialprov. Att han sen har slagit mig på 100st spelar ingen roll....:D Började plugga till läkare och hobbyåker nu enduro.

Började intressera mig för ökenracing efter att ha skruvat och hjälpt danmarks första dakaråkare Mark Dullum. Kör numera mindre rallyn och skall åka Dakar när läkarutbildningen är färdig så man har en riktig inkomst....

Last edited:
Kanske dags att meka lite bakbroms...

Det går ju att ändra utväxling mellan pedal-bromspump. Du kan byta storlek på bromspump för att också ändra utväxling mellan pump-ok.

Man kan extremborra skivan för sämre bromsverkan, olika belägg etc.

Helt plötsligt kan en okänslig fot inte göra så mycket skada längre. Tror inte jag kan låsa mitt bakhjul ens på regn, om det inte är nerlägg också. Men ändå går det åt belägg

Ska erkännas att bakbromsen inte är speciellt bra justerad och en del kan säkert åtgärdas där samt skulle jag vilja ha ett par andra stövlar med tunnare sula då de nuvarande är modell slalompjäxa!

Känns som jag har gips och träskor på mig när jag använder bakbromsen...
Först händer inget och sen låser hjulet:näsblod

Mycket skönare med lite kraftig motorbroms!

Hur gör t.ex Rea i wsbk då han "slidar/ställer ut" in i kurvan, är det bakbroms?

För er som inte har känsel i fotleden kan införskaffa en tumbroms, Tror det var Dohan som var först med att använda det efter han pajja sitt högerben. tummen har ju grymt mycket bättre känsla..

För er som inte sett dem, www.google.com - Thumbrake

Det är en jäkla skillnad med och utan bakbroms...
Speciellt vid omkörning in för en kurva är det helt guld!
Det som händer är att genom att minska rotationshastigheten på bakhjulet under "kontrollerade" förhållanden, så kan man komma in djupare i kurvan och bryta ner hojjen lättare efter väl genomförd ombromsning :=)
Tycker jag i alla fall:tummenupp
/R
Du har ju några väsensskillda hojar, funkar samma körstil på båda, eller använder du mer bakbroms på 2taktsmoppen än på gixxern?

Jag håller med. fattar inte hur folk hinner med allt det där. Jag har fullt upp med att bromsa, växla och försöka styra. :D

Sege frågade mig nu när han köpt 125:an om man skulle mellangasa vid nerväxling på den.
Jag svarade bara, lycka till.:hihi

Du har ju några väsensskillda hojar, funkar samma körstil på båda, eller använder du mer bakbroms på 2taktsmoppen än på gixxern?

Nä dom används väldigt olika.
Minarellin och Derbin med flera som när jag kör banracing med används uteslutande under racingmode på banor.
Min körstil är att jag är jäkligt aggressiv så länge hojen är rakt upp.
När jag börjar tippa över har foten släppt men frambromsen är fortfarande i arbete.
Beroende på typ av kurva och typ av racing så bromsar jag väldigt olika.
Dock är min körstil väldigt fokuserad på att bära med mig så hög och jämn fart genom hela kurvan hellre än att åka "kantigare"

Gixxern är ju mitt landsvägslok.
Ska jag leka med den under väldigt sportiga förhållanden, så nyper jag åt frambromsen väldigt hårt för att lyfta upp baken lite och bromsar lätt.
Då smyger bakändan ut med en lätt stoppsladd som resultat.
Jäkligt kul övning för Bikecontroll.
:tummenupp
/R

Bifogat

• Roffe Criox 2009-11.jpg
    Roffe Criox 2009-11.jpg
    142.8 KB · Visningar: 87
Gjorde ett tappert försök i somras men som det redan är sagt innan så hade hjärnan fullt upp med höger och vänster hand och vänster fot så att lägga till ännu en fot blev för mycket för mig,iaf. med resultat som var användbart.

Får se nästa år om resten blir så automatiserat att man får tid att tänka på fotbroms med men just nu så hoppar jag det,får sikta in mig på att maximera fram först.
Crossen jag körde grusväg med när man var ung styrde jag ju med fotbroms så det borde ju gå att få kontroll på asfalt med bara man testar tillräckligt.

Går bra att skicka ut bakänden ändå bara man nyper tillräckligt och flyttar kroppen,känslan av kontroll saknades men det gick,tyckte det var en god idé att räta och bromsa vidare då men kanske skulle testat att styra in istället?

Aja,så långsam man är än så länge är det överkurs ändå,men nästa år så!

Henrik

Jag hade tänkt lära mig att köra med bakbroms nästa säsong med min sp1:a . Eftersom den saknar slirkoppling, för jag har märkt att man kan korta bromsträckan ganska mycket om man "slide"ar in hojen i kurvorna. När jag kör med min k6:a med slirkoppling kan jag bromsa ca 10m senare om man ställer upp hojen och sladdar in i kurvorna. (I tex första kurvan efter rakan på Gotlandring)

Exakt!! Och SÄRSKILT om man ska bromsa sig om någon; då kommer jag gärna in någon växel för högt för jag har helt enkelt inte haft tid att pilla ner alla växlar!!!

Jaha ser man!

När åkte du Jsm Mx respektive Jsm enduro? 80-tal..90-tal?- 00?

Alltid kul att höra lite bakgrund om folk!

Den är inget att hurra för...

Åkt aktivt sedan 5 års ålder. Framgångsrik 80cc åkare. Började åka 125 med hyggliga resultat, har kvalat in i JSM. Lade crossåkandet på hyllan då kostnaden för att hänga med ordentligt i JSM aka dubbla cyklar, vinterträning i spanien osv blev för stor...

Började med RR som pappa tävlat mycket i under 80-talet. Gjorde en jättehighsider framför mamma på läktaren. Hon drog in finansieringen.

Började åka Enduro. Gick väl bra med poäng i JSM, största bedriften är att ha spöat Jocke Ljungren på ett specialprov. Att han sen har slagit mig på 100st spelar ingen roll....:D Började plugga till läkare och hobbyåker nu enduro.

Började intressera mig för ökenracing efter att ha skruvat och hjälpt danmarks första dakaråkare Mark Dullum. Kör numera mindre rallyn och skall åka Dakar när läkarutbildningen är färdig så man har en riktig inkomst....

På en lätt Supermono med en stor stånka med tonvis av motorbroms (i förhållande till hojens vikt) känns det lite overkill att även lägga till bakbroms. Skulle man av misstag göra ett avslag nära apex så tappar man defintivt bakhjulet! Om man åker in i svängen med ett steg för låg växel, får man hantera kopplingen med en hjärnkirurgs precision. När jag kört radfyra eller Ducce, så upplever jag att det närmast fordrats bakbroms för att hålla möget på banan.

Inte ens på gata har jag använt bakboms, än mindre på bana. Dock kul att trycka ut bakhjulet med rejäl motorbroms!

Säg till när du kör Dakar, är oxå sugen. (fick erbjudande om att köpa S. Peterhansels vinarbil från 2007, MP4:an av Mitsubishi med eller utan service för Dakar 2010.. Dyrt värre.)

Någon i sverige-eliten som klarar sej utan att bromsa med bakhjulet? Kanske tom på höge nivå än så?

Du ser äldre ut på bilden :tungan

(vem är det på bilden förresten?)

Det är Harald Bartol. Ursprungligen GP pilot och sedermera legendarisk 2-t trimmare och nu senaste teamchef för KTM GP satsning. Har en väldigt vass tunga och är fader till många provokativa 2-t uttalanden....

Inte ens på gata har jag använt bakboms, än mindre på bana. Dock kul att trycka ut bakhjulet med rejäl motorbroms!
Säg till när du kör Dakar, är oxå sugen. (fick erbjudande om att köpa S. Peterhansels vinarbil från 2007, MP4:an av Mitsubishi med eller utan service för Dakar 2010.. Dyrt värre.)

Dakar blir det tidigast 2014. Måste bli färdig läkare först då jag knappast kan be pappa om några hundra tusen att åka och leka i sandlådan för. Jotack billigt är inte direkt ordet man letar efter när det kommer till ökenracing.....

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...