Datakunnig Lkpg med omnejd sökes!!

• Thread starter Thread starter Mrs. Laphroaig
  • Start date Start date
Det kan vara minnena det var glapp i.. Så har dom fått orentlig kontakt igen efter *smällen*.

Eller så kanske hon råkade sparka rätt minnena igen och det är därför det fungerar... :)

Det kan ju faktiskt vara minnena, precis som du 'skrikit' om hela tiden men det är svårt att felsöka minnena själv och det är svårare att göra nåt åt det när man inte vet vad man ska göra. Det är bättre då att försöka fokusera på sånt man faktiskt kan göra (dammsuga, installera om) om det nu inte är så att nån kan komma och hjälpa till.

Loy skrev:
Det kan vara minnena det var glapp i.. Så har dom fått orentlig kontakt igen efter *smällen*.

Eller så kanske hon råkade sparka rätt minnena igen och det är därför det fungerar... :)

Det kan ju faktiskt vara minnena, precis som du 'skrikit' om hela tiden men det är svårt att felsöka minnena själv och det är svårare att göra nåt åt det när man inte vet vad man ska göra. Det är bättre då att försöka fokusera på sånt man faktiskt kan göra (dammsuga, installera om) om det nu inte är så att nån kan komma och hjälpa till.

Jag håller med Loy (lite grand, eftersom det inte är ofta minnen i datorn helt plötsligt går sönder). Det kan ha varit minnet i datorn, som rättade till sig efter den välriktade sparken.

Vem har väl inte tänkt så det knakat men inte kommit på det, där allt sedan fallit på plats efter det där välriktade knytnävsslaget i pannan? :D

Jaaa, äntligen någon som quota mig ;)

Det är ju bara att slänga in memtest så ser man ju om dom är sönder.

Jaaa, äntligen någon som quota mig ;)

Det är ju bara att slänga in memtest så ser man ju om dom är sönder.

Jo, fast de behöver ju inte vara sönder, de kan ju bara vara felinställda. Det moderkortet jag har nu klarar inte av att köra minnena i standardhastighet, de måste ha lite snabbare timings annars får jag BSOD gång efter annan. Men de är inte trasiga, har provat med andra och det är samma sak... :)

Det är svårt att kolla sånt om man inte är insatt och även om jag är självlärd (friskt kopplat, hälften brunnet) så förespråkar jag inte att man ger sig på sånt själv om man inte vet vad man gör, eller i alla fall har ett hum... ;)

funkar den så funkar den, schysst virusprogram skadar inte

ex.

www.avast.com

Exet installerade AVG Free Edition samt Zone Alarm som brandvägg, har kört på det och tycker att det funkar rätt bra fast är nog inte rätt person att uttala mig om det egentligen :)

DÄR skrev du nått jag faktiskt kan och vet hur man gör .... Dammsuga !! :D

Last edited:
Gamla fördomar. Linux har gått om Windows i att vara enkelt att installera. Mer fungerar direkt och du är klar på 20 minuter inklusive "alla" program man behöver, t ex OpenOffice. Allt uppdateras dessutom på samma sätt, inte 48 olika applikationer som själva försöker uppdatera sig på bastardvis.

Klarar man inte ens av Linux får man gå till Mac. Windows är svårast att använda idag.

Jo jag vet att det inte är några problem att installera det, men ska du tex få in nya drivisar eller installera några nya program så kan det vara ett h-vete.
Började testa linux 1998 och har med jämna mellanrum testat olika distrubitioner och dom har ju bara blivit bättre o mer användarvänliga.

Nya problem (enligt mig iallafall)

Igår kväll samt idag så har burken börjat brumma nått så vansinnigt högt att jag knappt hör vad jag själv tänker.

Märker ingenting vad gäller slöhet, att den startar om/stänger av sig själv längre utan helt plötsligt börjar den brumma satan, låter nästan som om den håller på att lyfta :D

Jag misstänker fläkten, kan det va så ? Vad göra i så fall ?

att lämna in burken på felsökning är återigen aktuellt men frågan är om en felsökning endast innebär att de söker efter synliga fel i burken alt. virus som ställer till det eller går de helt sonika igenom precis allting dvs moderkort, grafikkort, fläkt, program etc ?

öppna burken och kolla vilken fläkt som låter. Byt.

Är det ingen fläkt utan hdd:n som brummar.Byt!

Nya problem (enligt mig iallafall)

Igår kväll samt idag så har burken börjat brumma nått så vansinnigt högt att jag knappt hör vad jag själv tänker.

Märker ingenting vad gäller slöhet, att den startar om/stänger av sig själv längre utan helt plötsligt börjar den brumma satan, låter nästan som om den håller på att lyfta :D

Jag misstänker fläkten, kan det va så ? Vad göra i så fall ?

att lämna in burken på felsökning är återigen aktuellt men frågan är om en felsökning endast innebär att de söker efter synliga fel i burken alt. virus som ställer till det eller går de helt sonika igenom precis allting dvs moderkort, grafikkort, fläkt, program etc ?

Om du berättar vad som är fel, att fläkten låter för mycket, då borde de väl bara kolla anledningen till det och inte leta efter virus?

Väntar nu bara på att Loy ska påpeka att det kan vara minnet. :D

Edit: Loy hann före mig och nämnde inget om minnet. :yoparty

:hihi

Men jag vet hur mycket minnen har klöddat till det för mig :huvet :huvet

Om du berättar vad som är fel, att fläkten låter för mycket, då borde de väl bara kolla anledningen till det och inte leta efter virus?

Väntar nu bara på att Loy ska påpeka att det kan vara minnet. :D

Edit: Loy hann före mig och nämnde inget om minnet. :yoparty

Sant :)
Fast funderade på att när den ändå är inne på felsök så kunde han ju få kolla efter varför den stängde av sig/startade om stup i ett och så nu då fläkten som brummar periodvis (vilket ja glömde skriva i förra inlägget)
Har dessutom tydligen efter granskning av loggböckerna 4 program som hela tiden försöker starta upp sig som jag vill ha bort.
Kan bli dyrt :gnissla

Sant :)
Fast funderade på att när den ändå är inne på felsök så kunde han ju få kolla efter varför den stängde av sig/startade om stup i ett och så nu då fläkten som brummar periodvis (vilket ja glömde skriva i förra inlägget)
Har dessutom tydligen efter granskning av loggböckerna 4 program som hela tiden försöker starta upp sig som jag vill ha bort.
Kan bli dyrt :gnissla

Det blir nog svårt att kolla varför den stängde av sig nu är den slutat göra det.

Fyra program du inte vill ska starta upp? Hämta hem nedanstående program, så kan du se allt vad som startar upp när datorn startar. Där kan du ta bort det du inte vill ska starta upp.

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/SystemInformation/Autoruns.mspx

Lämnar du in den borde de kunna fixa just det problemet på kanske 5 minuter, så dyrt blir det nog inte.

Men som Loy skrev. Öppna datorn och kolla vilken fläkt som låter. Det är inte farligt att öppna den. :)

:hihi

Men jag vet hur mycket minnen har klöddat till det för mig :huvet :huvet

Vet precis hur det är. Därför brukar jag numera skriva inköpslistor när jag ska handla. :D

Last edited:
Zone alarm är f.ö världens största bluff, aldrig varit med om en brandvägg som orsakat så mkt skit som den. T.o.m Norton Internet Security är bättre än Zone alarm. Mer överreklamerad skit får man söka efter *kasta bort*

Zone alarm är f.ö världens största bluff, aldrig varit med om en brandvägg som orsakat så mkt skit som den. T.o.m Norton Internet Security är bättre än Zone alarm. Mer överreklamerad skit får man söka efter *kasta bort*

Jaså ?

vad var det vi sa, köp en ny istället för klödda med den där, 10ggr mer värt pengar och mindre strul

Köpa en ny är nästan hela min månadsinkomst som sjukskriven och arbetslös :huvet men ska lämna in den på felsökningen, höra vad han säger (har jag tur hjälper felsökningen) och sen räkna på det men troligen får jag krypa till korset och säga:

JA KÄRA DATAKUNNIGA PÅ SH, JAG SKA LYSSNA PÅ ER :Bugar

Gör så här först innan du lämnar in datorn!

1 - Chassidörren/chassit sitter oftast fast med 4st små x-skruvar på baksidan av datorn, skruva ut dom med en skruvmejsel & lyft sedan bort luckan/chassit.(Har du en DELL/Comapq dator så brukar det finnas 2st stora knappar på ovan & undersidan som du ska trycka in och dra isär chassit)

2 - Nu kommer du se en jävla massa kablar/hårdvara m,m. Pilla inte på något utan hämta nu damsugaren (du är ju kvinna så du vet ju hur den funkar...hehe, kunde inte låta bli..) nu tittar du in i datorn & då ska du se att det finns minst 1st fläkt där (troligtvis så finns det minst 2st).
1:a fläkten ska sitta nästan i mitten av det största kretskortet & om det finns fler så sitter dom på baksidan/framsidan av chassit/burken.
Ta damsugaren och sug rent fläktarna samt på "golvet" & "taket" i hela burken.(sug inte upp dom lösa skruvarna om det fanns några, dom kommer du att behöva igen)

3 - När det är klart så sätter du tillbaks chassiluckan/chassit igen och om det fanns skruvar så skruvar du dit dom igen med skruvmejseln. (du sög väl inte upp skruvarna med damsugaren va?)

4 - Nu har du en ren dator (hårdvarumässigt)

5 - Starta datorn igen och om den fortfarande låter så är det en av fläktarna som är paj eller håller på att paja.

6 - Rapportera till oss hur hela operationen gick och vad som hände när du startade datorn igen.så guidar vi vidare dig :)

Kan tilläga en sak till Gumpas fina guide :hihi

Dammsug Inte på själva "korten" utan bara på fläktarna. Kan bli lite otrevlig statisk elektricitet annars.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP