Datakunnig Lkpg med omnejd sökes!!

• Thread starter Thread starter Mrs. Laphroaig
  • Start date Start date
Inte ska du pröjsa 2000kr för Office!
Jag har ett lagligt Office 2000 Standard liggandes som jag inte använder.
(Det verkar inte som du har någon datakunnig vän som kan hjälpa dig på annat sätt (DC++,Torrent) att få tag på Officepaketet)

Pmá din adress, så skickar jag skivan med nyckeln,
Då kan du lägga 2000kr mer på den nya datorn som du tänkte köpa & få lite bättre prestanda:tummenupp

TACK Gumpa :tummenupp

Var hos datanissen idag, frågade lite.
Han trodde det kunde röra sig om nått programfel men troligen är det hårddisken som håller på att tacka för sig.
Rekommenderade mig att göra en total recovery. Vad är det ??
I mitt huvve låter det som en ominstallation av alla program men hur gör man det då ?

Frågade lite om priser, han tar 250 kr för 30 min felsökning och tydligen brukar de hitta felet på en halvtimme, därefter tar han 350 kr/h ifall han måste fortsätta.
Är nog värt iallafall 250 kr på att han får titta igenom den med tanke på att ja inte ens vet hur man gör en ominstallation :gnissla

En tjejkompis hade ungefär samma problem, att datorn spontanomstartade. När jag gjorde en viruskoll så kom vi upp till lite över 600 virusinfekterade filer, sedan startade den om igen, så den hann aldrig reparera det ordentligt. :gnissla

Har för mig det finns ett virus som gör just det, startar om datorn lite då och då, så det var bara att rensa allt och installera om Microsoft Windows på hennes dator, så fungerade det bra igen.

Det kan också vara överhettning som någon föreslog - en fläkt till CPU:n som inte fungerar? - som jag själv haft problem med. Startade jag datorn för första gången under dagen så hängde den sig efter ca 10-15 minuter. Startade jag om den så tog det kortare och kortare tid tills den hängde sig. Upptäckte då att fläkten till processorn inte fungerade. Bytte den och sedan tuffade den på igen. Det var på en dator från -97.

Du bör också, som någon påpekat, dammsuga datorn lite då och då. Samlas ganska mycket damm i den efter att den stått ett tag, så en gång om året bör du dammsuga datorn. :tummenupp

Prova att spara undan alla viktiga dokument på diskett eller USB-minne, formatera om hårddisken och installera om ditt Microsoft Windows. Se sedan till att du installerar en brandvägg innan du ger dig ut på nätet för att hämta ner alla uppdateringar till operativsystemet.

Installerade själv en gång Windows 2000 på en dator, gav mig ut på nätet för att hämta en brandvägg och innan jag ens kommit så långt var det ungefär 400 stycken anslutningar in till datorn som sysslade med allehanda konstigheter. :huvet Så brandvägg först, sedan nätet.

Någon annan föreslog Linux. Det är ett bra alternativ med en uppsjö av gratisprogram som fixar det mesta du behöver göra. OpenOffice blir ditt nya kontorsprogram, Gimp ditt nya bildbehandlingsprogram, Firefox din webbläsare och så vidare... Ubuntu har jag hört ska vara ganska lätt att installera och hantera.

Vill du klura till det lite mer kan du installera FreeBSD istället för Linux, men det är troligtvis överkurs.

Så jag skulle satsa på att spara alla dokument och bilder, sedan installera en Linux-distribution, kanske då Ubuntu, eller "i värsta fall" installera om Microsoft Windows. Fungerar det inte bättre då, ja då är det nog något med hårdvaran, så som till exempel minne och andra saker.

Lycka till! :tummenupp

Men att det inte finns någon datorkunnig i hela linköping som kan hjälpa till tycker jag är dåligt. Är tyvärr lite väl långt från piteå till linköping annars hade jag kunna hjälpa till.

Kan man lämna in datorn för ominstallation om det nu var det som han menade med total recovery ?
för jag hänger inte med på vad jag ska göra :(

Palle 71: brandvägg finns, ominstallation vet jag inte hur man gör, allt jag har i datorn dvs bilder, dokument etc är sparat på usb minne.
Virussökning har jag gjort, hittade inte ett enda virus.
Fläkten susar och brummar precis som den brukar men visst kan det bero på den också
resterande du skrev är rena rama grekiskan för mig, dammsuga i burken förstod jag men problemet är att jag inte vet hur jag kommer in i burken för vet inte vilka skruvar jag ska ta bort (så jag inte tar bort fel å skiten sen ligger i miljoner delar :rolleyes: )

Funderar på och lämna in burken till nissen iallafall, kan ju vara bra när det ändå är på orten, för annars är det 4 mil till Lkpg som gäller och det blir nog inte så roligt att ta den tunga burken på bussen :D
Tar man med bara burken eller tar man med burken, sladdar, skivor också ?

Last edited:
Kan man lämna in datorn för ominstallation om det nu var det som han menade med total recovery ?
för jag hänger inte med på vad jag ska göra :(

allt jag har i datorn dvs bilder, dokument etc är sparat på usb minne.
Tar man med bara burken eller tar man med burken, sladdar, skivor också
?

total recovery är ominstallation, allt som finns på datorn försvinner, har du sparat alla dina grejer på USB så är det lugnt

ta med burken, sladd och skivor, står kanske recovery eller liknande på en av dom

lär ta 1-2 timmar för ominstallation göra en sån grej, längre ifall det är något fel på minnen eller dylikt

Hittade till loggboken, tack sTf_paPs. Det var övervägande rött och gult och sen en hel del informationsfiler.
Rött stod det fel, gult stod det varning och sen var det en vitt plupp med ett blått i som stod information på.

andersbrink: Misstänker att jag istället för att lämna in skiten på renovering eller genomsök så borde jag nog köpa en ny burk istället.
Det kostar väl kanske lika mycket eller tom billigare med ny burk.

Jag ska fråga i databutiken här hemma imorgon eller på tisdag och se vad han tror men förmodligen svarar han nog som er dvs köp ny :)

Men då kommer nästa problem, hur fasen man installerar den nya burken å alla program å sånt där :huvet

När man köper ny burk medföljer programmen då eller är det något jag väljer till ? Väljer man även om man ska ha cd/dvd läsare, diskettenhet etc ?

*suck*

Om du inte själv kan gissa vad som är fel (Röda grejer i loggboken) så kan du spara tex system loggen och programloggen som textfiler. Sen mailar du mig dom så kan jag ta en snabbtitt. Det kan vara något skitenkelt.
Mailadress kolla min profil.

Ett tips är, nu när du har allt sparat på USB-minne, att du provar installera om Windows själv. Det gör ju inget ifall du misslyckas, för det blir inte värre än det redan är. På vägen kanske du lär dig en del saker du kan ha någon nytta av i framtiden? :D

Lite rött kan finnas i loggboken utan att det behöver vara några större fel, lite gult likaså, men finns det mycket av det så gör som sTf_paPs föreslog, att du skickar loggboken till honom.

Att hjälpa någon med datorn på distans är ungefär som att utföra kirurgi på distans. :D

Om du inte själv kan gissa vad som är fel (Röda grejer i loggboken) så kan du spara tex system loggen och programloggen som textfiler. Sen mailar du mig dom så kan jag ta en snabbtitt. Det kan vara något skitenkelt.
Mailadress kolla min profil.

Har sparat systemloggboken samt programloggboken i textfil och mailat dig nu. Tack på förhand :)
Säkerhets loggboken gick inte att spara men det kanske ska va så...

har du sparat allt på usb och du har en CD som det står Recovery, XP eller liknande på så är det egentligen bara att prova installera själv, tjonga in CDn i CD-spelaren och starta om datorn, har du lite flyt så startar installationen av sig själv alt. en fråga typ "tryck mellanslag ifall du starta från CD"

sen svarar du på några frågor och den tuggar en timme så är det klart, går det snett någonstans så tar du med den till den lokale PC-nisse och berättar hur långt du kom i ditt försök -ifall ingen kan komma förbi och fixa detta åt dig

ää sen i onsdags lunch har datorn fungerat perfekt! Och jag har inte gjort nånting.
Inte lika slö längre, inte hängt sig nånting och inte startat om sig heller, inte visste jag att det fungerade med ren skrämseltaktik :va

En tjejkompis hade ungefär samma problem, att datorn spontanomstartade. När jag gjorde en viruskoll så kom vi upp till lite över 600 virusinfekterade filer, sedan startade den om igen, så den hann aldrig reparera det ordentligt. :gnissla

Har för mig det finns ett virus som gör just det, startar om datorn lite då och då, så det var bara att rensa allt och installera om Microsoft Windows på hennes dator, så fungerade det bra igen.

Det kan också vara överhettning som någon föreslog - en fläkt till CPU:n som inte fungerar? - som jag själv haft problem med. Startade jag datorn för första gången under dagen så hängde den sig efter ca 10-15 minuter. Startade jag om den så tog det kortare och kortare tid tills den hängde sig. Upptäckte då att fläkten till processorn inte fungerade. Bytte den och sedan tuffade den på igen. Det var på en dator från -97.

Du bör också, som någon påpekat, dammsuga datorn lite då och då. Samlas ganska mycket damm i den efter att den stått ett tag, så en gång om året bör du dammsuga datorn. :tummenupp

Prova att spara undan alla viktiga dokument på diskett eller USB-minne, formatera om hårddisken och installera om ditt Microsoft Windows. Se sedan till att du installerar en brandvägg innan du ger dig ut på nätet för att hämta ner alla uppdateringar till operativsystemet.

Installerade själv en gång Windows 2000 på en dator, gav mig ut på nätet för att hämta en brandvägg och innan jag ens kommit så långt var det ungefär 400 stycken anslutningar in till datorn som sysslade med allehanda konstigheter. :huvet Så brandvägg först, sedan nätet.

Någon annan föreslog Linux. Det är ett bra alternativ med en uppsjö av gratisprogram som fixar det mesta du behöver göra. OpenOffice blir ditt nya kontorsprogram, Gimp ditt nya bildbehandlingsprogram, Firefox din webbläsare och så vidare... Ubuntu har jag hört ska vara ganska lätt att installera och hantera.

Vill du klura till det lite mer kan du installera FreeBSD istället för Linux, men det är troligtvis överkurs.

Så jag skulle satsa på att spara alla dokument och bilder, sedan installera en Linux-distribution, kanske då Ubuntu, eller "i värsta fall" installera om Microsoft Windows. Fungerar det inte bättre då, ja då är det nog något med hårdvaran, så som till exempel minne och andra saker.

Lycka till! :tummenupp

Om man är inkörd på Windows och har svårt att installera program där ska man nog inte börja med Linux.
Fördelen med linux är väl i och för sig att där är det mesta i programväg redan med i installationen av operativsystemet och man slipper virus.

Om man är inkörd på Windows och har svårt att installera program där ska man nog inte börja med Linux.
Fördelen med linux är väl i och för sig att där är det mesta i programväg redan med i installationen av operativsystemet och man slipper virus.

Visst har du en poäng där. Samtidigt är det inte alltid Windows är det mest enkla alla gånger, men kanske är det kanske till och med svårare att byta om man använt Windows sedan tidigare, än ifall man börjar från scratch, utan något i bagaget?

Var först inne på FreeBSD, men kom på att till och med Linux nog är lite enklare. :)

Till trådskaparen:

Kul det löste sig! Ännu roligare hade det varit att veta varför det löste sig. :D

Gamla fördomar. Linux har gått om Windows i att vara enkelt att installera. Mer fungerar direkt och du är klar på 20 minuter inklusive "alla" program man behöver, t ex OpenOffice. Allt uppdateras dessutom på samma sätt, inte 48 olika applikationer som själva försöker uppdatera sig på bastardvis.

Klarar man inte ens av Linux får man gå till Mac. Windows är svårast att använda idag.

Till trådskaparen:

Kul det löste sig! Ännu roligare hade det varit att veta varför det löste sig. :D

Ja det känns bra om det nu kvarstår :)
Funderat på om det kan ha varit glappkontakt eller liknande för i onsdags morse råkade jag sparka till burken som står på golvet och sen dess har det ju funkat.. vågar ju knappt röra mig nu ju :D

Frågan är : kan det vara värt att slänga in på felsökning iallafall ?

Ja det känns bra om det nu kvarstår :)
Funderat på om det kan ha varit glappkontakt eller liknande för i onsdags morse råkade jag sparka till burken som står på golvet och sen dess har det ju funkat.. vågar ju knappt röra mig nu ju :D

Frågan är : kan det vara värt att slänga in på felsökning iallafall ?

Njäe... Så länge det fungerar så är det väl onödigt? Men du kan ju dra lite försiktigt i sladdarna. Stängs den av så är det ju glappkontakt och blir den för irriterande kan du ju alltid fixa det. Det behövs det ju ingen "datorexpert" till.

Är du förresten säker på att du "råkade" sparka till den? Var det inte så att du var förbannad på den där skrutt-burken och gav den en rejäl karatespark i förhoppning att den skulle flyga ut genom fönstret? :D

Det kan vara minnena det var glapp i.. Så har dom fått orentlig kontakt igen efter *smällen*.

Är du förresten säker på att du "råkade" sparka till den? Var det inte så att du var förbannad på den där skrutt-burken och gav den en rejäl karatespark i förhoppning att den skulle flyga ut genom fönstret? :D

Schyyyyy Inte skulle jag göra nått sånt :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...