Dammsugare

Handdammsugare då? Vad kostar en sån och hur bra är dom?

De är skitbra. Som komplement. Jag har en ergorapido i köket och den är skitsmidig att dammsuga lite som snabbast med istället för att släpa fram den vanliga dammsugaren.
En ergorapido kostade 600:- på elgiganten när jag köpte en till morsan, de ligger på 1-1200:- på Mediamarkt annars. Men runt en tusing. Och man behöver inte fundera på vilken modell man ska ha, man köper en Ergorapido så vet man att det funkar.

När jag räknar efter så har jag SJU dammsugare :brinnerup 3st handdammsugare typ ergorapido (en Bosch och en okänd också), en Elextrolux, en Miele, en Kärscher och en Volta i garaget.
Inte undra på att jag aldrig kommer ihåg vilken påse jag ska köpa :gnissla
Och då slängde jag dessutom en byggdammsugare för några månader sedan och gav bort en halvkass till en kompis.
Jag gillar att städa helt enkelt :banana

Tack för tipset. Smidigt med handdmmsugare om man har katt och slippa ta fram det stora dammsugarfanskapet ur städskrubben varje gång man vill softa på soffan.

Jo, de funkar bra. Jag har en lite äldre modell. Den hade en del barnsjukdomar, men det är fixat nu. När vi flyttade låg den nedpackad i en kartong i en månad vilket resulterade i att betteriet blev förstört, så jag måste köpa nytt.

Men i övrigt så funkar dom faktiskt. Den är mer som en elektrisk sopskyffel än en dammsugare faktiskt. Den pallar inte massa "grov" skit, men iom att den städar lite hela tiden så håller den faktiskt hyfsat rent. Jag har två katter och en liten kille, så den är perfekt för att sopa upp hår och smulor.

Alright, det låter ju toppen. Vi har en hund och två barn vilket betyder att dammsugning skall helst ske oftare än vi gillar att göra det... så en robot som smyger runt när tvååringen är på dagis vore toppen.
Skall sondera marknaden lite.

Det blev en sån där Elux Z8820. Testvinnare i massa tester. Netonnet hade kampanj på den så jag fick den för 1490.- Det är fan billigt.

Imorrn kanske jag ska dammsuga lite.

Once upon a time startade jag en tråd om vilken DECT jag skulle köpa.
Starstriker hånade. Möjligen med all rätt.

Men WTF?

javaddå WTF. En DECT kostar ju typ 100 spänn. Hi-tech saker som dammsugare är major investeringar, och då gäller det att det blir rEtt.

I min värld kostar en dammsugare och en DECT lika mycket, jag använder i och för sig ingetdera. :gnissla

I min värld kostar en dammsugare och en DECT lika mycket, jag använder i och för sig ingetdera. :gnissla

Ahh, visst är det jobbigt att vara så där rik så att man bara börjar kolla kontosaldo när prylarna kostar mer än 100k och man ska köpa några stycken :(

Det blev en sån där Elux Z8820. Testvinnare i massa tester. Netonnet hade kampanj på den så jag fick den för 1490.- Det är fan billigt.

Imorrn kanske jag ska dammsuga lite.

Grattis. Hoppas du blir nöjd. Jag handlade den lite dyrare nya 3960 på Elgiganten för 990kr, när det är kampanj där så är det kampanj :)

Anders, jag har till din ära gjort 2 klipp:

[YOUTUBE-ID]tS_jayl3Pm8[/YOUTUBE-ID]
och
[YOUTUBE-ID]wzoHbQcsRJw[/YOUTUBE-ID]

Man ser tydligt att uppstarten inte är någon issue.. :tungan

Jag har även ett erbjudande till dig: Jag förlöser dig från din Miele (först vill jag självklart veta vad det är för modell å så..) och du får min helt nya Elektrolux ZUS3960 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=483892) av mig. Jag ordnar så att bytet sker :fakta. Är det ok? Du hatar ju ändå Mielen :fakta

Vilket jävla oväsen för att heta "ultrasilencer".

Anders, jag har till din ära gjort 2 klipp:

:tummenupp Jag kan garantera dig att våran Miele inte agerar så där, nu blev jag nästan taggad att åka till stugan för att filma skiten ikväll.
Nu gör det vare sig till eller från att dammsuga med den då stugan är väldigt liten och vi ändå använder en Ergorapido där så ett byte känns överflödigt, speciellt mot något som är så mycket billigare, oavsett om den är bättre eller ej.
Däremot ångrar jag mig att jag inte köpte en Electrolux på Elgigantens kampanj, äckligt bra pris var det :(

Men en film måste jag dock återkomma med, jag förstår inte hur det kan skilja så mycket då man tycker att det borde vara samma prylar :va

Vilket jävla oväsen för att heta "ultrasilencer".

Ja, det var det första jag reagerade på när jag packade upp våran och drog igång den för några år sedan. På kartongen har jag dessutom för mig att det var en bild av en bebis som låg och sov ovanpå dammsugaren in action. En morbid tanke kanske men ungfan måste vara död för att klara av det.

Last edited:
Även om det skulle ta en hel minut att maskinen varvar upp, är det ett problem?

Man startar den, dammsuger hela huset, stänger av den.

Även om det skulle ta en hel minut att maskinen varvar upp, är det ett problem?

Man startar den, dammsuger hela huset, stänger av den.

Kanske i norrland. Här söderöver använder man av/på för att slippa oväsendet när man plockar lite med kuddar i soffan, plockar undan något eller så. Men jag glömde, en riktig man har väl inte kuddar i soffan ?

Sen är det irriterande om den ej reagerar på högre/lägre effekt via fjärren, det är asstörande. Men det händer ju inte med en Miele ;)

Grattis. Hoppas du blir nöjd. Jag handlade den lite dyrare nya 3960 på Elgiganten för 990kr, när det är kampanj där så är det kampanj :)

Jag ville ha en med hög effekt, så det blev den där Z8820. 2200W.
Min gamla hade bara 1000W. När jag testade att dammsuga ryamattan i vardagsrummet så rasslade det till som om någon hällt ut en burk muttrar.
Fifan vad äckligt. Den gamla dammsugaren hade alltså kört förbi dom utan att göra nåt väsen av sig.

Tyckte det stod damsugare först....:D

Kör själv(nja,tanten då)med en e-lux påslös(cyclonic someting)på 1800w,lååång sladd och Utan påse.

Nöjd!

I synnerhet med att den alltid står redo,har aldrig glömt att handla nya påsar....

Henrik

Kanske i norrland. Här söderöver använder man av/på för att slippa oväsendet när man plockar lite med kuddar i soffan, plockar undan något eller så. Men jag glömde, en riktig man har väl inte kuddar i soffan ?

Sen är det irriterande om den ej reagerar på högre/lägre effekt via fjärren, det är asstörande. Men det händer ju inte med en Miele ;)

Nääe, det gör vi inte här i norrland, pyssla med soffkuddar och plock gör man före/efter man dammsuger, och behöver man plocka undan något medans man dammsuger så får dammsugaren vara i gång.

I synnerhet om den har lång uppstartstid, men jag antar att det är för att vi helt enkelt är lite smartare.

Vad suger de upp, och inte?
(Sugen brukar väl vara några få 10-tal watt, mot många hundratals på en riktig.)
Hittar de alla ytor utan att kosta en förmögenhet?
Hur höga trösklar hoppar de över?

De plockar upp småkrafs. De har en roterande borste under som krafsar in skräp i en behållare. Tillsammans med detta har de även en smal sug-slot på undersidan som suger upp dammpartiklar. Större saker, som sandkorn etc bli inborstade av borsten.

Min klarar nog trösklar på 30 mm skulle jag tro, och den kör runt härhemma när jag jobbar. Den sköter "vardagsstädningen" så det blir längre mellan tillfällena man plockar fram den vanliga dammsugaren.

Att städa mattor och svårare ställen klarar den inte.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti