Dammsugare

Jag säljer den till högstbjudande, dock minst 3000.-
Annars får den följa med ut till landet och avsluta sina dagar därute.

3000:-!!!!? Vafan, är det en sån där Kirby eller? För 3 blås får du ju en skitfet NY dammsugare.

Jag hade samma kriterier som dig och jag köpte en Electrolux med 13m lång sladd så jag slapp byta uttag om jag hade den på mitten av lyan vi bodde i då.
En sån där Ultra silence tror jag det var faktiskt, dock ingen display. Och inte så jävla silence heller, Mielen som är ett år gammal som vi har i stugan är betydligt tystare. Dock svinaktigt kort sladd och allmänt störig.

Råd och röns testvinnare:
Miele 5781 HEPA precis runt 3k.
Electrolux UltraOne Z8820 precis under 2k.
Bosch BSG 8 Pro1 runt 2k.

Åtmonstone UltraOne har ett ovalt rör vilket gör att man inte kan byta till munstycke förutom original.
Det är väl det enda som den verkar vara dålig på.

Tycker många påstår att eftermarknadsmunstycke gör en del. Typ ala tv-shop. Om det är placebo eller ej vet jag inte.

Skall du ha bra sprutt utan att den låter förjävligt eller ser ut som något man har på en byggarbetsplats och har hyggligt filter så är minimum 1700:- om man läste råd och röns tester. Rätta mig om jag har fel men så tolkade jag det. Men de 3 där ovan var de bästa vart fall.

Jag har en lista med de bästa sugarna 3 senaste åren av råd och rön som jag köpt för 100:- inför mitt eget dammsugarköp. Vill ni ha info från den messa mig så löser vi det.

Det är samma här. En Roomba, en sladdlös elux handjagare (som vi använder sjukt mycket) och en "vanlig" som repar parketten. Den senare ska väck nu. Jag säljer den till högstbjudande, dock minst 3000.-
Annars får den följa med ut till landet och avsluta sina dagar därute.

Last edited:
Jag har en Electrolux modell byggarbetsplats, den ger utslag på seismografen i lund med ljudvågorna, men den suger fan spikarna ur parkettgolvet.

Hur nöjd är ni med era Roomba, kan man nöja sig med att den puttrar omkring medan man är på jobbet och sopa skiten ur hörnen en gång i veckan, eller måste elektroluxen fram ur skåpet ändå?

Jag har bara hårda golvoch inga trösklar.
Hur hög markfrigång måste man ha på soffan för att den ska gå under, måste man beställa highjackers från Ikea?

Jag har svaret till dig i detta ärende och alla andra vitvaruärenden:

Miele

Jag köpte för 5 år sedan en Miele dammsugare när var på väg att flytta in i nya kåken. En sånhär typ:

bild.php

Nu i nästa kåk så bestämde vi att vi ville ha en dammsugare på andra våningen med. Vi slog till när Elgiganten hade lite REA. Det blev en:

bild.php

Trots att Elektroluxen är 5 år nyare och i ungefär samma prisklass så är den apkass i jämförelse, det känns lite som att köra Kia istället för Mercedes, med skillnaden att Mercedesen i detta fallet har kvalitet som en Toyota :fakta

Så mitt tips är: Miele, välj en med fjärr på handtaget, det är värt mer än man någonsin kan tro.

/ En som har båda sorterna.

Päronen kör med en Nilfisk. Ser ut som en stajlad industridammsugare. Grymt bra och relativt tyst.

Miele

Jag köpte för 5 år sedan en Miele dammsugare när var på väg att flytta in i nya kåken. En sånhär typ:

Kan bara hålla med, har en sån vi med.

Men funderar starkt på att skaffa en Roomba, verkar sjukt nice.
Ni som har en, är ni nöjda med den?

Köp ingen Melissa dammsugare för 400 kr på City Gross bara!
Kräver öronproppar och suger på att suga.

Då är det nog olika modeller, denna upplever jag inte som varken speciellt stor eller speciellt klumpig.

Är det en sånhär?

bild.php

Det är deras "premiummodell". Den är ruskigt klumpig jämfört med Mieles modeller.

Det fina med Miele är att dom "flyter" över golvet. Den styr alltså med alla hjulen. Tar ett par dammsugningar att vänja sig vid, sen är man fast :fakta

Kan bara hålla med, har en sån vi med.

Men funderar starkt på att skaffa en Roomba, verkar sjukt nice.
Ni som har en, är ni nöjda med den?

Jo, de funkar bra. Jag har en lite äldre modell. Den hade en del barnsjukdomar, men det är fixat nu. När vi flyttade låg den nedpackad i en kartong i en månad vilket resulterade i att betteriet blev förstört, så jag måste köpa nytt.

Men i övrigt så funkar dom faktiskt. Den är mer som en elektrisk sopskyffel än en dammsugare faktiskt. Den pallar inte massa "grov" skit, men iom att den städar lite hela tiden så håller den faktiskt hyfsat rent. Jag har två katter och en liten kille, så den är perfekt för att sopa upp hår och smulor.

Miele

Det är den där Mielen jag har och ungefär samma electrolux fast lite bättre och jag förespråkar Miele alla dagar i veckan i vanliga fall men inte när det kommer till den där dammsugaren. Massa småstöriga moment som att den tex är seg på starten som gör att man undrar om man verkligen nuddade knappen då det tar 2-3 sekunder innan den varvar upp. Sen känns den "oprecis" vid sladdupprullningen och den går ju inte att styra för fem öre då den styr på precis alla hjulen som du säger så den studsar ju in i allt när man sliter i den.
Extremt lite påse också och låter mycket :(
Men den håller säkerligen 10ggr längre än electroluxen, men vad spelar det för roll när man inte trivs med den samt vill ha ny sugare om 5-6 år ändå :va

Det är den där Mielen jag har och ungefär samma electrolux fast lite bättre och jag förespråkar Miele alla dagar i veckan i vanliga fall men inte när det kommer till den där dammsugaren. Massa småstöriga moment som att den tex är seg på starten som gör att man undrar om man verkligen nuddade knappen då det tar 2-3 sekunder innan den varvar upp. Sen känns den "oprecis" vid sladdupprullningen och den går ju inte att styra för fem öre då den styr på precis alla hjulen som du säger så den studsar ju in i allt när man sliter i den.
Extremt lite påse också och låter mycket :(
Men den håller säkerligen 10ggr längre än electroluxen, men vad spelar det för roll när man inte trivs med den samt vill ha ny sugare om 5-6 år ändå :va

Tror du fått måndagsexemplaret. Vår nya Elektrolux startar lika med Mielen.

Den går att styra precis hur som helst, men man måste lära sig det. Sladden rullar man ut när man börjar dammsuga, annars fastnar alla dammsugare (E-luxen fastnar ju iofs ändå eftersom den har så träliga stora fasta bakhjul, klumpig.)

Jag mätte förresten upp Mielen mot världens tystaste E-lux. 2dB skiljde det på full effekt (används till mattor). 1dB på "normaleffekt".

Edit: Min Miele är 5 år nu och piskar fortfarande skiten ut E-luxen. Varför skulle jag vilja byta? /Edit

Tror du fått måndagsexemplaret. Vår nya Elektrolux startar lika med Mielen.

Den går att styra precis hur som helst, men man måste lära sig det. Sladden rullar man ut när man börjar dammsuga, annars fastnar alla dammsugare (E-luxen fastnar ju iofs ändå eftersom den har så träliga stora fasta bakhjul, klumpig.)

Jag mätte förresten upp Mielen mot världens tystaste E-lux. 2dB skiljde det på full effekt (används till mattor). 1dB på "normaleffekt".

Edit: Min Miele är 5 år nu och piskar fortfarande skiten ut E-luxen. Varför skulle jag vilja byta? /Edit

Inget måndagsex, svärföräldrarna har en likadan Miele hemma och den startar upp exakt lika segt. Electroluxen går igång direkt, iofs bara en skitgrej men det är sånt som gör att man stör sig på prylarna.
Stora fasta bakhjul har inte jag på min, stora hjul som snurrar på bra är det på min och som tar sig över de största hinder utan problem. Och den går att styra som man vill :)
Klumpig har jag aldrig upplevt min Electrolux kontra Mielen, men sen har jag lite annan modell än den på din bild förvisso men den ser nästan likadan ut.
Och nu har jag ju inte jämfört ljudnivån sida vid sida men jag är övertygad om att electroluxen är betydligt tystare då den upplevs som det. Men fortfarande för högljudd såklart.

Miele i all ära, men om TS vill ha en dammsugare han inte stör sig på så lär han kolla efter något dyrare och bättre hos Miele isåfall, om han inte bara prioriterar hållbarhet där den säkert vinner över alla.

Nej, en bra robotdammsugare vore fan inte fel om någon uppfann för under 10 lök.

Inget måndagsex, svärföräldrarna har en likadan Miele hemma och den startar upp exakt lika segt. Electroluxen går igång direkt, iofs bara en skitgrej men det är sånt som gör att man stör sig på prylarna.
Stora fasta bakhjul har inte jag på min, stora hjul som snurrar på bra är det på min och som tar sig över de största hinder utan problem. Och den går att styra som man vill :)
Klumpig har jag aldrig upplevt min Electrolux kontra Mielen, men sen har jag lite annan modell än den på din bild förvisso men den ser nästan likadan ut.
Och nu har jag ju inte jämfört ljudnivån sida vid sida men jag är övertygad om att electroluxen är betydligt tystare då den upplevs som det. Men fortfarande för högljudd såklart.

Miele i all ära, men om TS vill ha en dammsugare han inte stör sig på så lär han kolla efter något dyrare och bättre hos Miele isåfall, om han inte bara prioriterar hållbarhet där den säkert vinner över alla.

Nej, en bra robotdammsugare vore fan inte fel om någon uppfann för under 10 lök.

Mielen på bilden är toppmodellen á 3695kr. Finns säkert billigare i liknande chassi, men om TS köper den jag tipsade om finns inga sega starter, jag kan filma ikväll om du vill :tungan

Mielen på bilden är toppmodellen á 3695kr. Finns säkert billigare i liknande chassi, men om TS köper den jag tipsade om finns inga sega starter, jag kan filma ikväll om du vill :tungan

Toppmodell för 3695:-(kostade dock 2999:- på kampanj), det säger väl allt :näsblod
Du får gärna filma uppstarten, och nästa gång jag är ute i stugan ska jag försöka komma ihåg att filma uppstarten av den sega varianten av Mieledammsugaren :D

Fan, nu kom jag på att jag måste dammsuga bilen :mad:

Är det en sånhär?

bild.php

Det är deras "premiummodell". Den är ruskigt klumpig jämfört med Mieles modeller.

Det fina med Miele är att dom "flyter" över golvet. Den styr alltså med alla hjulen. Tar ett par dammsugningar att vänja sig vid, sen är man fast :fakta

Nop. Aningen mindre, lägre. Tror de gav 1200.- för den på någon utförsäljning/visningsex. Kanske 2-2400 i vanliga fall?!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back