Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
haha, kul! Men hur är det med så lite motor i tunn luft, är det påtagligt tröttare eller funkar det bra? Har själv kör massa moppe utomlands och de går ju tillräckligt på småvägar men hög höjd aldrig provat. En kollega menar att det är stor skillnad.Jag besökte bl a Stelvio på en moped. Man får ju inte köra autobahn med 50cc så blev en massa riktigt små vägar ner och upp.
Efter småvägarna såg jag flera gånger autozugtågen, lastade med feta långtouringhojjar. Det är väl så folket gör sina europaresor med mc........och sen ligger dom o simmar på bl a Stelvio
![]()
De är betydligt snävare och brantare inne vid apex.För en icke så berest Norrbottning, hur är den där kuvan där folk vurpar jämfört med de kurvor som finns efter Trollstigen och Geiranger? Är som nyfiken för att få nåt perspektiv på det hela.
Som Hixman skriver så är Stelvio "styggare" än de mest kända norska sträckorna. Fotograferna står nog just där för att det finns plats att ställa upp kamera och deras egna hojar. Fotokurvan är absolut inte värst. Det finns värre, trängre och brantare, ofta med rejäl dosering. Så måste man stanna får man snabbt tänka till vilken fot man sätter ned, så att man inte väljer fel och vispar med foten i tomma luften. Då kan det gå illa som på de videor man ser.För en icke så berest Norrbottning, hur är den där kuvan där folk vurpar jämfört med de kurvor som finns efter Trollstigen och Geiranger? Är som nyfiken för att få nåt perspektiv på det hela.

Är det förgasare så tappar man effekt. På motorcykel märker man inte sådär jättemycket mer än att man kanske gasar lite mer.haha, kul! Men hur är det med så lite motor i tunn luft, är det påtagligt tröttare eller funkar det bra? Har själv kör massa moppe utomlands och de går ju tillräckligt på småvägar men hög höjd aldrig provat. En kollega menar att det är stor skillnad.
Jag har kört Trollstigen 27 gånger(26 med mc) och dom är som en snäv kurva på en raksträcka. Inga problem heller om man skulle stanna mitt i kurvan, inkl innerkurvan. Geiranger är bara sköna svepande kurvor.För en icke så berest Norrbottning, hur är den där kuvan där folk vurpar jämfört med de kurvor som finns efter Trollstigen och Geiranger? Är som nyfiken för att få nåt perspektiv på det hela.
Ok. Intressant.Är det förgasare så tappar man effekt. På motorcykel märker man inte sådär jättemycket mer än att man kanske gasar lite mer.
Insprutare brukar normalt inte bry sig om höjder. Dock, denna Honda Vision började zacka i effekt redan vid ca 1000 meters höjd?!?
Nu var den ju rätt överlastad så jag fick kliva av ett par gånger och knuffa vid Grossglockner samt en gång vid Stelvio. Dolomiternas alla långa kurvor tog en jädrans tid(zickzackade ibland men behövde inte kliva av).
Men och andra sidan, vet att goldwing insprut tappar också effekt vid höga höjder.
Jag har rest även med ett par Zoomer 50cc.(överlastade dom också)) Nu har jag inte direkt kört på ca 2500 meters höjder med dom, men bla Dalsnibba som ligger väl på ca 1500 meter matade den på som vanligt.
|
|
Seriösa mc-kläder till bra pris
Raven Moravia TX Air+: Seri... |
|
Márquez obeveklig i Misano
Misano gav Márquez hans fem... |
|
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |