Daily Crazy Stellvio

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS Honda GW Trike
Brukar kolla på Youtube Daily Crazy.
Man undrar hur det står till med kunskaperna att köra motorcykel?
Påfallande många är fullutrustade BMW GS :hihi

Det är väl ganska stereotypiskt för GS-förare, så helt enligt förväntan... :7peta

Jag besökte bl a Stelvio på en moped. Man får ju inte köra autobahn med 50cc så blev en massa riktigt små vägar ner och upp.
Efter småvägarna såg jag flera gånger autozugtågen, lastade med feta långtouringhojjar. Det är väl så folket gör sina europaresor med mc........och sen ligger dom o simmar på bl a Stelvio
:)

Bifogat

• 180810-1.JPG
    180810-1.JPG
    370.7 KB · Visningar: 33
Jag besökte bl a Stelvio på en moped. Man får ju inte köra autobahn med 50cc så blev en massa riktigt små vägar ner och upp.
Efter småvägarna såg jag flera gånger autozugtågen, lastade med feta långtouringhojjar. Det är väl så folket gör sina europaresor med mc........och sen ligger dom o simmar på bl a Stelvio
:)
haha, kul! Men hur är det med så lite motor i tunn luft, är det påtagligt tröttare eller funkar det bra? Har själv kör massa moppe utomlands och de går ju tillräckligt på småvägar men hög höjd aldrig provat. En kollega menar att det är stor skillnad.

• Gilla
Reaktioner: VS
För en icke så berest Norrbottning, hur är den där kuvan där folk vurpar jämfört med de kurvor som finns efter Trollstigen och Geiranger? Är som nyfiken för att få nåt perspektiv på det hela.

För en icke så berest Norrbottning, hur är den där kuvan där folk vurpar jämfört med de kurvor som finns efter Trollstigen och Geiranger? Är som nyfiken för att få nåt perspektiv på det hela.
De är betydligt snävare och brantare inne vid apex.

Som Hixman skriver så är Stelvio "styggare" än de mest kända norska sträckorna. Fotograferna står nog just där för att det finns plats att ställa upp kamera och deras egna hojar. Fotokurvan är absolut inte värst. Det finns värre, trängre och brantare, ofta med rejäl dosering. Så måste man stanna får man snabbt tänka till vilken fot man sätter ned, så att man inte väljer fel och vispar med foten i tomma luften. Då kan det gå illa som på de videor man ser.

Last edited:
Jag var uppe på Dalsnibba när det fortfarande var grus upp från den isbelagda sjön nedanför. Med min då 13-årige son som passagerare och packning var nervägen minst sagt intressant. :crash
Inga större problem nu när det är asfalterat. Örnvägen från Geiranger och Trollstigen var inga problem alls i jämförelse.

Men en annan intressant, kan kallas stygg, kurva är mellan Laxey och Creg-Ny-Baa som man bara hittar om man kör närmsta vägen och inte den skyltade.
Stelvio borde de flesta vara förberedda på men denna dyker upp som en rejäl överraskning. Det är smalt och lite grus i mitten men kan man gasa och har lite självförtroende går det bra. :tummenupp

1790799111510.png

haha, kul! Men hur är det med så lite motor i tunn luft, är det påtagligt tröttare eller funkar det bra? Har själv kör massa moppe utomlands och de går ju tillräckligt på småvägar men hög höjd aldrig provat. En kollega menar att det är stor skillnad.
Är det förgasare så tappar man effekt. På motorcykel märker man inte sådär jättemycket mer än att man kanske gasar lite mer.
Insprutare brukar normalt inte bry sig om höjder. Dock, denna Honda Vision började zacka i effekt redan vid ca 1000 meters höjd?!?
Nu var den ju rätt överlastad så jag fick kliva av ett par gånger och knuffa vid Grossglockner samt en gång vid Stelvio. Dolomiternas alla långa kurvor tog en jädrans tid(zickzackade ibland men behövde inte kliva av).
Men och andra sidan, vet att goldwing insprut tappar också effekt vid höga höjder.

Jag har rest även med ett par Zoomer 50cc.(överlastade dom också)) Nu har jag inte direkt kört på ca 2500 meters höjder med dom, men bla Dalsnibba som ligger väl på ca 1500 meter matade den på som vanligt.

Bifogat

• 180503-2.jpg
    180503-2.jpg
    52.1 KB · Visningar: 11
Jag har kört Trollstigen 27 gånger(26 med mc) och dom är som en snäv kurva på en raksträcka. Inga problem heller om man skulle stanna mitt i kurvan, inkl innerkurvan. Geiranger är bara sköna svepande kurvor.

Stelvio(kört med mc där också) är ju heller inga problem egentligen och har inte ens tänkt att dom är svåra förrän jag började kolla Kanyarfotos filmer. Där får man absolut inte tveka i innerkurvan, då är man förståerligt oftast körd!

Varför alla filmer är från Stelvio är nog för att sträckan är så berömd, och då uppstår två effekter:
1. Det är massor av trafik mellan 10.00 och 16.00
2. Nybörjare från hela Europa skall ”köra Stelvio”

Matten är sedan inte särskilt svår.

Jag har kört Stelvio några gånger både med bil och MC och har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara något märkvärdigt pass. Vackra vyer absolut, men…

Har pga familj åkt och kört alppass sedan tidigt sjuttiotal och de gamla mindre passen är tex mycket smalare och brantare om det är det man är ute efter (tex gamla Brenner eller Loibl).

Jag skulle säga att gamla Strynvägen är häftigare än Stelvio i alla fall.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Såg en GS med packning och passagerare som "slog runt" i en högerkurva på väg upp i Trollstigen.
Dom mötte en buss, föraren blev väl lite stressad och med den lasten och lite för mycket gas i böjen blev det en volt i ultrarapid.
Båda klarade sig bra då sidoväskan gav lite utrymme åt tjejens ben men hon var lite skärrad.
Vi stannade så klart och hjälpte upp ekipaget som kunde köra vidare. 👍

Med det sagt så finns det både snäva och branta hårnålar i Norge.
En del med grus.
Jag, och dom flesta jag åker med, gillar hårnålar! :)

Är det förgasare så tappar man effekt. På motorcykel märker man inte sådär jättemycket mer än att man kanske gasar lite mer.
Insprutare brukar normalt inte bry sig om höjder. Dock, denna Honda Vision började zacka i effekt redan vid ca 1000 meters höjd?!?
Nu var den ju rätt överlastad så jag fick kliva av ett par gånger och knuffa vid Grossglockner samt en gång vid Stelvio. Dolomiternas alla långa kurvor tog en jädrans tid(zickzackade ibland men behövde inte kliva av).
Men och andra sidan, vet att goldwing insprut tappar också effekt vid höga höjder.

Jag har rest även med ett par Zoomer 50cc.(överlastade dom också)) Nu har jag inte direkt kört på ca 2500 meters höjder med dom, men bla Dalsnibba som ligger väl på ca 1500 meter matade den på som vanligt.
Ok. Intressant.

Episkt regnr också, CBX 😍

Tycker det ser ut som tvekan, inte som när hojen ”svimmar”. Vet inte om jag kan förklara men man har inte tillräckligt momentum framåt och så börjar fysikens lagar gälla, mot en. Alltså när man gasar förstärks nedläggningsvinkeln istället för att resa hojen. Fick en sån när jag klättrade upp för en brant på Bornholms norrsida. (Ja, den mest extrema serpentin jag kört.) ZRX är lättkörd men rätt topptung och det var jag, dotter samt toppbox på hojen, vilket inte gjorde underverk för tyngdpunkten.

Plötsligt, i en väldigt skarp inner, försvinner allt man är van att kunna förlita sig på och jag fattar inte hur jag fick upp hojen igen, utan att falla. Ett fall hade inneburit ner för branten ett par meter med oss först och ett kvarts ton hoj över oss.

Enda utvägen jag kan tänka mig är brutal medstyrning och sen gas i precis rätt ögonblick men jag vet som sagt inte. (Om ni har kört zigzag så framhjulet börjar liksom hoppa? Kul och lite skum känsla.) Knalt med utrymme och en känsla av att redan vara över kanten med allt utom hjulen. Jag har inte kunskaper att förstå vad som skulle kunna bryta det som hände och har likväl kommit hel ur det. Tycker alla åtgärder jag känner till skulle kunna förvärra förloppet och likväl gick det.

Återkommer ofta till den händelsen i minnet. Liknar inte något annat jag varit med om och att dottern var ombord är en rysare. Kört mycket i Norge och aldrig upplevt det i klättringarna. De filmer jag sett handlar uteslutande om klättringar, låg fart och innersväng. Utför har andra utmaningar.

Last edited:
Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...