Dags för ny motorcykel

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?
Enda uppenbara skillnaden är att fullt skaft på ettan och möjligen tvåan kan bli lite nervöst på fz1'an. Som jämförelse, när jag körde 402 med turbobanditen (ca 320 hk på bakhjulet) hade jag bara högerhanden som "boost controller". Det fungerade bra det med.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Har sneglat på den men det verkar skilja 4 hästkrafter mellan dem och Hondan är dessutom lite lättare. Är det någon som har kört båda och har några åsikter?

Hittade en video där en Hornet tävlar mot en FZ8. Den verkar gå lite bättre men inte mycket

 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Den faktiska prestandan i siffror är en sak och känslan en annan. Åk till de stora handlarna och provsitt några cyklar för att se att ergonomin stämmer för dig. Sen provkör du och känner efter om det känns kul.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Någonstans måste du ju bestämma dig om du vill ha en hoj som är som den du har idag, eller om du vill ha något annat. Som det är nu verkar det som om du vill ha något som är annorlunda, men som ändå inte skiljer sig för mycket mot nuvarande hoj.

Jag skulle tro att en FZ1 skulle passa jättebra för dig. Att det skulle vara för stor skillnad mot nuvarande hoj tror jag inte. Eventuellt tar det några dagar för dig att vänja dig, men efter det kommer det säkert gå bra. Det är ju en japansk radfyra så du har inte all kraft för tidigt i registret, men samtidigt har den mer pulver så du få mer kraft på låga varv.
Annars kanske en Z1000 SX kunde passa? Problemet där är väl bara att hitta någon inom budget.

Jag har varit på tur till Norge 4-5 gånger och vi har haft allt från 600cc sporthojar till Harleys och stora BMW GS1200 i gänget jag åkt med. Så det är nog inte så jäkla noga så länge man har något man gillar att köra själv.
En av killarna som varit med körde faktiskt en Suzuki 650 första gången han var med, men bytte sedan upp sig till en Z1000 SX och han var hur nöjd som helst.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Fz8 är trevlig, trevligare än Z1 tycker jag och har kört båda ett antal gånger. Detta på vanlig väg. Fz1 är inte piggare alls i de lägre varven trots 200 extra kubik. Uppe i varv är det stor skillnad. Fz1 känns också lite trög och omodern vid vanlig körning. Hur de är vid riktig hårdkörning vet jag inte.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack Ferox. Blir väl till att provköra en Fz8 också.

@Ulvhamne
Med horneten kan jag i princip gasa fullt ut ur en kurva utan att oroa mig för att bakhjulet ska börja spinna. Jag blir lite nervös när jag tänker på att bakhjulet på en mycket starkare motorcykel ska börja spinna. Jag förstår att man måste vara försiktig och pröva sig fram, men oron finns där trots allt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Ferox. Blir väl till att provköra en Fz8 också.

@Ulvhamne
Med horneten kan jag i princip gasa fullt ut ur en kurva utan att oroa mig för att bakhjulet ska börja spinna. Jag blir lite nervös när jag tänker på att bakhjulet på en mycket starkare motorcykel ska börja spinna. Jag förstår att man måste vara försiktig och pröva sig fram, men oron finns där trots allt
Du kan råka ut för bakhjulspinn på din hornet med vid spill och annan oväntad bristande yta på vägen. Antagligen med ganska spännande effekt om du har full gas.
Var inte rädd för en större hoj, ta med den på bana och träna gaskontroll bara. Det kommer göra dig till en bättre förare på mer effektsvaga hojar med.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kör på tusenkubikare, annars kommer du vilja byta igen om något år. Jag tycker literhojar är enklare att köra än en ettrig 600. Är dessutom inget galet drag på låga varv med en literradfyra.

om du känner att körställningen är ett problem på en hoj som annars verkar bra så går det oftast att fixa. Man kan sänka och höja styret och flytta fotpinnarna.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tänkte passa på att fråga om Mv Augusta Brutale 675 och 800. Ligger två stycken ute på blocket. De är lite dyrare än min budget men de är väldigt fina. Är det någon som har kört dem? Finns det några problem förknippade med att äga en sådan (vanliga fel, kvalitet, dyra att laga, svårt att hitta verkstad etc)?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp den du tycker är snyggast/ballast just för tillfället. Du kommer att byta motorcykel fler än en enda gång i ditt liv.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
Jag skulle satsa på en FZ1 av dessa. Mos så det räcker, driftsäker och snygg. R1-motorn är jättesnäll på lägre varv (utan att vara tom i botten) och på höga varv ett "monster", och i den här nertrimmade versionen så lär den vara ännu mer lättkörd. Den du länkade till var dessutom ju klar med packväskor och hela balunsen, samt PC5.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag är tacksam för alla insiktsfulla svar. Efter mycket om och men ska jag försöka hitta och provköra en FZ1.
Håller med om FZ1, snäll som ett lamm under 9000 varv men jävlars vad det går sen, Fin i chassit också. Den enda hojen som jag ångrar att jag sålde.

Funkar till allt, både bus och touring samt att jag personligen tycker att designen fortfarande håller.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Åk och provkör en Superduke 990. Dom ryms inom din budget. Det är bra drag och effekten räcker till mer än väl. Jag körde sport på gata tidigare och det känns helt uteslutet att gå tillbaka till sport, inte ens på bana känner jag nåt behov av att byta till sport igen utan att ha ambitioner att tävla.

Du behöver inte stirra dig blind efter ett R på SuperdukeDet är
Två årsmodeller (11-12 har jag för mig) som var lite annorlunda med annan dyna och lite mer effekt, på resten av årsmodellerna så är det bara att R har en styrdämpare. Jag har en -13 R nu och hade en utan innan, blir inte lyckligare av R:et.

hojen är lite annorlunda att köra än radfyror som du verkar vara mer van vid. Ettrig gas, kraftig motorbroms, massvis av karaktär. Lär man sig använda fotbromsen när man kör blir det ändå riktigt behagligt och samtidigt har man en otroligt kvickstyrd hoj som steker alla kåpbeklädda sporthojar med liggande körställning på kurviga vägar!

Man är alltid coolast på parkeringen med ?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Tänkte passa på att fråga om Mv Augusta Brutale 675 och 800. Ligger två stycken ute på blocket. De är lite dyrare än min budget men de är väldigt fina. Är det någon som har kört dem? Finns det några problem förknippade med att äga en sådan (vanliga fel, kvalitet, dyra att laga, svårt att hitta verkstad etc)?
Detta är förbannat personligt men jag skulle välja en mv med trepip varje dag framför en fz1. Det beror helt enkelt på att jag tycker att rad-4 är tråkigt att köra. (Spannet på de radisar jag testat går från fazer 600 till turboladdad gixxer 1000 med ca 300 bakhjulshästar). Vid landsvägskörning har jag alltid roligast på en V-twin och i andra hand på en 3a. Förutom Speed triplen jag hade ett tag, den var så förbannat silkeslen att jag blev uttråkad direkt. Var garanterat snabbare på bana med den men det spelar ingen roll för mig om jag inte blir lycklig och småkåt av vardagskörningen.

Detta är som sagt mina personliga preferenser.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top