Dags för ny motorcykel

Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?
Enda uppenbara skillnaden är att fullt skaft på ettan och möjligen tvåan kan bli lite nervöst på fz1'an. Som jämförelse, när jag körde 402 med turbobanditen (ca 320 hk på bakhjulet) hade jag bara högerhanden som "boost controller". Det fungerade bra det med.
 
Har sneglat på den men det verkar skilja 4 hästkrafter mellan dem och Hondan är dessutom lite lättare. Är det någon som har kört båda och har några åsikter?

Hittade en video där en Hornet tävlar mot en FZ8. Den verkar gå lite bättre men inte mycket

 
Last edited:
Den faktiska prestandan i siffror är en sak och känslan en annan. Åk till de stora handlarna och provsitt några cyklar för att se att ergonomin stämmer för dig. Sen provkör du och känner efter om det känns kul.
 
Någonstans måste du ju bestämma dig om du vill ha en hoj som är som den du har idag, eller om du vill ha något annat. Som det är nu verkar det som om du vill ha något som är annorlunda, men som ändå inte skiljer sig för mycket mot nuvarande hoj.

Jag skulle tro att en FZ1 skulle passa jättebra för dig. Att det skulle vara för stor skillnad mot nuvarande hoj tror jag inte. Eventuellt tar det några dagar för dig att vänja dig, men efter det kommer det säkert gå bra. Det är ju en japansk radfyra så du har inte all kraft för tidigt i registret, men samtidigt har den mer pulver så du få mer kraft på låga varv.
Annars kanske en Z1000 SX kunde passa? Problemet där är väl bara att hitta någon inom budget.

Jag har varit på tur till Norge 4-5 gånger och vi har haft allt från 600cc sporthojar till Harleys och stora BMW GS1200 i gänget jag åkt med. Så det är nog inte så jäkla noga så länge man har något man gillar att köra själv.
En av killarna som varit med körde faktiskt en Suzuki 650 första gången han var med, men bytte sedan upp sig till en Z1000 SX och han var hur nöjd som helst.
 
Fz8 är trevlig, trevligare än Z1 tycker jag och har kört båda ett antal gånger. Detta på vanlig väg. Fz1 är inte piggare alls i de lägre varven trots 200 extra kubik. Uppe i varv är det stor skillnad. Fz1 känns också lite trög och omodern vid vanlig körning. Hur de är vid riktig hårdkörning vet jag inte.
 
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
Varför är du orolig för att hoppet ska vara för stort?
 
Tack Ferox. Blir väl till att provköra en Fz8 också.

@Ulvhamne
Med horneten kan jag i princip gasa fullt ut ur en kurva utan att oroa mig för att bakhjulet ska börja spinna. Jag blir lite nervös när jag tänker på att bakhjulet på en mycket starkare motorcykel ska börja spinna. Jag förstår att man måste vara försiktig och pröva sig fram, men oron finns där trots allt
 
Tack Ferox. Blir väl till att provköra en Fz8 också.

@Ulvhamne
Med horneten kan jag i princip gasa fullt ut ur en kurva utan att oroa mig för att bakhjulet ska börja spinna. Jag blir lite nervös när jag tänker på att bakhjulet på en mycket starkare motorcykel ska börja spinna. Jag förstår att man måste vara försiktig och pröva sig fram, men oron finns där trots allt
Du kan råka ut för bakhjulspinn på din hornet med vid spill och annan oväntad bristande yta på vägen. Antagligen med ganska spännande effekt om du har full gas.
Var inte rädd för en större hoj, ta med den på bana och träna gaskontroll bara. Det kommer göra dig till en bättre förare på mer effektsvaga hojar med.
 
Kör på tusenkubikare, annars kommer du vilja byta igen om något år. Jag tycker literhojar är enklare att köra än en ettrig 600. Är dessutom inget galet drag på låga varv med en literradfyra.

om du känner att körställningen är ett problem på en hoj som annars verkar bra så går det oftast att fixa. Man kan sänka och höja styret och flytta fotpinnarna.
 
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
Om jag var du hade jag köpt FZ1N direkt :) Det skulle nog inte vara några bekymmer med effekten om man kör lite lugn/defensiv tills du lär dig brasa ordentligt.
 
Tänkte passa på att fråga om Mv Augusta Brutale 675 och 800. Ligger två stycken ute på blocket. De är lite dyrare än min budget men de är väldigt fina. Är det någon som har kört dem? Finns det några problem förknippade med att äga en sådan (vanliga fel, kvalitet, dyra att laga, svårt att hitta verkstad etc)?
 
Köp den du tycker är snyggast/ballast just för tillfället. Du kommer att byta motorcykel fler än en enda gång i ditt liv.
 
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
Jag skulle satsa på en FZ1 av dessa. Mos så det räcker, driftsäker och snygg. R1-motorn är jättesnäll på lägre varv (utan att vara tom i botten) och på höga varv ett "monster", och i den här nertrimmade versionen så lär den vara ännu mer lättkörd. Den du länkade till var dessutom ju klar med packväskor och hela balunsen, samt PC5.
 
Jag är tacksam för alla insiktsfulla svar. Efter mycket om och men ska jag försöka hitta och provköra en FZ1.
Håller med om FZ1, snäll som ett lamm under 9000 varv men jävlars vad det går sen, Fin i chassit också. Den enda hojen som jag ångrar att jag sålde.

Funkar till allt, både bus och touring samt att jag personligen tycker att designen fortfarande håller.
 
Åk och provkör en Superduke 990. Dom ryms inom din budget. Det är bra drag och effekten räcker till mer än väl. Jag körde sport på gata tidigare och det känns helt uteslutet att gå tillbaka till sport, inte ens på bana känner jag nåt behov av att byta till sport igen utan att ha ambitioner att tävla.

Du behöver inte stirra dig blind efter ett R på SuperdukeDet är
Två årsmodeller (11-12 har jag för mig) som var lite annorlunda med annan dyna och lite mer effekt, på resten av årsmodellerna så är det bara att R har en styrdämpare. Jag har en -13 R nu och hade en utan innan, blir inte lyckligare av R:et.

hojen är lite annorlunda att köra än radfyror som du verkar vara mer van vid. Ettrig gas, kraftig motorbroms, massvis av karaktär. Lär man sig använda fotbromsen när man kör blir det ändå riktigt behagligt och samtidigt har man en otroligt kvickstyrd hoj som steker alla kåpbeklädda sporthojar med liggande körställning på kurviga vägar!

Man är alltid coolast på parkeringen med ?
 
Tänkte passa på att fråga om Mv Augusta Brutale 675 och 800. Ligger två stycken ute på blocket. De är lite dyrare än min budget men de är väldigt fina. Är det någon som har kört dem? Finns det några problem förknippade med att äga en sådan (vanliga fel, kvalitet, dyra att laga, svårt att hitta verkstad etc)?
Detta är förbannat personligt men jag skulle välja en mv med trepip varje dag framför en fz1. Det beror helt enkelt på att jag tycker att rad-4 är tråkigt att köra. (Spannet på de radisar jag testat går från fazer 600 till turboladdad gixxer 1000 med ca 300 bakhjulshästar). Vid landsvägskörning har jag alltid roligast på en V-twin och i andra hand på en 3a. Förutom Speed triplen jag hade ett tag, den var så förbannat silkeslen att jag blev uttråkad direkt. Var garanterat snabbare på bana med den men det spelar ingen roll för mig om jag inte blir lycklig och småkåt av vardagskörningen.

Detta är som sagt mina personliga preferenser.
 
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
Jag tror du vänjer dig snabbt. Och tusenkubiks radfyror brukar gå mjukt och snällt under 7000 varv typ.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top