Dags för ny motorcykel

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej
Jag har en Honda CB600F och funderar nu på att byta upp mig. Jag söker efter en liknande motorcykel med lite bättre kraft och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har en budget på ungefär 60 000 kr. Jag är inte intresserad av Triumph street tripple (har förstått att de går bra, men står inte ut med utseendet) och inte heller av MT09 (hade en tidigare men gillade inte den upprätta körställningen).

Har ni några förslag?
 
Gsr750/gsx-s750 kanske?

Triumph trident? (Inte inom budget såg jag)
 
Kanske
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/suzuki_haybusa_streetfighter/94622512
eller
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/suzuki_hayabusa_gen2/94884693
Båda är generation 2, vilket bla innebär 3 effektkurvor i gashandtaget A=snabbt till maxeffekt, B=långsamt i början, sedan fullt och C=långsamt gaspådrag aldrig fulleffekt. Omkopplare UPP och NER på höger styre.
Jag köpte min 2013 och tom 2017 var det mest C-läge, numera C i tättrafik, i stan, A på motorväg. Lätt växla under fart, slå av gasen, dra in kopplingen och byt läge upp mot A när fritt, ner till C när väntar krypkörning i kö.
 
Last edited:
Kanske
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/suzuki_haybusa_streetfighter/94622512
eller
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/suzuki_hayabusa_gen2/94884693
Båda är generation 2, vilket bla innebär 3 effektkurvor i gashandtaget A=snabbt till maxeffekt, B=långsamt i början, sedan fullt och C=långsamt gaspådrag aldrig fulleffekt. Omkopplare UPP och NER på höger styre.
Jag köpte min 2013 och tom 2017 var det mest C-läge, numera C i tättrafik, i stan, A på motorväg. Lätt växla under fart, slå av gasen, dra in kopplingen och byt läge upp mot A när fritt, ner till C när väntar krypkörning i kö.
Annars kommer det ju en ny Hayabusa i år med mindre effekt än tidigare... ;)
 
"Bättre kraft". Det lät lite reklamigt typ "Ny bättre formula" som när man säljer tvättmedel eller lavemang. Ska du köra Bogesundsvägen, Tierp Arena, Mantorp, Nordkap eller Finkenberg?
 
Tack för alla svar. Jag borde kanske ha preciserat vad jag ska ha den till som några av er har påpekat. Jag kör mest landsväg och hoppas att det ska bli en tur till Norge i sommar. Jag åkte till Norge med en Hornet för ett par år sedan och det gick bra.

Med bättre kraft menar jag bättre acceleration på lägre varvtal, men jag är lite kluven till fördelning av effekt. Jag hade en MT09 och den accelererade bra och jämnt över hela registret, men det var lite tråkigt att det inte hände något när man kom upp i högre varvtal (märkte inte ens att det var dags att växla upp). Hondan är ganska tam upp till 9000 varv men sedan förändras accelerationen avsevärt till det bättre.

Hayabusa känner jag mig inte redo för.

Suzukina som föreslogs verkar kanske vara det jag söker, men jag undrar om det är stor skillnad mellan den och Hondan. Jag vill ha bättre kraft men inte för mycket och inte för lite.

Kawasaki har jag sneglat på men jag tycker att den är för plastig.

Triumph trident tilltalar mig men den är som sagt lite för dyr (och för klen?) Jag önskar att det fanns en street tripple med rund eller fyrkantig lampa (tycker tyvärr att dubbellamporna ser ut som insektsögon)

Har någon av er kört BMW f800r och kan jämföra den med hondan? (Hondan har fler hästkrafter men det kanske inte säger något.)

Tack än en gång för att ni tar er tid att svara och jag hoppas på fler förslag.
 
Tridenten är ball men den är väl så att säga i minsta laget när det kommer till packning för resa? :)

Ska du åka långa sträckor kanske en hoj med större tank vore nått?

Val av hoj är alltid så jäkla individuellt. Snudd på omöjligt att ens ge tips.
 
Tack för alla svar. Jag borde kanske ha preciserat vad jag ska ha den till som några av er har påpekat. Jag kör mest landsväg och hoppas att det ska bli en tur till Norge i sommar. Jag åkte till Norge med en Hornet för ett par år sedan och det gick bra.

Med bättre kraft menar jag bättre acceleration på lägre varvtal, men jag är lite kluven till fördelning av effekt. Jag hade en MT09 och den accelererade bra och jämnt över hela registret, men det var lite tråkigt att det inte hände något när man kom upp i högre varvtal (märkte inte ens att det var dags att växla upp). Hondan är ganska tam upp till 9000 varv men sedan förändras accelerationen avsevärt till det bättre.

Hayabusa känner jag mig inte redo för.

Suzukina som föreslogs verkar kanske vara det jag söker, men jag undrar om det är stor skillnad mellan den och Hondan. Jag vill ha bättre kraft men inte för mycket och inte för lite.

Kawasaki har jag sneglat på men jag tycker att den är för plastig.

Triumph trident tilltalar mig men den är som sagt lite för dyr (och för klen?) Jag önskar att det fanns en street tripple med rund eller fyrkantig lampa (tycker tyvärr att dubbellamporna ser ut som insektsögon)

Har någon av er kört BMW f800r och kan jämföra den med hondan? (Hondan har fler hästkrafter men det kanske inte säger något.)

Tack än en gång för att ni tar er tid att svara och jag hoppas på fler förslag.
F800r kommer kännas galet trött jämfört med en hornet.
 
Det viktigaste är inte att få plats med packning. Effekt och utseende är viktigare för mig just nu. Du har helt rätt i att valet av motorcykel är högst individuellt men ni kanske nämner någon modell som jag inte har tänkt på. Tack för att du svarade!

Tack för din synpunkter angående F800r. Då stryker jag den från listan.
 
Det viktigaste är inte att få plats med packning. Effekt och utseende är viktigare för mig just nu. Du har helt rätt i att valet av motorcykel är högst individuellt men ni kanske nämner någon modell som jag inte har tänkt på. Tack för att du svarade!

Tack för din synpunkter angående F800r. Då stryker jag den från listan.
Nä. Provkör 800R innan du stryker den. Vem vet, det kanske är den hojen som du fastnar för. Tråkigt om du missar en hoj för att nån tjomme på nätet sagt att den är slö.


Och jag tipsar som vanligt om att Ducati Hypermotard är den enda hojen du behöver.
 
Tack men är inte sittställningen på den väldigt upprätt, som på en cross nästan?
 
Tack men är inte sittställningen på den väldigt upprätt, som på en cross nästan?
Du måste helt klart åka och provsitta och provköra dom du fastnar för, du har väldigt mycket idéer om den perfekta hojen vilket är KANON!

Stockholm med omnejd har ju bra utbud av alla möjliga hojar och varianter.
 
Jag trivdes inte så bra på MT09:an på grund av sittställningen, men du har rätt i att jag borde provköra motorcyklar innan jag dömer ut dem. Jag tänkte att jag kunde spara tid och sortera ut de mest osannolika modellerna, men det är nog svårare än jag trodde.
 
Jag har faktiskt tänkt på FZ1N men jag är lite orolig för att hoppet till den från Hondan är lite väl stort. Vad tror ni?

Finns en här
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top