Dags för BORGELIG regering

t-rex skrev:
De som ställer frågan har ofta inget alternativ att komma med, det är det som är så störande. Det blir en klyscha bland klyschor.

Ja, det är störande. Men det beror ju i hög utsträckning på att det egna tänkandet hämmas, bl.a. i form av det högaktuella ämnet - politiseringen av högskolorna. Folk är missnöjda, men ser att det finns inga alternativ. De alternativ som kommer upp kvävs snabbt av elitpolitikerna och media. T.ex. Junilistan.

t-rex skrev:
Jag läste nånstans att medlemsantalen i de politiska partierna faller kraftigt. Med tanke på hur många som är allvarligt oroade över vart landet är på väg känns det lite märkligt...

Det är inte så märkligt egentligen, hur många gånger har man inte läst om unga politiker som kommer in i partier, nämnder osv entusiastiska och brinner för sitt engagemang för att snabbt lära sig att det är pappersvändning, bordläggning, byråkrati och gamla gråa gubbar som gäller.

Min mening är fortfarande att flera saker är på väg utför med Sverige, och tyvärr ser jag ingen räddning inom räckhåll. Vad ska jag göra? Bilda eget parti?

Markus skrev:
...

Min mening är fortfarande att flera saker är på väg utför med Sverige, och tyvärr ser jag ingen räddning inom räckhåll. Vad ska jag göra? Bilda eget parti?

Fan vet. Återgång till de gamla grekernas sätt? Filosofer, gärna upp emot 100 år gamla, utbildas hela livet och styr sedan staten.

Fast det är väl kanske lite som vi har nu.

Eget parti funkar väl, men enfrågepartier blir ju ofta sina egna största fiender. Du får väl engagera dig i moderaterna och propagera för en återgång till konsevatismens rötter. SosseReinfeldt kan ju inte få hålla på helt ohotad menar jag...

sandstream skrev:
En SUV-skatt är okej för mig, totalt menlös bil.

Här har vi ett exempel på rött tänkande som bör utrotas utan vidare dröjsmål.

Med detta resonemang kan man ju säga att sporthojar är totalt meningslösa och bör beläggas med en straffskatt. Ingen har ju behov av såna prestanda.
SUV eller inte, jag kör vilken bil jag vill, ge fan i mina pengar.

Tysken skrev:
SUV eller inte, jag kör vilken bil jag vill, ge fan i mina pengar.
Du kör vilket fordon du vill, men får ta konsekvenserna av det. Med hoj får du hög försäkring på grund av olycksbilden. Med suv får du dras med avgifter på grund av miljöpåverkansbilden.

SvartR1a skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,604366,00.html

Snart tar jag älgstudsaren ur garderoben och åker ner till stockholm. Dom där jä##a trädkramarna ger ju sig aldrig. Hur kan dom styra sverige?

[Drygmode ON]
Självklart ska man rösta rött! Sossarna har ju styrt landet sen 2:a världskriget och se vilket bra jobb de gjort... :3freak
Min pappa och min farfar va ju faktiskt arbetare och jag går ju på bidrag så jag slipper alla tråkiga jobb så varför ska man rösta på nått annat? Då blir jag ju av med mina bidrag...
[Drygmode OFF]

mb skrev:
Du kör vilket fordon du vill, men får ta konsekvenserna av det. Med hoj får du hög försäkring på grund av olycksbilden. Med suv får du dras med avgifter på grund av miljöpåverkansbilden.

Två helt olika saker, nu måste nog du hålla dig till ämnet. Vad fb sätter för premier står utanför den parlamentariska debatten, det gör däremot inte skatter.
Bilismen är dessutom överbeskattad redan om du missat det (med 300%) ;)

Markus skrev:
Två helt olika saker, nu måste nog du hålla dig till ämnet. Vad fb sätter för premier står utanför den parlamentariska debatten, det gör däremot inte skatter.
Bilismen är dessutom överbeskattad redan om du missat det (med 300%) ;)
Du har rätt i att avgifterna regleras av olika instanser, men i båda fallen handlar det om mer eller mindre naturliga konsekvenser.

Bilismen överbeskattad i sverige?? Hörru, nu får du allt kasta ett öga mot vågra grannländer. Det är mycket billigt att införskaffa och äga bil i sverige, relaterat norge, danmark, finland m.fl. länder.

mb skrev:
Bilismen överbeskattad i sverige?? Hörru, nu får du allt kasta ett öga mot vågra grannländer. Det är mycket billigt att införskaffa och äga bil i sverige, relaterat norge, danmark, finland m.fl. länder.

Fullständigt ointressant.

Det som är faktum däremot är att bilismen bidrar med 80miljarder till statskassan, men belastar samma kassa med endast 20miljarder. Då är väl bilismen rimligtvis överbeskattad? Det är i alla fall min definition på överbeskattning.

Dessutom är det jättebilligt att köpa bil i Toga. Och i Kina. (Ointressant, eller hur? ;))

Markus skrev:
Det som är faktum däremot är att bilismen bidrar med 80miljarder till statskassan, men belastar samma kassa med endast 20miljarder. Då är väl bilismen rimligtvis överbeskattad? Det är i alla fall min definition på överbeskattning.
Jo, det är orimligt. Merparten av pengarna borde användas för det ändamål som bensinskatten är avsedd för.

mb skrev:
Jo, det är orimligt. Merparten av pengarna borde användas för det ändamål som bensinskatten är avsedd för.

Du vet att de här raderna du skrev är nästintill historiska?

Jo, det är orimligt

Hur ska du nu kunna propagera för något annat än skattesänkningar för bilisterna? Eller vill du ha ett kraftigt utbyggt och upprustat vägnät med en prislapp á 60 miljarder kanske? :)

mb skrev:
Och för att täcka det uppkomna hålet därav måste dom(TM) hitta 60 miljarder till i skatt.

Med så många arbetslösa är det kanske dags att förmånsbeskatta arbete, likt man förmånsbeskattar nöjet att få parkera hos sin arbetsgivare.

Markus skrev:
...

Hur ska du nu kunna propagera för något annat än skattesänkningar för bilisterna? Eller vill du ha ett kraftigt utbyggt och upprustat vägnät med en prislapp á 60 miljarder kanske? :)

Avåkningszoner, curbs, abulanspersonal.....

Jajemän!

Markus skrev:
Du vet att de här raderna du skrev är nästintill historiska?

Jo, det är orimligt

Jag vill att skattesystemet ska vara vettigt, på det sättet att skatteintäkterna används för ändamålsenliga åtgärder och inte som allmänna finanser. Bensinskatten i sig är inte orimlig enligt mig, men det är orimligt att det ska vara så svårt för en vanlig människa att greppa vad staten gör av pengarna.

mb skrev:
Med suv får du dras med avgifter på grund av miljöpåverkansbilden.

Min Volvo 855 drar 13l/100km
Min kollegas Grand Cherokee fetsuv drar 13l/100km
Min grannes VW Polo `85 drar 8l bensin och 1l olja/100km, den har lite halvrackig förgasare och saknar katalysator.

Vem ska betala miljöavgift?

Tysken skrev:
Min Volvo 855 drar 13l/100km
Min kollegas Grand Cherokee fetsuv drar 13l/100km
Min grannes VW Polo `85 drar 8l bensin och 1l olja/100km, den har lite halvrackig förgasare och saknar katalysator.

Vem ska betala miljöavgift?
Det funkar ju bara att jämföra nya bilar med varandra. Poängen är att komma ifrån trenden med onödigt tunga bilar, där sverige ligger i täten inom europa.

mb skrev:
Det funkar ju bara att jämföra nya bilar med varandra. Poängen är att komma ifrån trenden med onödigt tunga bilar, där sverige ligger i täten inom europa.

Jag läste nyligen att det är precis tvärtom, att vi har flest SUV:ar i världen näst efter USA. Kommer inte ihåg var tyvärr. :(

Markus skrev:
Jag läste nyligen att det är precis tvärtom, att vi har flest SUV:ar i världen näst efter USA.
Ungefär det som jag avsåg. Per capita är säkerligen siffran mycket hög även på global nivå.

mb skrev:
Ungefär det som jag avsåg. Per capita är säkerligen siffran mycket hög även på global nivå.

Jaha, fan också. Jag hatar att mena samma sak som dig. :mad:
Så trots våran bilfientliga politik så köper folk det de vill ha, undrar vad det beror på.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis