Dags för BORGELIG regering

Superbee skrev:
...

Sen så är det tragiskt att vi har såpass gammal fordonspark i Sverige, men vad ska man göra? vi har inte råd att köpa nyare bilar som är säkrare, drar mindre bränsle och ger lägre utsläpp.

...

Det tragiska är att genetalierna på medelsvensson är så små att han känner ett behov av att kompensera detta med en stor bil.

Edit; och lika tragiskt är det att höra gnällkukar muttra om hur kasst Sverige är. Flytta om det är så jävla dåligt. Gnäll inte, ta tag i era liv och gör något produktivt istället för att gnälla som en femåring som inte fått sitt lördagsgodis.

t-rex skrev:
Edit; och lika tragiskt är det att höra gnällkukar muttra om hur kasst Sverige är. Flytta om det är så jävla dåligt. Gnäll inte, ta tag i era liv och gör något produktivt istället för att gnälla som en femåring som inte fått sitt lördagsgodis.

Nä, det är ju bäst att bara hålla käften och inte klaga när man tycker nånting är dåligt. Hur ska man bära sig åt för "ta tag i sitt liv och göra något produktivt" om man tycker att bensinskatten är för hög? Bli folkvald politiker och sänka den eller vad?

t-rex skrev:
Det tragiska är att genetalierna på medelsvensson är så små att han känner ett behov av att kompensera detta med en stor bil.

Jag har en liten bränslesnål bil, så jag tar inte åt mig :tummenupp
Så, det är ditt argument, om du inte gillar leken, dra härifrån? ok men sitt på din stol, tyst för fan, ta emot, stick inte upp.

Du gnäller på det jag skriver gå till ett annat forum
:hihi (OBS. Se det som de dåliga o tråkiga skämtet det är!!! inget illa ment t-rex ;))

TurboJugend skrev:
Nä, det är ju bäst att bara hålla käften och inte klaga när man tycker nånting är dåligt. Hur ska man bära sig åt för "ta tag i sitt liv och göra något produktivt" om man tycker att bensinskatten är för hög? Bli folkvald politiker och sänka den eller vad?

Huvudet på spiken :tummenupp

Last edited:
TurboJugend skrev:

Det är ju det fina, det får man bestämma själv. Det är bara så fantastiskt tröttsamt att höra folk gnälla om vilket skitland de lever i hela tiden.

"Vart är detta landet påväg", och "Det är den svenska avundsjukan" är tamejfan de mest puckade uttryck i det svenska språket.

Superbee skrev:
ok men sitt på din stol, tyst för fan, ta emot, stick inte upp.

:hihi (OBS. Se det som de dåliga o tråkiga skämtet det är!!! inget illa ment t-rex ;))

Haha jag tänkte faktiskt också lägga in ett ebba grön-citat i mitt svar.

Superbee skrev:
Jag har en liten bränslesnål bil, så jag tar inte åt mig :tummenupp

Jag har en miljöbil. Hmmmm. Var är ni flickor?

Superbee skrev:
Så, det är ditt argument, om du inte gillar leken, dra härifrån? ok men sitt på din stol, tyst för fan, ta emot, stick inte upp.

Nej. Men jag begriper inte folk som bara sitter och gnäller. Vi hade nån tråd för ett tag sedan med folk som skulle flytta till staterna av olika anledningar. Men när det väl kom till kritan var det nog inte så noga med det där flyttande trots allt, det var ju förenat med massa huvudvärk.

Superbee skrev:

Jag kommenterar inlägg. Gnällandet sköter sig bra själv på SH.

Vad gäller skämtet var det jättekasst, och du kommer att hamna i eldsjön. Utan att pasera gå. :mattias

:D

t-rex skrev:
Det är ju det fina, det får man bestämma själv. Det är bara så fantastiskt tröttsamt att höra folk gnälla om vilket skitland de lever i hela tiden.

"Vart är detta landet påväg", och "Det är den svenska avundsjukan" är tamejfan de mest puckade uttryck i det svenska språket.

Förstår vad du menar. Men om man tycker nånting är fel så är det ju inte fel att säga att man tycker. Vissa saker kan man inte gå ut och ändra på själv och då är klaga det enda man kan göra. Jag tycker det är värre att tycka nånting är fel och inte säga till. Då får man ju liksom finna sig i sin situation.

har du älgstudsaren i garderoben ? :va

är väl bara en av anledningarna man inte ska rösta "rött"? :tungan

Min Audi A3 drar 16,5 l/100 km i stan. Hoppas någon miljöpartist läser detta. :hihi

valmers skrev:
Helt original; förbrukning enligt färddatorn (som stämmer med verkligheten). :hihi

ja ja ok det är ju iofs inte så svårt att ha lite tyngre fot än dom som skriver ut bränsleförbrukningen i faktabladen...
och enligt dom så går ingen A3 över 14L/100km...

Edit: sorry ...jävla OT svammel egentligen....

Last edited:
Ekberg skrev:
ja ja ok det är ju iofs inte så svårt att ha lite tyngre fot än dom som skriver ut bränsleförbrukningen i faktabladen...
och enligt dom så går ingen A3 över 14L/100km...

Edit: sorry ...jävla OT svammel egentligen....

Helt jävla otroligt med den förbrukningen på en sån liten bil.

valmers skrev:
Tja, 1700 kg bil, 3.2 liter V6, 250 hk och fyrhjulsdrift blir aldrig snålt.

Haha, men säg att du har en RS3´a :rofl

OnT:

Tanken är ju god som dom har, att minska miljöförstöringen.
Men det görs ju tamefan på helt fel sätt.

Att beskatta brännslet kan inte få andra än dåliga konsekvencer.
De som har lite pengar och måste ha en bil blir utslagna. Det vet ju alla.

Sen så har vi alla åkerrier mf som fraktar ut varorna vi köper i affären, de får betala mera i bränslekostnade villket sedan kommer märkar på varorna vi köper iom att de blir högre eftersom åkerrierna tar mera betalt av sin uppdragsgivare och denna uppdragsgivare kommer sedan att höja priserna ännu mera på varorna, och sedan kommer det leda till att folk kräver högra löner för att kunna betala för dem , och voilá nu är inflationshjulet igång. Grattis :tummenupp Vi blir bara fattigare!

Deras sätt att höja skatten på brännslet för att spara på miljön är ju som sagt helt idiotiskt, Sverige har som så många vet en av de äldsta bilparkerna i Europa. Att en gammal bil/fordon har dålig eller sämre avgasrening är ju självklart. Att om man nu kunde uppgradera hela bilparken till låt oss säga årets modell så skulle det självklart ge märkbara förändringar i möljön.
Jag vet att inte alla har råd att köpa en så ny bil, men varför inte göra en stor subventionering på priserna för nya bilar? Slopa skatterna-momsen och sen betalar pappa staten en större del av bilens pris i inbytelse mot den gammla som skrotas och återvinns?

På det skulle faktiskt alla vinna, staten får som de vill, renare och mindre utsläpp och bilar som drar mindre bränsle.

Att det sedan kommer kosta XX antal miljarder att göra det, kommer väga upp priset mot vad en inflation ger i negativa effekter.
För tänk er vad inflationer ger, se bara på skräckexeplet tyskland innan Hitler tog makten. Där dubblades priserna för varje dag på vanliga förnödenheter såsom mat!

Aj just det, att göra så betyder att pappa staten förlorar pengar, så det gick inte. Ärligt, att sätta skatt på skatt på skatt på skatt på bränslet för att håva in mer pengar är deras grej. Dom kommer nog inte nöja sig förän vi är tillbaka med häst och vagn alà 1800-talet.

Så enligt det här resonemanget (som jag hoppas är fullständigt) så kan dom inte göra det här för miljön utan för att få in en kortsiktig och stor summa pengar.

Varför inte låta hela folket köpa en riktigt bränslesnål bil som Lupo 3L, Prius osv osv för ~1/5 av dess ordinatie pris (innan skatt+moms, för denna slopas) och i inbyte så skrotar och återvinns den gammla bilen?

Höja bensinpris -> kortsiktig ekonomisk vinning men i det långa loppet så blir det en enorm förlust iom att det blir inflation.

Subventionera nya bränslesnåla och rena bilar + ge fan i att höja skatterna på brännslet och istället sänka det- > på kort tid blir det en enorm förlust men i det långa loppet så blir det en stor vinst på det. Både genom ekonomi och i miljön.

Btw, min bil är inte bränslesnål, inte det minsta, 2L/Milen istad är normalt :fyllisar

An3Azz skrev:
Ja det har jag undrat i ca 10år, suvskatt kan jag köpa för det är fan en onödig biltyp. Jag 90% av befolkningen i detta land klarar sig med en vanlig bil ala Volvo V70 fyrhjulsdriven lr ej. Men det kan inte finnas nån jävel som har behov av en suv, behöver man en stor fyrhjulsdriven bil så köper man en terrängbil i stil med Land-Rover/Range Rover, Jeep Cherokee, 4Runner lr vad som helst. Iofs kallas väl dessa oxå suvar numera så det är svårt. Inför suvskatt för dom som bor i större städer och har suv kanske, jag vetefan. Men höj fan inte bensinpriset för då JÄVLAR :huvet Fan det finns folk på mitt jobb som pendlar 12 mil varje dag med bil för att dom inte har nån möjlighet och åka buss för det går inga bussar.....
och utav de 10% som då behöver en är det ändå bara 60% som äger en... jag ser inte problemet :va

t-rex skrev:

Hur var det nu, var det en XC90 eller S80 du rattade vid den där krocken när kunden/tanten åkte med? :tomten

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis