Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

om du vill ha en riktigt bra touringhoj så ska du garanterar satsa på en bandit 1250 :) dom är fina och köra :) och funkar ALLTID :tummenupp
 
Tanken har slagit mig men jag vet inte. Är nog inte såpass mogen än ;)

Då är det ju motard du ska ha! 625/640/660/690! Och alla går såklart i märket KTM! Där har du deras hojar som går på milservice och inte timmar. Någon 990/950 vtwin skulle jag inte sätta mina pengar på då den borde vara på tok för tung!
:yoparty
 
Kvalitetshysterin förstår jag inte riktigt. De enda moderna hojar jag hört om som står still är de som blivit kraschade eller med stöldförsök/skadegörelse. Då spelar ju inte riktigt byggkvaliteten nån roll.

Streethojar för gubbar

Alla japsar: FZ1, Z1000, CB1000 osv..

Starka motorer, tunga, tråkiga chassien och allmänt trista.

Lite roligare: Triumph Speed Triple

Streethojar på viagra

KTM SuperDuke, Triumph Street Triple, Aprilia Touno, Ducce StreetFighter (för dyr för dig)


Ska du toura är det definitivt värt att slänga ett öga på t.ex KTM 990 SMT (superrolig) eller BMW R1200GS (tyngre, tristare men "bättre") och kanske tom stormotarderna KTM 990SMR, Ducce Hypermotard mf... Lika farligt roliga som allt annat, men man håller ner farten lite iaf.

Hur ska du använda hojen, vart ska du köra den, söndagsturer, europasemester eller bandagar?

Själv slår jag som vanligt ett slag för SuperDuken som enl. mig fortfarande är den bästa allroundhojen som finns. Grymt chassie, underbar motor och komfort som duger både för längre turer och skjuts. Bandagsdräpare med rätt pilot också för den delen (mer än man kan säga om japsarna :tungan).. Men den är dyrare i drift så det hänger ju lite på hur många mil/säsong du tror du kör.
 
Välkommen tillbaka!

So, street eller touring? Kanske sparkar in en öppen dörr men du kan knappast få båda.

Är det street finns det mkt att välja på men mina favoriter är Speed 3, KTM Superduke eller Aprilia Touno, hojar med mkt attityd. CB1000R och FZ1 är också trevliga men lite mer "vattenkammade" om du hajar metaforen...K1200R ska du absolut testa...lång som ett godståg men med mkt street i sig. R1200GS är definitivt mer touring men enormt mkt mer lättkörd än man skulle kunna tro och boxern är riktigt mullig...svårt att inte dra på gasen lite extra med öppet system. Känns som gjuten i ett stycke:tummenupp

MT-01 kan du glömma: som en Bulldogg på anabola med snygga linjer -och hopplöst undermotoriserad. Jämför sittställningen med FZ1 så inser du att Yamaha inte riktigt visste vad det var man byggde -eller för vilka kunder. Försäljningsmässigt är den iaf en fet flopp, precis som lillbrorsan MT-03.

Är det mer touring du är ute efter så bör du kika på VFR 800 -hojarnas multiverktyg (du skulle säkert kunna köra trial med den om du försökte). Modellen är klassisk i "bra på allt men inte bäst på något" och funkar både på långturer och på bana. Kvaliteten är oomtvistad, tror de här hojarna kan rulla lååååångt. Problemet är att den kanske är FÖR bra, den blir så kompakt mysigt att det nästan blir tråkigt. Motorn saknar den där extra spetsen, det är enormt linjärt men det kanske man får ta med en V4a?

FJR1200 är väldigt lite sport och mkt touring in mitt tycke.
 
Last edited:
Hallå där! Var ett tag sen!

Du behöver först sätta dig ner och bestämma hur långt du ska avverka per dag i snitt. Ska du kana 30+mila repor så hade iaf jag sneglat mer på touring. är det mindre och mer för att det är skitkul att köra hoj och passa på att busa lite på nån bana, street. Försäkringsmässigt är det nog inte avgörande skillnader mellan klasserna.



Touring;

Triumph Sprint, Triumph RS, Yamaha FZ-1S (Fazer 1000) Honda CB1000F (gubbvarning)
Honda VFR800, Aprilia Falco, BMW F800ST, Honda VTR Firestorm (gammal) Suzuki SV1000S

Street;
Ducati Monster S4, KTM SuperDuke, Triumph Speed triple(street triple har lite högre pris tyvärr, annars mer leksak) BMW F800R,
Aprilia Tuono 1&2 Kawasaki Z1000.


1200+radfyror blir tunga och trögstyrda generellt...
Små radfyror har lite trist karaktär för gatan
 
Man kör ju inte direkt skitsakta på en modern nakenliterhoj om man kommer till en inspirerande 70sträcka. En 450 enduro kanske?
 
Måste oxå slå ett slag för triumph street triple. En mindre hoj som otaliga ggr slagit konkurrenter och på pappret vassare hojar i diverse tester. Glöm sen inte att den är tokbillig att försäkra.
 
Ojojoj, tipsen bara flyger in. :banana

Triumph går nog bort dessvärre efter att farbror förklarat hur motorn såg ut i hans 900 custom (california, alaska, Miami, Småland eller vad den nu hette). Jag kanske är onödigt orolig över driftsäkerheten. Men jag är som sagt ute efter något som är lika driftsäkert som ett järnspett. Detta gör ju dessvärre att vackra skapelser som speed/street 3 och sprint st går bort.

BMW har jag inte funderat så mycket på faktiskt. Men en K1200R kanske är lite som en VFR med lite mera mos? Att man sedan slipper bekymra sig om att byta kedja/drev förhöjer ju järnspettsintrycket. F800 verkar ju vara en riktigt trevlig maskin på pappret, synd bara att den är så ful :/

Även om Ducati är lika vackra som ljudet ur deras magiska L-maskiner känns det som att onödigt mycket pengar går till några bokstäver på tanken. Fast även där kanske jag lever kvar i det förflutna?

Om jag höjer ribban med 20kkr kanske jag helt plötsligt får lite mer att leka med. Då finns ju plötsligt CB1000R och FZ-8N t ex.

Fast fasen vet om inte en VFR är det bästa? Man kanske inte kommer närmare järnspett än så? Till ett vettigt pris dessutom. Jag ska nog dra och provköra en sådan när saltet regnat undan och pollen fyller min allergiska snok :) Dock ska jag nog inte handla förrän jag gett bmw'n en ärlig chans :) Jag kanske inte har åldern för dem men sinnet. Jag sitter ju redan och dricker whisky medans pink floyd snurrar runt på skivspelaren :P

Vad gäller motarder går de nog bort dessvärre. Jag provade en 625 för några år sedan. Jättetrevlig på alla sätt och vis, så länge man inte skulle åka längre än 4-5 mil. Då hinner händerna domna bort.

Och vad gäller SuperDuke hör jag dessvärre till men som tycker att den är rätt ful. Den kan få vara hur underbar den vill, men jag skulle skämmas när jag tog av mig hjälmen.

Jag velar och velar, kan inte någon kliva fram och säga "xxx1000 är den bästa hojen som finns! Pungkt!!11" ?:gnissla
 
Som många andra här lägger jag ett + på den hojen jag kör. :)

Enda problemet jag haft med min ducce är att kylaren gick sönder, fick ett stenskott som sköt hål i den. Men det går att lösa med att sätta på ett kylarskydd, vilket jag inte hade gjort. :huvet

Roligare hoj har jag inte testat, och du har en sittposition som är riktigt bra, perfekt för mig! Sen är kvaliteten topp också. Men jag tror inte någon ny mc har problem med kvaliteten på vitala delar heller, det är förfan 2012 vi lever i! :tummenupp

 
Tog just en snabb kik på VFR 800 X. Vem designade den? Den ser ut som när katten hemma trycker in hals och huvud i överkroppen när den sträcker på sig efter en tupplur...:va
 
Köpte min FZ1-n -07 för ett par veckor sedan med godis (PCIII, yoshi). pröjsade 55k för den . Körde med den i helgen och jisses, vaddå vattenkammad?! Kan rekommendera, bra prutmån nu.

 
Som många andra här lägger jag ett + på den hojen jag kör. :)

Enda problemet jag haft med min ducce är att kylaren gick sönder, fick ett stenskott som sköt hål i den. Men det går att lösa med att sätta på ett kylarskydd, vilket jag inte hade gjort. :huvet

Roligare hoj har jag inte testat, och du har en sittposition som är riktigt bra, perfekt för mig! Sen är kvaliteten topp också. Men jag tror inte någon ny mc har problem med kvaliteten på vitala delar heller, det är förfan 2012 vi lever i! :tummenupp


Enda nackdelen är att där lägger vi inte på 20kkr på mina ursprungliga 60. Men det går inte att komma ifrån dreggelfläckar på tröjan och trånga byxor....
 
Köpte min FZ1-n -07 för ett par veckor sedan med godis (PCIII, yoshi). pröjsade 55k för den . Körde med den i helgen och jisses, vaddå vattenkammad?! Kan rekommendera, bra prutmån nu.


Fz1 känns ju lockande faktiskt. Fördelen med avkåpat är att man kanske inte får samma lust att ta kurvor 100km/h för fort? Fast vad vet jag.

Än så länge är jag mest sugen på

1. VFR
1. CB1000R
3. FZ 1/8 N
4. K1200R

Det är väl helt enkelt bara att dra iväg till någon bra firma och börja provköra.:rolleyes:
 
Fan och! Kikade upp f800r... Den var sådär härligt fulsnygg. Jag tror att det får bli en tur till Trollhättan snart...
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top