Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu spekulerar du bara. SVEMO kan inte hindra någon inte från att använda banan efter eget huvud. Sen undrar jag faktiskt var alla dessa osäkra arrangemang har ägt rum. Det är min personliga erfarenhet att säkerheten brukar skötas mycket bra och att bemanningsplanen följs.

Nu var det inte i första hand att det gällde kreti och pletis hyrda dagar, utan den organiserade RR träningen som normalt sker genom klubbarna och som sektionen har ett visst ansvar för att den sker så säkert som möjligt. Det har väl uppenbart varit så att det runt landet inte blivit den efterstävade höjningen som krävs av sektionen, sedan är väl ingen bana nämnd men ingen är nog heller glömd. Det här får vi hoppas att sektionen verkligen har rejält på fötterna om.

Sen undrar jag faktiskt var alla dessa osäkra arrangemang har ägt rum.

Vidare spekulationer: Det lär ju vara förare som kört på exempelvis Actionpics bandagar som haft åsikter om att licensierade förare blandas med noviser som råkar ha fel försäkringsbolag. Frågan är ju om det var ett problem för Svemo eller den aktuella arrangören. Där bet dom förarna sig själva i svansen! :hihi

För övrigt har det inte blivit varken enklare eller billigare att köra roadracing på senare år. Eftersom jag inte får nog av domedagsprofetior så tror jag att vi står inför en nergång i antalet aktiva. Jag vet att jag skiter i att köra nåt eftersom det numera känns som det inte är en hobbygrej längre. Nu krävs en strategi, en ekonomisk plan och sponsorer i ryggen för att ens komma till start. Det här stycket kanske borde ha varit starten på en domedagstråd, iofs. Jag kanske startar en snart. Gnäll och självömkan är ju alltid konstruktivt och trevligt.

Vidare spekulationer: Det lär ju vara förare som kört på exempelvis Actionpics bandagar som haft åsikter om att licensierade förare blandas med noviser som råkar ha fel försäkringsbolag. Frågan är ju om det var ett problem för Svemo eller den aktuella arrangören. Där bet dom förarna sig själva i svansen! :hihi
Det finns inget i det nya reglementet som förhindrar såna körningar. Om det är sånt SVEMO vill förhindra så är man rejält snett på det.

Att SVEMO inte vill stå för försäkringen i sådana sammanhang, det kan man köpa. Men kravet på TL påverkar inget i det här fallet.

I see... Då har jag nog lite problem med läsförståelsen. Jag trodde att alla körningar där licensierade förare deltog krävde en av Svemo godkänd tävlingsledare.

Det har väl uppenbart varit så att det runt landet inte blivit den efterstävade höjningen som krävs av sektionen, sedan är väl ingen bana nämnd men ingen är nog heller glömd. Det här får vi hoppas att sektionen verkligen har rejält på fötterna om.
Det är vad som påstås, men jag vill gärna se det bevisas innan jag förutsätter att det verkligen förhåller sig på det viset. Jag har uppriktigt sagt svårt att tro att licensträningar genomförs utan tillfredsställande säkerhetsarrangemang.

Fast vi vet inte, vi kan bara spekulera i vart SVEMO syftar. Kanske siktar de in sig på punkten som säger att om det är mer än två mil till närmaste sjukhus så måste det finnas TVÅ läkare och en akutsjuksköterska på plats. Det är nog inte så vanligt att den punkten efterlevs. Hur långt är det till närmaste sjukhus från Anderstorp, Sturup Raceway och Knutstorp?

edit: vad kostar det att ha en läkare på plats per timme på obekväm arbetstid?

I see... Då har jag nog lite problem med läsförståelsen. Jag trodde att alla körningar där licensierade förare deltog krävde en av Svemo godkänd tävlingsledare.
Mig veterligt har SVEMO inte utfärdat något förbud mot att köra på bana där TL saknas. Den enda konsekvensen blir att licensförsäkrignen inte gäller. Men eftersom den ändå inte gäller om man blandar licensiserade och icke-licensierade förare ute på banan så blir det ingen skillnad.

Last edited:
Det är vad som påstås, men jag vill gärna se det bevisas innan jag förutsätter att det verkligen förhåller sig på det viset. Jag har uppriktigt sagt svårt att tro att licensträningar genomförs utan tillfredsställande säkerhetsarrangemang.

Fast vi vet inte, vi kan bara spekulera i vart SVEMO syftar. Kanske siktar de in sig på punkten som säger att om det är mer än två mil till närmaste sjukhus så måste det finnas TVÅ läkare och en akutsjuksköterska på plats. Det är nog inte så vanligt att den punkten efterlevs. Hur långt är det till närmaste sjukhus från Anderstorp, Sturup Raceway och Knutstorp?

edit: vad kostar det att ha en läkare på plats per timme på obekväm arbetstid?

Mig veterligt har SVEMO inte utfärdat något förbud mot att köra på bana där TL saknas. Den enda konsekvensen blir att licensförsäkrignen inte gäller. Men eftersom den ändå inte gäller om man blandar licensiserade och icke-licensierade förare ute på banan så blir det ingen skillnad.

läkare ca 350 kr / timme
syrra ca 250 kr / timme

i skåne

Last edited:
Det är väl bland annat det här som Svemo försöker hindra, "användandet efter eget huvud" genom att ställa vissa krav så att det inte skall kunna gå att kringgå säkerhetskraven.
Det kan väl knappast vara så att sektionen, inte helt utan anledning tagit det här beslutet.
Kravet på att bemanningsplanen skall följas har väl funnits länge men tydligen följts dåligt, om det överhuvud taget funnits någon på nån postering.
Ta tex LMS tidigare sommarar, där det skreks i panik här på forumet efter tränings värdar.

Man ställer sig då kanske frågan, var det så mycket lättare att hitta flaggisar till 4 posteringar????

Det brukar oftast finnas någon form av eld för att det ska bli rök.

Jo jo, visst visst, jag förstår allt det där, men med riskt för att bli stämplad som ett hopplöst fall tappad bakom en vagn så ställer jag mig själv frågan: På vilket sätt förbättras säkerheten av en TL och tre funkisar? Själva logistiken förbättras ja, men säkerheten? En olycka är bara en konsekvens av en händelse. Följderna av en olycka är redan spikade innan man dundrar av banan. Jag kan inte dra mig till minnes en enda situation där utfallet av en avåkning hade blivit annorlunda p g a förekomsten av en TL och tre funkisar. Hela den här säkerhetsnojjan har gått för långt. Jag har besökt crossbanor som ligger ute i skogen där man lägger en en tjugolapp i brevlådan och sen får man köra bäst man vill. Tror verkligen SVEMO av att förarna själva inte förstår att RR är farligt?

Under mina sju aktiva år och de få avåkningar jag själv haft och de många avåkningar av andra jag varit med om, både som åskådare och som träningsansvarig, kan jag med 100% säkerhet säga att inget hade kunnat förhindras eller göras annorlunda p g a en TL och tre funkisar. Om SVEMO verkligen ville förbättra säkerheten hade man kunnat göra det med andra medel som haft verklig effekt på säkerheten och som dessutom inte förändrat förutsättningarna för klubbarna att kunna bedriva träningsverksamhet.

Av alla avåkningar jag varit med om så har de berott på två olika saker, maskinfel eller förarfel. Tvärt om vad många kanske tror så beror en förvånansvärt stor del av avåkningarna på maskinfel, egen maskin eller andras maskin. Inte sällan är dessa maskinfel rent regelvidriga. Dessa hade kunnat avvärjas med en generell regel om att samtliga cyklar till 100% ska uppfylla reglementet och vara besiktigade innan de släpps ut på banan. Avslagen styrstopp? Laga eller åk hem!

Förarmisstagen går inte att förhindra, möjligtvis att ett fåtal onödiga avåkningar i samband med att nybörjare vistas på banan hade kunnat förhindras. SVEMO skulle kunna tillsamans med nybörjarnas första licensbricka skicka med en orange väst och ett 10-klippkort, ett klipp för varje träning och sedan får man ta av västen.

TL och tre funkisar = bättre säkerhet. Glöm det.

Ja, det går bra. Men om man inte har någon motortävlingsförsäkring så finns risken för någon form av personligt ansvar. Jag tror inte att man skall överdriva den risken, men den existerar.

Sen återstår att se vilka krav som ställs på arrangemanget i en sådan försäkring. SVEMO:s krav på TL misstänker jag inte grundas på mågra försäkringskrav.

Det kan nog ändras ganska snart om den här TL-ändringen och bemanningskravet står kvar. Är väl aningen naivt att tro att försäkringsbolagen ska släppa igenom lägre krav än vad specialsportförbundet själva sätter upp för den egna verksamheten.

....
Under mina sju aktiva år och de få avåkningar jag själv haft och de många avåkningar av andra jag varit med om, både som åskådare och som träningsansvarig, kan jag med 100% säkerhet säga att inget hade kunnat förhindras eller göras annorlunda p g a en TL och tre funkisar. Om SVEMO verkligen ville förbättra säkerheten hade man kunnat göra det med andra medel som haft verklig effekt på säkerheten och som dessutom inte förändrat förutsättningarna för klubbarna att kunna bedriva träningsverksamhet.
....
TL och tre funkisar = bättre säkerhet. Glöm det.

Har bara varit halvt inne i RR under två senaste åren. Minst en väldigt allvarlig incident HADE förhindrats av en TL samt funkisar som kunde besikta eller kontrollera cyklarna innan de släpptes iväg samt även agera flaggvakter. Det är inte bara elände och noja med nya kraven! Om funkisarna ska stå på posteringar eller agera besiktning kan debatteras, men onekligen kommer de bidra till att höja säkerheten.

Har bara varit halvt inne i RR under två senaste åren. Minst en väldigt allvarlig incident HADE förhindrats av en TL samt funkisar som kunde besikta eller kontrollera cyklarna innan de släpptes iväg samt även agera flaggvakter. Det är inte bara elände och noja med nya kraven! Om funkisarna ska stå på posteringar eller agera besiktning kan debatteras, men onekligen kommer de bidra till att höja säkerheten.

Men det finns ju inga nya krav på att hojarna ska besiktas innan träning heller?
TL är väl kanske inte heller besiktningsutbildad, vilket vanliga tävlingsfunktionärer är heller?

Det kan nog ändras ganska snart om den här TL-ändringen och bemanningskravet står kvar. Är väl aningen naivt att tro att försäkringsbolagen ska släppa igenom lägre krav än vad specialsportförbundet själva sätter upp för den egna verksamheten.
Visst, framtiden känner ingen på förhand. Det som händer då får vi förhålla oss till då.

Vilken försäkring pratar du förresten om? Enligt uppgift i tråden skall banförsäkrignen gälla även om kraven inte uppfylls, så där är kraven inte skärpta. Licensförsäkringen gäller som sagt inte i vilket fall.

Men det finns ju inga nya krav på att hojarna ska besiktas innan träning heller?
TL är väl kanske inte heller besiktningsutbildad, vilket vanliga tävlingsfunktionärer är heller?

ENbart konstaterande att det tillbudet kunde ha undvikits med en besiktning. Med det avsåg jag att säkerheten kan förbättras på fler sätt än att ha fullbemannade posteringar. Det kanske vore värt att ha en TL (TräningsLedare) som dessutom kan grundbesikta en hoj? Gör tusan så mycket mer nytta än en med kompetens att leda tävlingar som enbart sitter och fikar . Försökte föreslå det inom LMS utan framgång :-/

Riktigt, äkta skitdåligt att ingen från SVEMO kan lugna ner eller konfirmera debatten här! :arsele
Detta rör mer än endast ren RR!
SSEMSE är en av de största föreningarna i Sverige med 350 aktiva bangazzare, som ALLTID har full bemanning med dubbla flaggisar i varje torn, Depåchef, Instruktörer i varje grupp, minst en ambulans med sköterskor på ALLA av våra 20st+ körningar per år - och vi verkar också drabbas i kölvattnet!

Micke som startade tråden eller Bikerbitch verkar inte ha svar, men då kan väl för böveln någon annan i SVEMO svara vettigt här!
Verkar som ingen vill ta ansvar för beslutet......

EDIT: Och ja, vi besiktigar alla hojar inför våra heldagar.

/Instruktör i SSEMSE

Last edited:
Det kanske vore värt att ha en TL (TräningsLedare) som dessutom kan grundbesikta en hoj? Gör tusan så mycket mer nytta än en med kompetens att leda tävlingar som enbart sitter och fikar . Försökte föreslå det inom LMS utan framgång :-/

Lovade mig själv att ge fan i den här tråden men...ursäkta och vad? Så vitt jag vet så har LMS till viss del bes hojar innan träning, det har inte skett i någon större utstäckning men det har skett. Är det det du har föreslagit? Eller hart du föreslagit att vi ska vidareutbilda våra TL så dom kan bli bes chefer med? Jag följer inte med, vad är det du har föreslagit?

björn

edit hoppas jag inte låter för sur och tvär :)

Last edited:
kölvattnet!

Micke som startade tråden eller Bikerbitch verkar inte ha svar, men då kan väl för böveln någon annan i SVEMO svara vettigt här!
Verkar som ingen vill ta ansvar för beslutet......

/Instruktör i SSEMSE
Micke startade tråden för att påpeka att det kommer en utbildning och dom regeländringar som tillkommit och som påtalades förra året nu gäller varken mer eller mindre.
Han kommer knappast att lägga ut mer info om ngt med tanke på hur denna tråd blev.

Vill man ha svar på ngt så kontaktar man SVEMO centralt så bör du få dom svar på dom frågor du har.
Dom som sitter lokalt kan ej svara på alla frågor 24/7 och har ej den skyldigheten eller beslutsrätt i sakfråga.

Micke startade tråden för att påpeka att det kommer en utbildning och dom regeländringar som tillkommit och som påtalades förra året nu gäller varken mer eller mindre.
Han kommer knappast att lägga ut mer info om ngt med tanke på hur denna tråd blev.
Vill man ha svar på ngt så kontaktar man SVEMO centralt så bör du få dom svar på dom frågor du har.
Dom som sitter lokalt kan ej svara på alla frågor 24/7 och har ej den skyldigheten eller beslutsrätt i sakfråga.

Jag anklagar varken Micke, Bikerbitch eller dig (eller om Micke råkat låna ditt Nick :D ) - det jag kan tycka, är att om det är HÄR gräddan av alla racingförare samtalar o SVEMOS "forum" suger, svar uteblir, så är det ytterligt lämpligt att lugna sina medlemmar HÄR!

"Tråden blev" så här pga bristande info från SVEMO, alternativt pga att SVEMO inte tänkt klart!

Inte min business, men nog tusan besvarar vi VÅRA medlemmars frågor och debatter i vår forumdel eftersom vi sett att många hellre ställer frågor där än via formulär och telefonsamtal (redan INNAN vi hade en forumdel här). Det ger dessutom en större spridning och mindre risk för förvrängning av info på vägen.

Jag anklagar varken Micke, Bikerbitch eller dig (eller om Micke råkat låna ditt Nick :D ) - det jag kan tycka, är att om det är HÄR gräddan av alla racingförare samtalar o SVEMOS "forum" suger, svar uteblir, så är det ytterligt lämpligt att lugna sina medlemmar HÄR!

"Tråden blev" så här pga bristande info från SVEMO, alternativt pga att SVEMO inte tänkt klart!

Inte min business, men nog tusan besvarar vi VÅRA medlemmars frågor och debatter i vår forumdel eftersom vi sett att många hellre ställer frågor där än via formulär och telefonsamtal (redan INNAN vi hade en forumdel här). Det ger dessutom en större spridning och mindre risk för förvrängning av info på vägen.
Mitt nick ger man F-N i :D Men vilken grädda pratar du om nu? Det är några från en klubb som uttryckt missnöjje en som inte kör alls och några få förare. Dvs en väldigt liten del av RR Sverige.
Att SVEMO skulle ha en officiel del här på forumet skulle nog verkligen skapa stor ilska då den personen som skulle kunna svara på frågor har ett vanligt jobb dagtid att sköta+ allt annat som rör RR Sverige.
En ide kan ju vara att klubbarna gör en gemensam skrivelse till SVEMO istället för att många enskilda ringer/mailar inte vet jag men man löser inget genom att vara arg på ett forum.

Det är för h-e varje förares ansvar att tillse att bajken är i ordning och följer reglementet inför träning. Kan man inte själv sköta detta har man inte på en bana å göra. Vi känns orimligt att TL skulle besikta 50- 60 cyklar till en träning.

Mitt nick ger man F-N i :D Men vilken grädda pratar du om nu? Det är några från en klubb som uttryckt missnöjje en som inte kör alls och några få förare. Dvs en väldigt liten del av RR Sverige.
Att SVEMO skulle ha en officiel del här på forumet skulle nog verkligen skapa stor ilska då den personen som skulle kunna svara på frågor har ett vanligt jobb dagtid att sköta+ allt annat som rör RR Sverige.
En ide kan ju vara att klubbarna gör en gemensam skrivelse till SVEMO istället för att många enskilda ringer/mailar inte vet jag men man löser inget genom att vara arg på ett forum.

Det är nog en aning fler förare än du nämner som har svemolicens som är negativa. Få inlägg som benämner förslaget som något positivt överhuvudtaget väl?`

Det är för h-e varje förares ansvar att tillse att bajken är i ordning och följer reglementet inför träning. Kan man inte själv sköta detta har man inte på en bana å göra. Vi känns orimligt att TL skulle besikta 50- 60 cyklar till en träning.

Det är klart det hinns med :rolleyes: Det är väl bara att alla kommer 3-4h innan träningstart så är det avklarat.
Nog fan måste en licensierad förare se till att ha sin hoj i ordning även för träning. Visst har det hänt att folk missar saker ändå, men det missas saker på besiktningar också..

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...