Dags att tippa Pro SBK Knudan 27 Juni

Dock är schemat hårt styrt av STCC och det är inte lätt att göra ändringar då tv tiden tydligen inte går att ändra på, alternativet att köra senare på dagen efter en rejäl sanering eller t.o.m ställa in racet hade säkert varit bättre för säkerheten.

Fast då hade det blivit höga röster om utebliven tv tid, besviken publik och annat strul som givetvis ingen verkar vilja ta på sig ansvaret/skulden för.

Den där moment 22 ramsan har jag hört i 5 år nu.

När skall någon med stake i äntligen slå näven i bordet och säga det inte är acceptabelt att vara slav under ett alltför tight tidsschema och skylla allt på TV. Att tidsbegränsa racen är fullständig idioti.

I BSB tex lägger man till racevarv om det blir SC. Där rättar man sig efter verkligheten och inte efter ett ohållbart tidsschema.

TV brukar kunna fixa det bra, se på U21 matchen i Göteborg mellan Sverige-England som gick både till förlängning och straffar. Kan inte minnas att de avbröt matchen pga tv-tablån.

Jag är nog inne på iMasters linje. Föraren ska låta hojen ligga och sätta sig själv i säkerhet så fort som möjligt. Posteringen före olyckan ska gulflagga och på så sätt vet förarna att vid nästa postering har det hänt något. Då är det inga problem att som funktionär springa ut och bärga en hoj utan att behöva oroa sig för att bli påkörd.

Tror också det är bäst så. Men är man helt 100a okej och ligger precis brevid hojen kan man ju leda iväg den samtidigt.

Men det är ju en farlig vana att hoppa upp direkt efter crasch och börja rycka i hojen innan man är klar i skallen och kroppen. Låt hojen ligga och sätt sig själv i säkerhet borde vara bäst för alla.

Jag var åskådare på racet och kan väl bara säga att om vi hade pungat ut med 275 (inträde) + 180 (läktare) för att få se den fars till race som utspelades, då hade jag krävt den som i slutändan profiterar på arrangemanget, alltså STCC AB, på pengar tillbaka. När man arrangerar något som näringsidkare får man helt enkelt se till att de man betalar sköter sig, man har det övergripande ansvaret för slutprodukten till konsument.

I detta fallet är det väl STCC AB som levererar en upplevelse till mig? Eller?

Sen att förarna tycker det är tråkigt och osäkert är ju ett "bevis" till att projektledningen inom arrangemanget inte fungerar.

/ Jens

har kollat på racet 3-4 gånger å brand gubbarna ser helt lama ut ! dom sår mest å väntar tills det börjar brinna,då kanske det hadde blivt fart på dom.
Det tråkiga är att på förarmötet sa dom att dom skulle jobba snabbt på att få undan hojarna,så det inte skulle bli som på mantorp,men det blev det ju endå.

suck..................

Undrar om det är samma funkisar där nu som för två år sen.

Jag gick omkull på vårat kval och reste mig och gick därifrån.
Vänder mig om när jag kommit undan och inte en jävla funkis är på väg till hojen som ligger på banan. Ser att det börjar rinna ut bensin men fortfarande så rör sig inte funkisarna ur fläcken.
Det slutar med att jag själv springer tillbaka och tar bort hojen från banan. :gnissla

Kör Pro Superbike med "down is out"?

Tyvärr är dom ideella funktionärsjobben nuförtiden inte speciellt eftertraktade och det blir svårare för varje år att bemanna alla poster, det är klubbens problem tycker vissa, med den mentaliteten så blir ju ingenting bättre, vi måste alla hjälpa till om det skall bli bättre.
I förhållande till vad förarna/teamen plöjer ner i sina satsningar för att köra i STCC-cirkusen och de biljettpriser som råder är det anmärkningsvärt att STCC/arrangerande klubb förlitar sig på att folk ska ställa upp och jobba gratis som funktionärer. Är intäkterna från en helg så dåliga?

Jag jobbar som funktionär gratis när min klubb arrangerar race men där finns det ju i princip ingen som tjänar några pengar.

Kör Pro Superbike med "down is out"?

I förhållande till vad förarna/teamen plöjer ner i sina satsningar för att köra i STCC-cirkusen och de biljettpriser som råder är det anmärkningsvärt att STCC/arrangerande klubb förlitar sig på att folk ska ställa upp och jobba gratis som funktionärer. Är intäkterna från en helg så dåliga?

Jag jobbar som funktionär gratis när min klubb arrangerar race men där finns det ju i princip ingen som tjänar några pengar.

Down is out gäller på Pro SBK.

Huvudet på spiken faktiskt, STCC & Banägaren kan tjäna en hacka en racehelg om det ekonomiskt går ihop.

Arrangerande klubb/funkisar jobbar däremot ideellt, en lösning på funkisproblemet vore kanske att STCC ger någon kompensation till funkisarna i form av prylar, medåkning eller pengar om man nu väljer det.

Tyvärr är motorsport väldigt svårt att tjäna pengar på i Sverige, många av funkisarna som jobbar på t.e.x Assen är där på heltid, dealen är att dom campar, äter och får en del andra förmåner gratis, för dom så är det en livsstil, detta lär vi nog tyvärr aldrig få se på en Svensk bana.

Jag får en liten obehaglig känsla av att man försakar säkerheten, både från STCCs, banägarens och den arrangerande klubbens sida, för att tjäna lite extra pengar. Pengar är viktigt för att få banorna att gå runt men säkerheten borde vara det som prioriteras först.

Stod för några år sedan, 2007, som funktionär med en kille som brukade vara funktionär på STCC-race och de fick jackor, tröjor mm som betalning. Det räcker säkert med såna smågrejer för att få folk att ställa upp.

@Strider: Det är väl bara STCC-bolaget som är intressant i det här fallet, inte de andra bolagen som Richard har, eller?

Jag får en liten obehaglig känsla av att man försakar säkerheten, både från STCCs, banägarens och den arrangerande klubbens sida, för att tjäna lite extra pengar. Pengar är viktigt för att få banorna att gå runt men säkerheten borde vara det som prioriteras först.

Stod för några år sedan, 2007, som funktionär med en kille som brukade vara funktionär på STCC-race och de fick jackor, tröjor mm som betalning. Det räcker säkert med såna smågrejer för att få folk att ställa upp.

@Strider: Det är väl bara STCC-bolaget som är intressant i det här fallet, inte de andra bolagen som Richard har, eller?

Förutom att den arrangerande klubben inte tjänar några pengar alls dårå, samt att det kom in ett krav på att delar av banan måste asfalteras om på fredag kväll eftersom den sprack mer och mer under dagen och riskerade att bli helt okörbar.

Den asfalten som sprack är 6 månader gammal och ska tåla Camarolok och andra tunga klasser, varför den sprack under fredagen vet jag inte men omasfaltering var det enda alternativet, naturligtvis är ny asfalt hal innan bilarna har lagt gummi på banan.

I banlicensen finns minimikrav på antal funkisar för att få genomföra en tävling, STCC har checklistor på allt från detta till toapapper på muggarna, det är ett jättejobb att planera samt genomföra ett STCC.

Den enda som tjänar en hacka på ett STCC-race är STCC AB.

Vi har kalkylerat en del på att arrangera här på Anderstorp. Hur vi än vrider och vänder på siffrorna får vi inte ihop det till en pluskalkyl, om man ska ha in pengar så att det täcker banhyran. Utgifter för ett STCC ligger på strax under en miljon, intäkterna landar på ca 750K. Det man då behöver är 1000 betalande i publik. Det låter väl enkelt? Problemet är att det sällan når ens den lilla siffran.......

Den asfalten som sprack är 6 månader gammal och ska tåla Camarolok och andra tunga klasser, varför den sprack under fredagen vet jag inte men omasfaltering var det enda alternativet, naturligtvis är ny asfalt hal innan bilarna har lagt gummi på banan.

Hade tydligen sett konstigt ut på nya asfalten redan 2 veckor innan STCC, så här har ju banägaren schabblat, riktig inspektion innan så hade man kanske kunnat göra asfaltsjobbet långt innan STCC.

Den enda som tjänar en hacka på ett STCC-race är STCC AB.
Tror dig men varför är det då så många andra klubbar/banägare som arrangerar STCC-helger. De borde väl också gå med förlust?

Du skriver att utgifterna ligger runt 1 miljon, innebär det att ni som arrangerande klubb får betala STCC AB för att de ska komma?

En bild säger mer än 1000 ord.

Vad är det som inte stämmer på den här bilden? (från www.highsider.se)

prosbk_knutstorp_race%20(1).JPG

Tror dig men varför är det då så många andra klubbar/banägare som arrangerar STCC-helger. De borde väl också gå med förlust?

Du skriver att utgifterna ligger runt 1 miljon, innebär det att ni som arrangerande klubb får betala STCC AB för att de ska komma?

Ja. Biljetten kostar 250 000 plus moms, plus en storbildsskärm som kostar nästan en hundring i hyra. Diverse andra leverantörer måste också anlitas, med följd att kostnaderna stiger ännu mer.

Ja. Biljetten kostar 250 000 plus moms, plus en storbildsskärm som kostar nästan en hundring i hyra. Diverse andra leverantörer måste också anlitas, med följd att kostnaderna stiger ännu mer.
Okej :tummenupp

@HW: Petter touchade även en funktionär, känns säkert....

.....

....... Utgifter för ett STCC ligger på strax under en miljon, intäkterna landar på ca 750K. Det man då behöver är 1000 betalande i publik. Det låter väl enkelt? Problemet är att det sällan når ens den lilla siffran.......

Kommer man inte upp i 1000 betalande på STCC-helg?
är det så stor del som kommer på fribiljetter å liknande?
Hur många (betalande!) har det varit på de olika deltävlingarna hitills?

Kommer man inte upp i 1000 betalande på STCC-helg?
är det så stor del som kommer på fribiljetter å liknande?
Hur många (betalande!) har det varit på de olika deltävlingarna hitills?

STCC uppger inte betalande, dom uppger besökare. Betalande på de 2 STCC som varit i Anderstorp 2006: 800 st, 2007:740 st

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman