Dags att lägga av...

Gör som du känner. Det är ju bara o skaffa en hoj igen om du har lust.

Hej:)

Ja man ska göra som man känner för helt enkelt.Jag kunde inte släppa
åkandet,har kört hoj sen 1984 med ett uppehåll på ett par år när
man fick barn o köpte hus ekonomin var inte på topp då.
Men suget kom o man köpte sig en billig/enkel 250cc hoj o bara
puttrade lite på vägen.
Det är ju inte som förr när man åkte i gäng o fikade,campade åkte
på fester,semestrar mm.På 80 talet var det mycke kracher många döda
i trafiken många av mina vänner har kört av vägen krockat dock
inget dödsfall.Men jag gillar att sätta mig på hojen än o bara åka
lungt o titta på naturen än idag,numera åker jag så gott som bara
själv gärna med ett mål typ en glass i Vaxholm eller åka å köpa
någon liten grej i Uppsala,titta på något evenemang.
Det behöver inte vara så kompliserat att åka hoj.Men har man blivit
rädd för att åka då är det inte kul det förstår jag till fullo.
Att åka sporthoj i laglig far är ju inte så kul det vet jag men det skiter jag i:)
Försök att inte tappa suget(hojåkare):tummenupplycka till.

Kan skriva under på det, åtm för mig. En bidragande anledning till att man tappat suget är att man helt enkelt inte har tid, har man en eller två timmars fritid hinner man knappt ut ur Stockholm.

Så det är ganska många saker som sammanfaller kan man väl säga. Bana hade nog varit kul, alternativt prova lite endurokörning men där sätter tidsaspekten stopp.

ne två timmar bör ju vara minst den tiden man är på kurviga vägar..

aja dröjer väl förhoppningsvis en minst 8-10 år innan man slår sig ner med barn och familj, sen får man se hur det går

Den med att lägga hojåkat på hyllan för att man fått barn och då inte har tid att vara borta... well, då kommer man förmodligen få problem senare då man blir "kvävd" av familjelivet.
Det är i alla fall vad jag och min fru tror... finns ju en anledning till varför det är så oerhört vanligt med skilsmässa när barnen är 1-3år.

Ska absolut INTE lägga hojåkat på hyllan. Vi har en tremånaders och en till på 18 månader. Man fixar helt enkelt inte att ta hand om båda ensam. Kanske blir det lite enklare om ett år, och då blir det med hojåka.

Ska absolut INTE lägga hojåkat på hyllan. Vi har en tremånaders och en till på 18 månader. Man fixar helt enkelt inte att ta hand om båda ensam. Kanske blir det lite enklare om ett år, och då blir det med hojåka.

Klart man fixar att ta hand om båda två själv... personligen har jag inte haft något val då frugan är flygvärdinna och därmed sover borta i snitt 1natt per vecka. Däremot så visst, det är bökigare än om man är två men jag skulle vilja påstå att det är nyttigt också.
Jag gick hem på pappaledighet när första var 7mån och när tvåan var 8mån... men redan innan det så har jag varit hemma med båda själv när frun varit iväg på nån tjejhelg och dylikt. Det enda som hindrar är amning, men det gör väl inte du? ;)

Jag har ett antal ggr tänkt tanken "Om jag anser att detta är jobbigt, hur är det då inte för alla dessa singelföräldrar som har så här hela tiden".

Ja, jag håller helt med om vikten av egentid i ett förhållande, jag och fd sambon fick aldrig några barn men med två aktiva hundar gick tiden åt ändå :) . I mitt fall handlar det om att det finns fler intressen som jag vill lägga tid på, inte om att hon tyckte att jag spenderade tiden på hojen istf med henne.Så är det fortfarande, mycket tid går åt till hunden, en hel del till foto, man ska gärna klämma in lite extrajobb på kvällarna, huset ska inte gro igen, caben ska luftas osv. Förr om åren var det bara hojåka i skallen vilket gjorde saken lite lättare.

så såg jag en tjej som var ute och övningskörde i villaområdet och då sa jag till frugan "åååh, det där skulle jag vilja..." varpå hon svarade "men varför gör du inte det då?"
Klockrent sagt av henne. En nyttig fråga att ställa till sig själv med jämna mellanrum. Bara dumt att ångra saker man velat göra men aldrig har gjort!

Klart man fixar att ta hand om båda två själv... personligen har jag inte haft något val då frugan är flygvärdinna och därmed sover borta i snitt 1natt per vecka. Däremot så visst, det är bökigare än om man är två men jag skulle vilja påstå att det är nyttigt också.
Jag gick hem på pappaledighet när första var 7mån och när tvåan var 8mån... men redan innan det så har jag varit hemma med båda själv när frun varit iväg på nån tjejhelg och dylikt. Det enda som hindrar är amning, men det gör väl inte du? ;)

Jag har ett antal ggr tänkt tanken "Om jag anser att detta är jobbigt, hur är det då inte för alla dessa singelföräldrar som har så här hela tiden".

Jag är pappaledig på halvtid, och har varit det sen ettan var 9 månader och från dag 1 på 2:an, så jag vet vad jag talar om ;)

Det blir nog enklare när den äldre kan börja prata och förstå lite. När minst en är sjuk hela tiden plus att båda är trötta och vill ha mat, då är det ingen lek. Men det vet du säkert redan. Vill inte bli lämnad ensam med båda i det läget, därför lämnar jag heller inte tjejen :)

RS125_1.jpg

Jag har kört denna Yamaha RS125 fram å tillbaks på smala, kurviga och välasfalterade
kostigar på landet och alltid kommit tillbaks flinade som ett teatermongo. :D
Jag gav 1 000:- för den (Och sålde för 2 000:- 20år senare.)
Vissa människor är nog mer lättroade än andra. :rolleyes:

/e

Klart man kan ha kul på något dylikt men alla är olika. Jag hade till alldeles nyligen en 160cc scooter som jag brukade åka med mellan stugan och huset och det var ju betydligt roligare än att åka skåpbil.
Men det räknar jag inte som hoj så jag är fortfarande kräsen och vill ha en hoj med grymma bromsar, grymma dämpare och sedan en hel del motor på det och givetvis ska den inte se ut som en påse skit.
Någon posörhoj kan jag dock vara utan, jag kromar och lackar för mina egna ögon och inte för att någon annan ska tycka att den är snygg.
Så, en gammal häck är inte något för mig. På sin höjd en sen 90-talsducce med stooooora förgasare.

Jag kör hoj nästan varenda dag fasten ungen ligger ensam själv i sängen :P

Hehe fast jag är inte långt borta bara ca 5-6meter, kör hojen på verandan o drömer mig bort :P

Kan man inte koppla in hojen till sitt Tourist Trophy med stor tv framför sig o runtomkring tv o hälst ska hojen stå så man kan köra weeli o luta o ha sig, fan vilken upplevelse :D

Nä men helt seriöst sen jag fick barn så känns de som fritiden dött ut till 95% har ledigt ofta 2dagar på 2v o då är det helger o ofta är de skit väder när mna är ledig o när de e bra så vet jag inte då finns ingen lust o ofta tvärtom när jag har ungen så har jag lust till o från men ändå inget, har man något mål med körningen, nä inte som för, då va man ute varenda dag o latcha o hade sig o hade hur kul som hälst.

Lite tv spel e la ända glädjen nu mera o inte ens de spelar jag ofta, nån gång i månaden.

Va roligare när man va ung, utan spärrar, singel, inget ansvar :) då hade man kul.

Nu känner man sig stel i ryggen, känner sig rädd fort man ska ta en runda, men singel, fast stort ansvar med barnet.

Funderar o sälja min enda fungerande hoj o alla delar lösa, fara till en öde ö nån stanns o leva livet :Bugar

Fast de e tur jag har min lilla runda runt hällingsjö-härryda-hindås-bollebygd typ var 3dje månad, fast tuvär avärkas denna snabbare har jag märkt på senare tid när man har lite snabbare hoj en för 10år sen när man körde moppe denna runda nästan varje dag, skulle du möta någon hoj med RÖD häck o lagom bred sula bak o rensad bak/inga speglar o blinkers o ser ut som den kommer från racebarnan, som håller minst bortot 040+ så haka på för jag vill okså ha nån o glida med, känns lite ensamt att åka själv :Bugar

Har sätt en vit r1a runt 07a vid flertalet gånger som kör lite fortare i mellanåt, senst va för nån v sen i hindås men jag stog o vänta på pizzan så han inte haka på :rolleyes: sen stoppa jag kibbabrullen innan för tröjan o bräsa hindås rakan fram men tappa nästan maten i 045 så fick sänka till 099 sen gick det bra, hehhehe, kunde blitt kibbab röra av det hela :D

Last edited:
Har inte läst hela tråden nu men vill lägga in ett par punkter:

Tycker man inte det är kul att åka hoj ska man avstå.

Man ska inte skrämmas av andras misstag.

Man ska inte strirra sig blind på den hoj man "vill ha", de flesta hojar är jävligt kul.

Man måste begripa vad man vill ha ut av hojåkandet. Körde sporthoj rätt länge utan att begripa vart jag vill med hojåkat.

Om TS fortfarande vill lämna hojvärlden säger jag bara välkommen tillbaka! När det väl sker. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park