Dags att lägga av...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Så var det nog dags att lägga hojåkandet på hyllan på obestämd tid. Känns som att slutet på förra säsongen och början på denna bara har haft dålig karma... :(
I höstas åkte frugan omkull med duccen under övningskörning, den löstes in. Skaffade en ny i vintras, klotade på essingeleden i april. En kollega på jobbet gick omkull, som tur var mest skador på hojen. En annan kollegas make på sjukhus efter att ha klotat. En polare fick en highsider igår och kvaddade både sig & hojen, som tur var även han mest skador på hojen.

Så nu får det räcka. Det känns inte ens kul längre att köra och att bara ha hojarna i glasmonter blir man ju inte gladare av. Duccen är återställd efter min vurpa pch den är nu till salu liksom min XR 650R.
Det känns för övrigt som att denna säsong har varit ovanligt olycksdrabbad men det kanske bara är mina fantasier.

Vi får väl se om man tar upp åkandet igen så småningom men nu får det vara bra. Jag har kört hoj sen -91 och hade för bara tre månader sen inga planer på att lägga ner det. Times change, and sometimes fast...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag börjar ledsna också. inte riktigt av smma anledning som dig men skade riskerna har jag också tänkt på, droppen var när hoj nr 4 av 7 blev stulen för ett par veckor sedan.

Hm för övrigt klarades krash nr 4 av förra året också men som tur är har jag alla gånger klarat mig bra.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att byta till en hoj som känns skön att köra i lugna farter kanske skulle vara ett alternativ? Hojsemester? Motorcykelkörning har fler dimensioner än grus/asfaltracing, man kan ha jävligt kul utan att köra i dubbla+ hastighetsbegränsningen.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Bättre att ta ett litet uppehåll tills du känner att det känns lockande och kul att köra igen.
Jag tycker du gör rätt :)

Man ska inte pressa ur det sista lilla just because.
Njut av sommaren på andra (förhoppningsvis skadefria) sätt med din fru!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Att byta till en hoj som känns skön att köra i lugna farter kanske skulle vara ett alternativ? Hojsemester? Motorcykelkörning har fler dimensioner än grus/asfaltracing, man kan ha jävligt kul utan att köra i dubbla+ hastighetsbegränsningen.

Jag tillhör dem som redan kör långsamt, kör jag långsammare så trillar jag omkull av den anledningen :)
Det är nog uppehåll som gäller helt enkelt denna gång. Klart man aldrig ska säga aldrig även om man bara blir fegare med åren.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Banåkning, knix, trafikövnig osv? Antar att du inte tycker det är direkt tråkigt men man kan ju byta inriktning istället :)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skaffa en hoj du kan använda till nytta! Välj en snabb, bekväm och med rymliga smarta sido-packväskor (skippa topp-placerad som sabbar köregenskaperna)

Alla jag känner som börjat direkt med sporthoj har slutat åka helt efter några år medans de som har "vanliga" hojar fortsätter att åka och använder hojen på samma sätt som man använder en bil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man måste respektera det du skriver och rekommendera dig att följa ditt hjärta. Känns det rätt att sälja av och lägga mc-körningen på hyllan på obestämd tid så är det så det får bli. Samtidigt kanske du drar förhastade beslut. Fundera på om du inte bara ska ställa av den med nya fräscha vätskor. Då kan du om suget kommer tillbaka bara ställa på den och köra en runda i ditt eget tempo.

Läste för en stund sedan om ytterligare två olyckor i Skåne varav en med dödlig utgång. Alla händelser är unika. Det är ett ögonblicks verk och ens liv kan vara förändrat för evigt. Samtidigt måste man ju leva under den tiden man är på jorden. Att gå runt att vara rädd för vad som eventuellt kan hända blir ingen lyckligare av. Tvärt om så begränsar det ens liv. Med det sagt ska man givetvis sätta stopp innan det är för sent om man är en person som har en förmåga att hamna i trubbel. Låter inte riktigt som du (trådskaparen) är en person av den typen trots olyckan i april.

Jag förstår dock att du överväger att lägga av helt eftersom du har nära och kära som drabbats. Jag personligen har varit väldigt förskonad. Antagligen för att förhållandevis få av mina vänner kör motorcykel. Vore det annorlunda kanske jag också hade övervägt att lägga av. Nu kör jag rätt sällan på allmänna vägar. Ett aktivt val jag gjort redan från början eftersom jag inte vill bli en organdonator och sluta i sidan på någon bil som gjort något oförutsett.

Lycka till oavsett hur du väljer att göra. Det är helt och hållet ditt beslut och jag tror att de flesta respekterar det du nu väljer att göra. Det finns andra hobbys att ta upp.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Att gå runt att vara rädd för vad som eventuellt kan hända blir ingen lyckligare av. Tvärt om så begränsar det ens liv. Med det sagt ska man givetvis sätta stopp innan det är för sent om man är en person som har en förmåga att hamna i trubbel. Låter inte riktigt som du (trådskaparen) är en person av den typen trots olyckan i april.

Håller helt med. Jag kan inte påstå att jag är rädd att köra hoj, det är bara inte roligt längre, kände faktisk redan när man tog fram hojarna i våras att man inte fick samma glädjerus som man fått tidigare år.

Jag är ju inne på 11:e hojen så det kanske helt enkelt är så att man faktiskt tröttnat och de här sista grejorna bara är saker som cementerat beslutet. Inte fan vet jag :)

Får köpa nån kromsläde eller nåt om några år eller en Ural med sidovagn. Stödhjul? Man får väl se helt enkelt!
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Håller helt med. Jag kan inte påstå att jag är rädd att köra hoj, det är bara inte roligt längre, kände faktisk redan när man tog fram hojarna i våras att man inte fick samma glädjerus som man fått tidigare år.

Jag är ju inne på 11:e hojen så det kanske helt enkelt är så att man faktiskt tröttnat och de här sista grejorna bara är saker som cementerat beslutet. Inte fan vet jag :)

Får köpa nån kromsläde eller nåt om några år eller en Ural med sidovagn. Stödhjul? Man får väl se helt enkelt!

var sak har ju sin tid , köp ngn rolig bil tills suget kommer tbx:)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Annars kan du ju använda hojen till det den är tänkt till nämligen banåkning. Köp en billig banhoj och bränn runt på några banträffar i sommar.
På det viset lär du dig mer och du slipper oroa dig för att bli torpederad av en bilist eller köra av pga rullgrus.

Jag förstår att en del lägger hjälmen på hyllan, av flera olika anledningar. Själv har jag inte tagit upp hojåkandet ordentligt efter en mindre olycka som fick stora konsekvenser på kroppen.
Och hade inte olyckan begränsat mitt hojåkande så skulle dottern ha gjort det när hon tittade ut för lite mer än ett år sen. Man blir äldre och fegare, så enkelt är det.
Och med en till knodd på väg så skulle det inte ha blivit lättare direkt.

Sen att ekonomin sjönk i "botten" (läs; Inga lekpengar längre) efter inköp av hus med tillhörande renovering är ju ytterligare en aspekt på det hela då jag hellre är utan hoj än åker omkring på en gammal häck för 30-40k...

Men rätt som det är så känner du dig sugen igen och du står där och fingrar på en blankpolerad hoj i butiken igen och vips så är du tillbaka på ruta ett :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Annars kan du ju använda hojen till det den är tänkt till nämligen banåkning. Köp en billig banhoj och bränn runt på några banträffar i sommar.
På det viset lär du dig mer och du slipper oroa dig för att bli torpederad av en bilist eller köra av pga rullgrus.

Jag förstår att en del lägger hjälmen på hyllan, av flera olika anledningar. Själv har jag inte tagit upp hojåkandet ordentligt efter en mindre olycka som fick stora konsekvenser på kroppen.
Och hade inte olyckan begränsat mitt hojåkande så skulle dottern ha gjort det när hon tittade ut för lite mer än ett år sen. Man blir äldre och fegare, så enkelt är det.
Och med en till knodd på väg så skulle det inte ha blivit lättare direkt.

Sen att ekonomin sjönk i "botten" (läs; Inga lekpengar längre) efter inköp av hus med tillhörande renovering är ju ytterligare en aspekt på det hela då jag hellre är utan hoj än åker omkring på en gammal häck för 30-40k...

Men rätt som det är så känner du dig sugen igen och du står där och fingrar på en blankpolerad hoj i butiken igen och vips så är du tillbaka på ruta ett :D
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
var sak har ju sin tid , köp ngn rolig bil tills suget kommer tbx:)

Faktiskt... Kan tänka mig att byta hojarna mot nån 70-tals jänkare faktiskt, helst cab ;)

Gammal teknik äger.

Och med en till knodd på väg så skulle det inte ha blivit lättare direkt.

Sen att ekonomin sjönk i "botten" (läs; Inga lekpengar längre) efter inköp av hus med tillhörande renovering är ju ytterligare en aspekt på det hela då jag hellre är utan hoj än åker omkring på en gammal häck för 30-40k...

Men rätt som det är så känner du dig sugen igen och du står där och fingrar på en blankpolerad hoj i butiken igen och vips så är du tillbaka på ruta ett :D

Risken finns... Jo hus & tre ungar kostar det med :)
 
Last edited:

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Njut av denna sommar med massa trevliga saker, grilla, träna, festa osv. Om ett tag kommer det krypande och du sitter helt plötsligt och letar hoj på Blocket :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
:hej:hej

Och välkommen tillbaka om det vänder, hoppas det är "tillfälligt fel":tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är ju inne på 11:e hojen så det kanske helt enkelt är så att man faktiskt tröttnat och de här sista grejorna bara är saker som cementerat beslutet. Inte fan vet jag :)

Får köpa nån kromsläde eller nåt om några år eller en Ural med sidovagn. Stödhjul? Man får väl se helt enkelt!

Jag tror du känner att du kan det här och vill testa något nytt. Köp en äldre sportbil och fortsätt och njut av sommaren. Vem vet kanske är det ditt nya kall! Om inte har du testat även det. Kanske kommer du på att du saknar mc-åkningen och köper din Ural med sidovagn eller en begagnad Ducati Diavel :)

När man väl bestämt sig är beslutet inte så svårt och det känns som du gjort det redan innan de här sista incidenterna med din egen olycka och dina vänners.

Lycka till med dina fortsatta äventyr. Det är ju bara att titta in på forumet lite då och då eller börja skriva i OT forumet som många andra som trappat ner sin entusiasm för motorcyklar. Där kanske du kan få nya tips på andra hobbys.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Under tiden kan du ju alltid smyga in tvåhjuligheten i vardagslivet som jag gjort. Jag ställde av min töstiga 240 kombi och köpte en gammal Hyosung 125cc scooter. Kör nu till och från jobbet för runt en 100-ing i veckan :)
Oförskämt mycket mer rogivande och roligt än jag trodde att fläska fram i 80-90 blås på småvägarna med en Kalle-Anka scooter. Med ett regnställ från Biltema kan man överleva regnet också. Har fyllt 40 och har självförtroende nog att bjuda på ett och annat leende från medtrafikanterna också då dom tror att det är en moped och att man kanske inte har alla paddlarna i vattnet. :D
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alltid mycket olyckor på vår/höst, ovana på våren, överskattar sin förmåga på hösten.

Väntade med att fixa iordning hojen till maj i år, inte känt suget, samtidigt så jävla trött på alla fel som dyker upp. Normalt kör jag sålänge det inte är snö.

Men idag var en tipptopp dag på 22mil perfa väder, säsongen är igång på riktigt :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top