Dags att byta den gamla luften i däcken.

Ibland undrar man ju om folk verkligen vill veta men inte vågar fråga utan ställer frågan som ett skämt istället.
 
Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??
 
Cervantes skrev:
2513930 Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??

Har du inte sett att det finns en egen flik för sånt?? Det är ju skitviktigt. Man kan ju inte köra hojen som den är tänkt om man inte köper orginalluft.
 
Rash skrev:
2513951 Har du inte sett att det finns en egen flik för sånt?? Det är ju skitviktigt. Man kan ju inte köra hojen som den är tänkt om man inte köper orginalluft.

Om man inte hittar en mutbar besiktningsman, kan man få körförbud då om man kör på upppimpad luft? :skrämd
 
Cervantes skrev:
2513930 Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??

Läste detta i service bokens finstilta:va

Service boken får endast ifyllas av behörig luftpersonal (alltså ej vanliga mekaniker mm) då det gäller byte av luft i såväl framm som bakdäck.

Jag trodde alla viste att...
Vi med riktiga plastraketer kör med helium i däcken... + 50hk

Jag hörde en sjukt bra stuntare säga följande om heliumens betydelse...
Bakhjulsåkningen förbättras med ca:70% (mindre tyngd att lyfta och mindre tyngd som drar ner)
 
Last edited:
Jag kör med lustgas, mycket roligare att köra då. Men se upp, på lastkajen till SÖS finns det kameror, man kan få böta jättemycke om man blir upptäckt.
Bäst är att smyga in bakom förlossningssalen, begagnad luft därifrån ger en fräsch nyfödd känsla på vägarna.
 
Jag är en sån där som är för lat för att lämna in den gamla luften till återvinning så nu har man flera hinkar med luft som står och tar upp plats i förrådet.
 
Backblade skrev:
2513745 Hur brukar ni gå tillväga och vart gör ni av den gamla luften från däcken?

Byta? En vända genom luftfiltret så är det som nytt. Har jag kört riktigt länge på samma luft så tillsätter jag en "Air Refreshener" allra helst då Wonderbaums "Nitrous racing air". Finns att köpa på flaska i vilken välsorterad bil/mc-handel som helst!
 
Jag kör med vätgas i däcken, dock lite mer i framdäcket så jag kan stegra.
När man burnar så får man passa sig så det inte blir för varmt Å då ser man inte genom kåpglaset.:hojbusa
Å gasar man mer då blev däcket smällt och då blev det inte mycket kvar av bakpartiet.:nurse
 
Jag kör max 5h på min och då byter jag även ventil+ gummit.... Sen så när jag har kört på nylagd asfalt så byter jag direkt den blir ju så varm då....:rolleyes:
Ett tips för alla med minder än 750cc är att dra i hellium i framdäcket så ni kan slanga lättare:tungan

///Micke
 
Alltså ni måste ha totalt tråkiga värdelösa liv som skriver i denna tråd....

Edit: Måste påpeka att jag kör statoil-luft, digitalt komprimerad för bästa prestanda.
 
Last edited:
Alltså det här är första gången för mig, jag köpte en hink luft av en kille som sa sig vara en av världens största luft experter, byter enligt egen utsago luft åt både Rossi och Paris Hilton. Hinken är öppen så jag har varit väldigt försiktig med att inte tippa den.

Men hur gör jag nu? Ska jag sätta en tratt på ventilen och hälla ner luften? Eller måste jag ställa ner min handpump i hinken?

Killen jag köpte av kan jag rekomendera, heter MOTOGPRACINGAIR_125 på Ebay Endast 2900kr för en fyllning inkl frakt från staterna.
 
eftersom jag e däckmontör händer det vät att man ibland andas in en del "gammal" luft å den finns i många dofter kan jag meddela,

För några år sen var det dock mest inne med "dynghögs" -doften, då denna förstärkte känslan av att vara på landsbygden, nu är det mest "alu-damm" som dom flesta kör med, den e väl billigast, kan jag tänka.. =)
 
Jörgen Karlsson skrev:
2513761Det värsta är att fylla framluft i bakdäcket tydligen... :hihi
Va!? ajdå, hmm. Jag har tagit som vana att skifta luften mellan fram och bakhjul varje vår för att slita jämnt. Måste vara därför hojen är så tungstyrd varannat år...
 
Intressanta och tänkvärda svar allesammans. Själv rekommenderar jag luft i påse som man kan importera från Shanghai. De förpackar luften där i bruna pappåsar och sticker sedan små hål i dem för att den inte skall bli gammal. Sen är det bara att skära ett ordentligt snitt i däcket och fylla på. Jag brukar inte bry mig om luften i själva slangen utan det funkar bra med Shanghai luft. De tar den tydligen från hamndistriktet.
 
Brukar byta luften i däcken under vinterhalvåret.
Känns bra med fräch luft när våren kommer.
Ska beställa Yosimura pro hitech luft. :yoparty
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top