Dags att byta den gamla luften i däcken.

Skippa att ta luftballongsluft

Det tog jag och nu har min mc gått till väders, kanske någon kan hojta till om den dimper ner någonstans då luften tagit slut :rolleyes:
 
Varför bör man ha nitrogen i däcken?

Det finns många skäl till detta! Några av fördelarna med Nitrogen (N2) är:

Minskat däckslitage
Lägre bränsleförbrukning
Förbättrad körkomfort
Högre säkerhet

Nitrogen har länge använts istället för vanlig luft vid pumpning av flygplansdäck, racerbilsdäck och liknande, där ovanstående fördelar är extra värdefulla.

I vanlig luft, som normalt används vid pumpning, finns både syre (ca 21%) och nitrogen (ca 78%). Gummit i däcket fungerar som ett membran där syret läcker igenom cirka tre gånger snabbare än nitrogen. Resultatet vid pumpning med vanlig luft blir därför att syret sakta läcker ut och trycket i däcket blir med tiden alltför lågt. När man kör med för lågt däcktryck leder detta bland annat till högre däckslitage och en högre bränsleförbrukning. Samtidigt försämras både komforten och säkerheten.
 
Bonnie850:

Du har helt rätt men jag tror inte att nån i den här tråden är speciellt seriös..
:D
 
Jag blev sugen på att förbättra väghållningen så jag köpte den nya härliga boxen Dynojet Aircommander. Är det nån som vet någon som är duktig att mappa sådana så jag får maximal prestanda på luften i däcken?
 
Thyg0d skrev:
2514561 Bonnie850:

Du har helt rätt men jag tror inte att nån i den här tråden är speciellt seriös..
:D

Va menar du??? :mad: Gjorde årliga däcklufts servicen idag. Fan va hojen går. Säkert 10 km/h högre toppfart. O lätt e de gjort med. Skall nog börja byta luften oftare...
 
Jag är alltid noga med att påpeka för mina elever vid garagelektionen att det är viktigt att dom byter till vinterluft i däcken ( gäller de som vill fortsätta köra på vintern), det är tillåtet från 1a okt. En flaska AirNordicFrost (ClaesOlsson) 1500 spänn räcker till båda hjulen och den klarar -35C utan att däcken fryser sönder. För den ekonomiske kan jag säga att det räcker att byta luften längst mer i däcken. :tomten
 
jag körde med för gammal luft i framdäcket vilket resulterade i att luften sprack. Det sprutade luftsplitter överallt, fick en stor flisa luft i benet. Nu står hojen i garaget eftersom jag inte har någon luft att fylla på med. Jag ska beställa en påse luft från Suzukifabriken i Japan men leveranstiden är 8 veckor. Vet någon om det är samma luft till 01:orna som de nya?
 
Ha, klåpare allihopa.
Jag kör med inverterat vakum utvecklat av NASA. Jag känner en ryss som tar en resa till den internationella rymdstationen och plockar med sig lite hem. Han säljer det sedan i puffarna på falu-rågrutsmackorna för att kunna smuggla in det i Sverige.
 
Milla skrev:
2514796 Vad använder ni för att förhindra att tjyvar snor er luft?

Själv vågar jag inte använda något annat än originalluft men jag har hört om folk som använder nervgas i däcken.
 
Dominator-Rocks skrev:
2514429 :rodnar Ok skall försöka att inte göra mig till en complete fool nu!

OBS :fakta Idiot förklara inte mig nu !

Tja.. Verkar som att många verkar driva med trådskaparen (har inte läst hela tråden) men det här med "kvalitetsluft" i däcken har jag aldrig hört talas om :rodnar trodde lixom inte att det spelade någon roll, brukar filla up på macken preem närmare bestämt!

Har jag gjort fel? tycker att min MC inte ricktigt är me´i svängarna ibland (lixom, att däcken inte får fäste vill åt ett annat håll osv, oftast på grusvägar) kan det bero på fel luftblandning i däcken? I sånna fall vad skall jag har för luft och vart kan jag köpa/fyllapå den här speciella "däckluften"?

Om det finns någon kunnig i frågan som vill hjälpa, så vill jag ju självklart fylla på med en luftblandning som passar en offrodare! :confused: :va

Tack på förhand!

Ibland räcker det om man trycker in ventilen i rumpan och fiser lite. Speciellt på offroadare :)
 
Dominator-Rocks skrev:
2514429.....Har jag gjort fel? tycker att min MC inte ricktigt är me´i svängarna ibland (lixom, att däcken inte får fäste vill åt ett annat håll osv, oftast på grusvägar) kan det bero på fel luftblandning i däcken? I sånna fall vad skall jag har för luft och vart kan jag köpa/fyllapå den här speciella "däckluften"?

Om det finns någon kunnig i frågan som vill hjälpa, så vill jag ju självklart fylla på med en luftblandning som passar en offrodare! :confused: :va

Tack på förhand!


Efter mycket testande med olika luftblandningar har jag kommit fram till att dammig och sträv luft är det bästa för grusvägsåka. Den är dessutom helt gratis.:tummenupp

För att samla in dammig luft brukar jag ta bort luftfiltret och sätta en stor ballong på ljuddämparen. Sen åker jag några minuter, (utan däckventiler för att verkligen få ut all gammal luft) bakom en vilt gasande polare på en ordentigt torr grusväg. Sen är det bara att tömma ur den välfyllda ballongen i däcken.

Det kletiga dammet som har fastnat i näsan efter "luftsamlarkörningen" använder jag till styrlagret. Det funkar faktiskt som styrdämpare och hojen går som kletad på lösgruset.
 
Ja, varmluft är bra grejjer. Det är väl därför alla rejsingförare har såna därna däckvärmare :va För att värma luften. Vet bara inte hur man gör om man ska ut och köra långt, för luften kallnar ju. Ska man ha däckvärmarna på då?

På tal om däckvärmarna så kom jag osökt in på ämnet rattmuff. Finns nåt dylikt för motorcyklar?

Liwa1 skrev:
2514511 Skippa att ta luftballongsluft

Det tog jag och nu har min mc gått till väders, kanske någon kan hojta till om den dimper ner någonstans då luften tagit slut :rolleyes:
 
Starstriker skrev:
2514868 Ja, varmluft är bra grejjer. Det är väl därför alla rejsingförare har såna därna däckvärmare :va För att värma luften. Vet bara inte hur man gör om man ska ut och köra långt, för luften kallnar ju. Ska man ha däckvärmarna på då?

På tal om däckvärmarna så kom jag osökt in på ämnet rattmuff. Finns nåt dylikt för motorcyklar?


Vad jag har hört så kan man läga en 230v värme kabel inne i fälgen, och enligt en arbetskamrat! Håll i er nu det här är SANT enligt honom :rofl så har han 230v wireless till sin motorvärmare hemma (Han har faan sagt det/mytoman) så det borde ju funka! :tummenupp
 
syltburk skrev:
2514785 jag körde med för gammal luft i framdäcket vilket resulterade i att luften sprack. Det sprutade luftsplitter överallt, fick en stor flisa luft i benet. Nu står hojen i garaget eftersom jag inte har någon luft att fylla på med. Jag ska beställa en påse luft från Suzukifabriken i Japan men leveranstiden är 8 veckor. Vet någon om det är samma luft till 01:orna som de nya?

Gick det inte att laga luften.
Synd på benet. R.I.P

Fr.o.m årsmodell 2002 skall man tillsätta 2 dl vatten för de däcken blir så varma att vattnet förångas. Kör man på vintern får man dessutom mer tryck i backen pga isbeläggningen på insidan. OBS mc´n får inte stå för länge för då blir isbeläggningen en isklump och den vill man helst ha i drinken.

Jag har lite luft till övers men jag hittar den inte bland all annan luft.
Går det bra med blandluft ?

Starstriker skrev:
2514335 Jag har hört att Jesus kör på vatten:va

.......och när han ställer av hojen så går han på vatten.
Vilken omväxling :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top