Dagens Metro/köra för fort

I trafiken kanske man inte får chansen att bli lidande och irriterad...utan de som blir lidande är dennes familj, vänner och bekanta...

Att man kör för fort kan ju faktiskt drabba andra?

Vilket är i detta fall oxå, allt är inte vitt och svart, det är i många fall beroende på omständigheter/omgivning. I fallet där Psych relaterar till dödsstraff så är det 100% säkert att någon blir drabbad. Kör du för fort på E4'an när det inte finns några andra i närheten så är ju inte brottet så att det drabbar någon (ja ja, utsläpp osv, jag kan hålla 11000 rpm på ettan och köra lagligt på motorvägen).

Ett exempel bara:
Du är risig i skrinet och måste fisa och det luktar och låter illa som fn, händer det i skogen och du är ensam så är det egentligen bara kul.
Gör du om samma sak under en släktmiddag eller liknande så är det pinsamt.

Är det någon som är reggad på sporthoj som kan påstå att de aldrig har brutit mot någon hastighetsgräns så är jag förvånad över att de finns här öht. :yoparty
Sen är det upp till var och en själv att avgöra var det är lämpligt och vissa fattar felaktiga beslut. :huvet

Nuff said, tillbaka till TS intention med tråden. :tummenupp

Vilket är i detta fall oxå, allt är inte vitt och svart, det är i många fall beroende på omständigheter/omgivning. I fallet där Psych relaterar till dödsstraff så är det 100% säkert att någon blir drabbad. Kör du för fort på E4'an när det inte finns några andra i närheten så är ju inte brottet så att det drabbar någon (ja ja, utsläpp osv, jag kan hålla 11000 rpm på ettan och köra lagligt på motorvägen).

Så lagar ska endast gälla OM något händer som påverkar någon annan?

Eller ska lagar vara till för att förebygga samt skydda samtliga?

Eller gäller detta endast trafik, eller allt i vårt samhälle?

Borde vara förbjudet i någon slags grundlag att stifta lagar & förordningar som inte medborgarna gillar eller bryr sig om.
TYP gå mot röd gubbe.
Spec när polisen har så mycket annat som de inte klarar upp.
Högarna växer ju på deras bord och många ärenden läggs ner pga tidsbrist.

På vägen mot Dalarö låg det "sladdar"på vägen före varje fartkamera(långt före mätpunkten).Kanske ska de´kolla om vi är ögontjänare.:confused:

Det är ju nästan omöjligt att vara laglydig hela tiden...

Men det är en enorm skillnad när man medvetet ökar risker för någon annan i trafiken, mot att inte betala tv-licens. Åker man sedan ut i trafiken för att leka och brassa satan, eller ständigt håller max 30 över så har man medvetet skitit i lagen samt skapat en mer osäker miljö för andra trafikanter.

Men det är en enorm skillnad när man medvetet ökar risker för någon annan i trafiken, mot att inte betala tv-licens. Åker man sedan ut i trafiken för att leka och brassa satan, eller ständigt håller max 30 över så har man medvetet skitit i lagen samt skapat en mer osäker miljö för andra trafikanter.

Visst är det skillnad på lagbrott och lagbrott... Det är upp till var och en att avgöra var man tycker gränsen går.

Vissa tycker att den går vid rån och vissa vid tv-licensen.
Det enda jag vill ha sagt är att dom flesta av oss är kriminella på ett eller annat sätt.

På ämnet oförklarliga väger etc.
Varför gör man fällor för mjuka/okunniga trafikanter?
70 väg, trafikdelare utformad som fotgängarfält.
Mera än en gång har jag varit tvungen att riktigt nita här, "bäst" var när 3 nyblivna mödrar använd samtliga barnvagnar som stötdämpare mot korsande bilar, och ja, det gick bra till trots för våt asfalt, men om blickar kunde döda hade jag inte suttit här (740 i 70 knyck är värre än blickar)

Edit: det är en säker undergång 50m längre fram, men den används inte.

Det där är en av effekterna när de skärpte lagen om att man ska lämna fotgängare företräde vid övergångsställen - över en natt försvann typ alla obevakade övergångsställen över 70-vägar... :klappar

En annan effekt blev att fler fotgängare blir påkörda vid övergångsställen pga. tankesättet "Jag har faktiskt företräde och du ska stanna!" :huvet

Jag älskar genomtänkta lagändringar!

Det där är en av effekterna när de skärpte lagen om att man ska lämna fotgängare företräde vid övergångsställen - över en natt försvann typ alla obevakade övergångsställen över 70-vägar... :klappar
Det skulle kunna vara så, men, den korsningen fick trafikdelaren för något år sedan, länge efter zebralagens införande.
Lurigt som fan är det i alla fall, dock är det ca 200m fri sikt där, så en viss beredskap hinner man med innan man är i korsningen.
Man skall inte luras i trafiken, tydligt skall det vara.

Så du har aldrig kört 115 på 110väg, eller kanske 95 på 90?

Det är inte bara dom som kör dubbla hastighetsgränsen i den där statistiken.

Jag kör för fort, jag brukar komma upp i +7km/h på dom flesta hastighetsbegränsningarna.

Men det är ju bra att du aldrig har provat det.

En annan effekt blev att fler fotgängare blir påkörda vid övergångsställen pga. tankesättet "Jag har faktiskt företräde och du ska stanna!" :huvet

Jag älskar genomtänkta lagändringar!

Eller cyklister, de tror de klassas som fotgängare! Att man ska stanna för dom vi övergångsställen. Blir ju inte bättre när vissa bilister stannar för dom och andra inte. Cyklister stannar man INTE för! Ännu bättre blir de när man får en sur blick av cyklisten för man inte vill stanna och de ändå fortsätter cykla. Då vill iaf jag köra över dom! :gnissla :rolleyes:

Eller cyklister, de tror de klassas som fotgängare! Att man ska stanna för dom vi övergångsställen. Blir ju inte bättre när vissa bilister stannar för dom och andra inte. Cyklister stannar man INTE för! Ännu bättre blir de när man får en sur blick av cyklisten för man inte vill stanna och de ändå fortsätter cykla. Då vill iaf jag köra över dom! :gnissla :rolleyes:

Trodde cyklister var till för att träffas?:va Äre inte därför dom jämt håller blicken och kursen rakt fram precis som en papp älg på skyttebanan?:huvet

Är det bara jag dom får flashbacks(!!) till fildelning - lagar som stiftas med avsaknat stöd i samhällets normer. Över huvudet på folk är en lindrig tolkning och STICK I STÄV med hur lagar idealt uppstår i en verklig demokrati. Fråga gärna DINA politiker hur det blev sådär.. Sedan ska det BANKAS IN "rätt" beteende. Istället för att anpassa vägen efter folkets vilja. Vägingenjör, hand upp någon? :hihi

Politiker gör "världen bättre" för att ha något att skina med. Som om inte Sverige överglänste större delen av öppna Europa redan på 60-talet. Bror duktig har verkligen fått fäste i myndighetsledare i detta landet. På BRED front. Och vi betalar...

Bortkastade pengar - av flera än ovannämnda anledningar. Ett litet land som Sverige KAN INTE vara världsledande till vilket pris som helst. Enda glädjen i sammanhanget är att ultralobbyisterna med Dingvall i spetsen snart tystnar när pensionärsboulen tar över. Blir en extra Guinness den dagen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT