Dagens journalism...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bara medier. Även Ukraina har svårt med Orban och Fidesz. De har ju så svårt att välja mellan Putin och EU.

Man kan undra varför. :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte bara medier. Även Ukraina har svårt med Orban och Fidesz. De har ju så svårt att välja mellan Putin och EU.

Man kan undra varför. :va
Inget jag känner till men jag vet att Orban är populär och har vunnit ett demokratiskt val. Vidare vet jag att Ungern och Polen stod rakryggade mot Bryssel och ville välja stram migrationspolitik själva. Något man kunde önskat att fler gjort tidigare, du vill väl också ha det stängt och stramt mot Mellanöstern nu? Skillnaden är väl främst att några ville det hela tiden samt säger det rakt ut.
Vad jag vet om Ungern är de väldigt beroende av rysk gas, precis som Tyskland, men jag kan redan nu gissa att det är stor "skillnad"
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ungern har valt att gå med i unionen och med det följer åtaganden och inte enbart sånt man gillar. De har "valt" att inte följa rättsstatsprincipen och motarbetar pressfriheten där deras index motsvarar Ecuador ungefär.
Att vinna val när man styr media är inte lika svårt som i ett demokratiskt land.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Låter likt det Zelensky pysslar med.

In an address to his nation delivered Sunday, Ukraine President Volodymyr Zelensky announced an order “combining all national TV channels, the program content of which consists mainly of information and/or information-analytical programs, [into] a single information platform of strategic communication” to be called “United News.”

Känns bekant på närmare breddgrader också på något vis.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ungern har valt att gå med i unionen och med det följer åtaganden och inte enbart sånt man gillar. De har "valt" att inte följa rättsstatsprincipen och motarbetar pressfriheten där deras index motsvarar Ecuador ungefär.
Att vinna val när man styr media är inte lika svårt som i ett demokratiskt land.
Faktagranskning och samhällsfrågor är verkligen inte din grej.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Faktagranskning och samhällsfrågor är verkligen inte din grej.
Det vore spännande att veta hur mycket av media i Ungern som styrs av Fidesz?
I Dokument Utifrån häromdagen hävdade man 80%.
Stämmer det så är det nog, som L.Mäkinen skriver, inte så svårt att vinna val.
Däremot verkar valen i sig vara ganska "legit".
Dvs inga större rapporter om organiserat valfusk, vilket naturligtvis är bra.
Iaf har inte jag sett några sådana rapporter.

PS.
Budapest är fortfarande min favoritstad i världen.
Baden, maten, sevärdheterna och inte minst människorna. :hjarta
DS.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Faktagranskning och samhällsfrågor är verkligen inte din grej.
Du motsäger det jag skriver utan att något tillförs till diskussionen. Bättre kan du. Vad i det jag skrev skulle inte stämma enligt dig?
1. De har lagt domstolarna under justitieministern som har inflytande över vilka domare som tillsätts
2. Pressfrihetsindex finns att läsa hos RSF.
3. Påverkar man inte folket lättare om man styr vad de får veta?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du motsäger det jag skriver utan att något tillförs till diskussionen. Bättre kan du. Vad i det jag skrev skulle inte stämma enligt dig?
1. De har lagt domstolarna under justitieministern som har inflytande över vilka domare som tillsätts
2. Pressfrihetsindex finns att läsa hos RSF.
3. Påverkar man inte folket lättare om man styr vad de får veta?

Du motsäger det jag skriver utan att något tillförs till diskussionen. Bättre kan du. Vad i det jag skrev skulle inte stämma enligt dig?
1. De har lagt domstolarna under justitieministern som har inflytande över vilka domare som tillsätts
2. Pressfrihetsindex finns att läsa hos RSF.
3. Påverkar man inte folket lättare om man styr vad de får veta?

Jag kan bättre men du brukar inte ta tillvara på det man skickar in i dialogen. Det mest flagranta exemplet på det var när du påstod att vi inte tagit emot många invandrare och att det inte alls funnits ett motstånd i befolkningen att göra så. Jag letade upp både SOM och SCB, svaret? "Jaså, vi säger så".

Nu tycker jag inte du är ett svin for the record men det blir pärlor till svin att bemöta dina grejer.

Om man skulle våga sig på ett nytt försök skulle det lyda:

1. Precis som i Sverige alltså.
2. Om du menar Reportrar utan gränser så ställer jag mig tveksam. Läs på själv. Vilka är där, vad har de gjort, var driver de för teser, hur placerar sig andra länder. RSF är en fotbollsklubb
3. Jo som SVT tex

Din
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kan bättre men du brukar inte ta tillvara på det man skickar in i dialogen. Det mest flagranta exemplet på det var när du påstod att vi inte tagit emot många invandrare och att det inte alls funnits ett motstånd i befolkningen att göra så. Jag letade upp både SOM och SCB, svaret? "Jaså, vi säger så".

Nu tycker jag inte du är ett svin for the record men det blir pärlor till svin att bemöta dina grejer.

Om man skulle våga sig på ett nytt försök skulle det lyda:

1. Precis som i Sverige alltså.
2. Om du menar Reportrar utan gränser så ställer jag mig tveksam. Läs på själv. Vilka är där, vad har de gjort, var driver de för teser, hur placerar sig andra länder. RSF är en fotbollsklubb
3. Jo som SVT tex

Din
1. Nej, inte alls lika som här. Här är ansökningarna öppna och beslutas av hela regeringen.
2. Självklart menar jag reportrar utan gränser. Det är den organisation som har störst möjlighet att övervaka pressfriheten.
3. Viktig skillnad är att SVT är frikopplat från det styrande partiet och att S inte styr ett mediabolag med 500 mediakanaler (som KESMA).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
1. Nej, inte alls lika som här. Här är ansökningarna öppna och beslutas av hela regeringen.
2. Självklart menar jag reportrar utan gränser. Det är den organisation som har störst möjlighet att övervaka pressfriheten.
3. Viktig skillnad är att SVT är frikopplat från det styrande partiet och att S inte styr ett mediabolag med 500 mediakanaler (som KESMA).
Synd om de dumma stackars ungrare som är så korkade att de inte förstår att regimen äger många medier eller inte vet hur man använder internet för att googla fram bilden av Ungern sett från andra länder. Stackars stackars satar. Kan inte vara lätt att vara en skock dumma får. Tur att det finns tangentbordskrigare som du som vet hur det ligger till. Hur tycker du vi ska upplysa dessa stackars människor så de kan få samma vishet som du?

Kan du förklara varför det är mer demokratiskt om hela regeringen väljer justitieråd kontra om justitiedepartementet gör det? Det är ju fortfarande regeringen som bestämmer, precis som i Sverige. Eller tror du justitiedepartementet trotsar regeringen och kör sitt egna race? Tänk igen.

Gällande pressfrihet så ligger Ungern på plats 92 av 180, alltså median. Kul att du nämner Ecuador som exempel. De ligger på plats 96. Ukraina på plats 97. Vill du passa på att lyfta fram Ukraina som ett odemokratiskt land också eller tycker de på SVT bara att man kan kritisera Ungern? Du är uppenbart färgad av statstelevisionen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Synd om de dumma stackars ungrare som är så korkade att de inte förstår att regimen äger många medier eller inte vet hur man använder internet för att googla fram bilden av Ungern sett från andra länder. Stackars stackars satar. Kan inte vara lätt att vara en skock dumma får. Tur att det finns tangentbordskrigare som du som vet hur det ligger till. Hur tycker du vi ska upplysa dessa stackars människor så de kan få samma vishet som du?

Kan du förklara varför det är mer demokratiskt om hela regeringen väljer justitieråd kontra om justitiedepartementet gör det? Det är ju fortfarande regeringen som bestämmer, precis som i Sverige. Eller tror du justitiedepartementet trotsar regeringen och kör sitt egna race? Tänk igen.

Gällande pressfrihet så ligger Ungern på plats 92 av 180, alltså median. Kul att du nämner Ecuador som exempel. De ligger på plats 96. Ukraina på plats 97. Vill du passa på att lyfta fram Ukraina som ett odemokratiskt land också eller tycker de på SVT bara att man kan kritisera Ungern? Du är uppenbart färgad av statstelevisionen.
Du får gärna undvika att lägga ord i min mun som inte kommer därifrån.
Det är få på forumet som har så rutten stil på sina inlägg som du. Återkom när du lärt dig basal netikett.
---
Jag sitter och njuter av SVT just nu. "Vem mördade skolan?" har börjat bra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur ser det ut i Ungern med typ brottslighet, våldtäkter, skjutningar osv? Det blir alltid lite vanskligt att titta på någons sorts indexerad siffra över "hur bra" land x har det map parameter y tycker jag iaf. Folket kanske trivs jättebra som det är.

Sedan tycker jag också att det är vanskligt att se det utifrån någon sorts demokratikvantifiering. Kanske är det så att det mer demokrati inte nödvändigtvis innebär att landet får det bättre? Dömda mördare, våldtäktmsän och förståndshandikappade som får rösta tex.

Om man tittar på befolkningsnivå, hur bra säger ungrarna/befolkningen i olika länder själva de har det? Finns sådana jämförelser av enkättyp eller liknande?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du får gärna undvika att lägga ord i min mun som inte kommer därifrån.
Det är få på forumet som har så rutten stil på sina inlägg som du. Återkom när du lärt dig basal netikett.
---
Jag sitter och njuter av SVT just nu. "Vem mördade skolan?" har börjat bra.
Vilka ord lade jag i din mun?

Jag står för det jag skriver. Du rapar floskler du hört på SVT och tror du vet mer om Ungern än de som bor där.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag med. Och då blir väl den fina figuren helt plötsligt mycket mer intetsägande?
Ja, men jag känner inte till någon annan mätning.
Lycka är i min mening mer svårmätt än pressfrihet eller demokrati. De senare två finns det allmänt accepterade kriterier för.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man blir så glad över alla journalister som nu hyllar Marine Le Pen, så kul att se att de står upp för jämställdheten och det är ju så viktigt att nu kan få den kvinnlig president äntligen, det vore historiskt!

Skönt att media står upp för Marine Le Pen och alla andra kvinnor, Sarah Palin, Louise Erixon, Ebba Busch, Pia Kjaersgaard, mfl.

?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top