Dagens IB

sandstream skrev:
Ja, precis så tänkte jag :rolleyes:
Orkar inte tjafsa med dig längre och som sagt: Det blir 600cc nästa år så sluta diskutera det!

125/250 (tvåtakt) har ett skärande otrevligt ljud i mina öron men de luktar godast i depån :)

Innan Goodstuff raderar mitt inlägg:

Låt bli att svara goddag yxskaft om du vill slippa att gång på gång förklara vad du menar med dina inlägg.

:fakta

Nyteknik skrev:
Kom igen - hur fin och snabb din ZX-10 än är så låter den inte lika hysteriskt som en 600. Det finns en anledning till att Hondas sexcylindriga luftkylda GP-fyrtaktare från 60-talet har gått till historien för sitt ljud. Likaså de tolv- och tiocylindriga 2500 cc F1-motorerna. De låter helt galet!

Har aldrig påstått något av det du skriver i första meningen heller. Inlägget var endast ett bemötande av påståendet att en 1000 inte varvar (det var därför jag citerade just det). De kryper ju allt högre upp i registret, R1:an varvar 14' tror jag. Så stor skillnad är det väl inte mellan 14' och 16'? I alla fall inte så stor ljudskillnad som volymen ger.

Min R1a yyylar så vackert så :) Men tidigare R1or stannar ju på typ 10-11kr eller nått. Så att jämnföra dessa tidigare 1000cc som varvar mindre med vilken 600 som helst från samma årgång, blir utgången att såklart märks det stor skillnad på yyyylandet från 600an.

Mer varv åt folket :rock

sandstream, nyteknik, chris ash... ni har inte en enda åsikt som liknar varandras... :lol

Utan att nämna några namn, men har folk inget bättre för sig än att hela tiden peka och tillrättavisa? Blir ju bara motsatt effekt, folk gör ju som ungar gör när dom blir tillsagda, oftast tvärtom mot vad som e sagt... bara en tanke som blev till text... :va

Mrlind skrev:
Utan att nämna några namn, men har folk inget bättre för sig än att hela tiden peka och tillrättavisa? Blir ju bara motsatt effekt, folk gör ju som ungar gör när dom blir tillsagda, oftast tvärtom mot vad som e sagt... bara en tanke som blev till text... :va

hehehehe...du är inte ensam om den tanken. Lars Norén going public...man KAN ju köra skyttegravskrigen via PM, annars är risken att alla andra på läktaren tröttnar och drar någon annanstans

Nyteknik skrev:
Låt bli att svara goddag yxskaft om du vill slippa att gång på gång förklara vad du menar med dina inlägg. :fakta
Det konstiga är att det bara verkar vara du som hakar upp dig och inte förstår. Jag avslutade förra inlägget med att vi kunde lägga ner diskussionen om 1000 v.s 600 men det verkar du inte vilja förstå...

Du frågade följande: "Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn."

Då listade jag de förare som skrivit under brevet till Svemo om att de vill köra 1000cc nästa år: http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=882
Citat från brevet: "Först av allt verkar det inte finnas några sakliga argument för varför ni/någon är emot att det körs 1000cc Superstock i ”Veidec” vilket är precis vad åtminstone personer på listan nedan vill. Listan på förare kommer garanterat att bli betydligt längre då detta kom på mitt bord igår och jag har inte hunnit eller kunnat få tag på fler av förarna.
Vi kan inte förstå varför överhuvudtaget någon skulle ha något emot att ta steget till en ändå mer publikfriande klass som dessutom är billigare och dessutom mer kommersiellt riktig, för det är så att pengar styr om det nu är någon som trodde något annat. En av världens bästa nationella serier med förare som agerar otroligt proffesionellt, det kostar pengar och det är inte för alla. Orättvist, ja kanske, men sant.
"

Min uppmaning var riktad till dig och förslaget var att du skulle kontakt någon av dessa förare så att de kunde förklara för dig vilken värld de lever i.
Hoppas vi nu en gång för alla kan lämna diskussionen 600 vs 1000 eftersom den frågan redan är avgjord.

sandstream skrev:
Det konstiga är att det bara verkar vara du som hakar upp dig och inte förstår. Jag avslutade förra inlägget med att vi kunde lägga ner diskussionen om 1000 v.s 600 men det verkar du inte vilja förstå...

Du frågade följande: "Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn."

Då listade jag de förare som skrivit under brevet till Svemo om att de vill köra 1000cc nästa år: http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=882
Citat från brevet: "Först av allt verkar det inte finnas några sakliga argument för varför ni/någon är emot att det körs 1000cc Superstock i ”Veidec” vilket är precis vad åtminstone personer på listan nedan vill. Listan på förare kommer garanterat att bli betydligt längre då detta kom på mitt bord igår och jag har inte hunnit eller kunnat få tag på fler av förarna.
Vi kan inte förstå varför överhuvudtaget någon skulle ha något emot att ta steget till en ändå mer publikfriande klass som dessutom är billigare och dessutom mer kommersiellt riktig, för det är så att pengar styr om det nu är någon som trodde något annat. En av världens bästa nationella serier med förare som agerar otroligt proffesionellt, det kostar pengar och det är inte för alla. Orättvist, ja kanske, men sant.
"

Min uppmaning var riktad till dig och förslaget var att du skulle kontakt någon av dessa förare så att de kunde förklara för dig vilken värld de lever i.
Hoppas vi nu en gång för alla kan lämna diskussionen 600 vs 1000 eftersom den frågan redan är avgjord.

No comments...

:dummer

Last edited:
sandstream skrev:
Det känns att man når fram :pannkyss

Vore bra om Goodstuff eller Swedie kunde rensa bort vår lilla dispyt så att alla andra slipper läsa den :tummenupp
Varför det? fler borde veta att det är lönlöst att diskutera med vissa om ... vissa grejer.

Swedie skrev:
Varför det? fler borde veta att det är lönlöst att diskutera med vissa om ... vissa grejer.
Jag fick intrycket av att Goodstuff ville ha en seriös diskussion och inte en massa pajkastning. Har flera gånger försökt avsluta diskussionen men blir påhoppad hela tiden.

sandstream skrev:
Det konstiga är att det bara verkar vara du som hakar upp dig och inte förstår.

Då listade jag de förare som skrivit under brevet till Svemo om att de vill köra 1000cc nästa år...

Såhär:

Teddy skrev att hans jobbarkompisar (vilket också var hans uppfattning om den okunniga allmänhet som besöker STCC-tävlingarna och ser motorcyklarna) visste så lite om roadracing att de kallade motorcykeltypen för "tandkrämstuber".

Jag stämde in och skrev att jag fått liknande rekationer från personer som nyfiket men med fullständig okunnighet har lyssnat på min förklaring av vad jag ägnar mig åt.

Dessa personer som tycker det är spännande med motoriserade muskedunder och sitter på läktarna och pekar och käkar korv tycker i 9 fall av 10 troligen att det är viktigare att motorcyklarna låter kul och att tävlingen är spännande än vilken cylindervolym motorerna är på.

Därför framstår kravet om 1000 cc för publikens skull som märkligt.

Hade man istället hävdat att man borde byta till ett reglemente som ger fler möjlighet att sitta på konkurrenskraftigt material, vilket skapar tätare fält och mer spänning, hade jag hängt med.

Att de svenska importörerna har ändrat taktik och vill puffa för sina 1000 cc modeller istället för sina 600 dito är begripligt. Att de inte ger förarna samma generösa villkor om de vill köra 600 som 1000 är alltså också begripligt.

Att förarna vill byta till 1000 cc för att på det viset komma billigare undan är alltså begripligt.

Men att Veidec, förarnas sponsorer och förarna skulle se så mycket större värden i att man körde 1000 cc istället för att fortsätta med 600 att man skulle bojkotta klassen är inte begripligt ur något perspektiv.

1000 cc ökar inte den tid sponsorernas logor syns i TV, det lär inte öka antalet spaltmeter som skrivs om serien i pressen och besökarna på läktarna lär inte bli avsevärt fler.

Last edited:
Såhär ser det ut när ni fatjas:
crokz8.gif

over and over and over.. gäsp

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa