sandstream skrev:
Det konstiga är att det bara verkar vara du som hakar upp dig och inte förstår.
Du frågade följande: "Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn."
Då listade jag de förare som skrivit under brevet till Svemo om att de vill köra 1000cc nästa år...
Såhär:
Teddy skrev att hans jobbarkompisar (vilket också var hans uppfattning om den okunniga allmänhet som besöker STCC-tävlingarna och ser motorcyklarna) visste så lite om roadracing att de kallade motorcykeltypen för "tandkrämstuber".
Jag stämde in och skrev att jag fått liknande rekationer från personer som nyfiket men med fullständig okunnighet har lyssnat på min förklaring av vad jag ägnar mig åt.
Dessa personer som tycker det är spännande med motoriserade muskedunder och sitter på läktarna och pekar och käkar korv tycker i 9 fall av 10 troligen att det är viktigare att motorcyklarna låter kul och att tävlingen är spännande än vilken cylindervolym motorerna är på.
Därför framstår kravet om 1000 cc för publikens skull som märkligt.
Hade man istället hävdat att man borde byta till ett reglemente som ger fler möjlighet att sitta på konkurrenskraftigt material, vilket skapar tätare fält och mer spänning, hade jag hängt med.
Att de svenska importörerna har ändrat taktik och vill puffa för sina 1000 cc modeller istället för sina 600 dito är begripligt. Att de inte ger förarna samma generösa villkor om de vill köra 600 som 1000 är alltså också begripligt.
Att förarna vill byta till 1000 cc för att på det viset komma billigare undan är alltså begripligt.
Men att Veidec, förarnas sponsorer och förarna skulle se så mycket större värden i att man körde 1000 cc istället för att fortsätta med 600 att man skulle bojkotta klassen är inte begripligt ur något perspektiv.
1000 cc ökar inte den tid sponsorernas logor syns i TV, det lär inte öka antalet spaltmeter som skrivs om serien i pressen och besökarna på läktarna lär inte bli avsevärt fler.