Dagens IB

Veidec säger att de vill att alla ska veta att det är de bästa förarna som gör upp på de vassaste hojarna. När man talar om publiken och deras uppfattning ska man vara på det klara med att den är i högsta grad subjektiv. När vi själva, insatta och intresserade, knappt kan sätta våra känslor åt sidan och se objektivt på RR, hur ska då en oinvigd veta vad som är vad och se skillnaden mellan Bill och Bull? En av de roligaste kommentarerna jag fått från en arbetskollega gällande min MC-åkning var när han frågade vad jag körde och jag svarade att jag körde en sporthoj, då sade han: "Jaså, en sån där tandkrämstub". Skillnaden i utsedende och fart mellan en Superstock 600 och en Standard 1000 är försumbar. Man måste vara kalenderbitare för att från läktaren se skillnad mellan de dem. Den skillnad som däremot märks är LJUDET, ni vet det där som låter i öronen. Som åskådare är ljud det näst viktigaste sinnet, efter syn men före lukt. Jag tycker att bara det är ett nog så gott argumet för att välja Superstock 600 framför Standard 1000. Vill man ge publiken något ska man ge dem något som märks.

Teddy skrev:
Veidec säger att de vill att alla ska veta att det är de bästa förarna som gör upp på de vassaste hojarna....
Vill man ge publiken något ska man ge dem något som märks...
Jag håller med Veidecs resonemang till 100%: De bästa/mest kända förarna på de snabbaste standardhojarna som går att köpa!

Man får inte glömma bort att det blir lättare för media att rapportera och skriva artiklar etc om folk som redan är lite kända och sedan spetsa med att de sitter på de värsta hojarna.

Vet inte vilken gång i ordningen vi diskuterar just 600 v.s 1000 men för Svensson är en 1000 större, starkare och därmed snabbare.
Men nu blev det 600 så låt oss droppa den diskussionen.

Teddy skrev:
Veidec säger att de vill att alla ska veta att det är de bästa förarna som gör upp på de vassaste hojarna. När man talar om publiken och deras uppfattning ska man vara på det klara med att den är i högsta grad subjektiv. När vi själva, insatta och intresserade, knappt kan sätta våra känslor åt sidan och se objektivt på RR, hur ska då en oinvigd veta vad som är vad och se skillnaden mellan Bill och Bull? En av de roligaste kommentarerna jag fått från en arbetskollega gällande min MC-åkning var när han frågade vad jag körde och jag svarade att jag körde en sporthoj, då sade han: "Jaså, en sån där tandkrämstub". Skillnaden i utsedende och fart mellan en Superstock 600 och en Standard 1000 är försumbar. Man måste vara kalenderbitare för att från läktaren se skillnad mellan de dem. Den skillnad som däremot märks är LJUDET, ni vet det där som låter i öronen. Som åskådare är ljud det näst viktigaste sinnet, efter syn men före lukt. Jag tycker att bara det är ett nog så gott argumet för att välja Superstock 600 framför Standard 1000. Vill man ge publiken något ska man ge dem något som märks.

Underbart med tandkrämstuben! :rofl

Så upplever jag också utomståendes kunskapsnivå om det jag håller på med. Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn. Så länge det går tillräckligt fort för att se någorlunda dramatiskt ut och gärna låter som fan tror jag man har uppfyllt den ignoranta publikens förväntningar helt och fullt.

Nyteknik skrev:
Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn.
Du får väl fråga de här killarna ;)
Förare som vill köra 1000cc.

Christer Lindholm
Fredrik Jansson
Mikael Nilsson
Jimmy Lindström
Victor Zuber
Per Gustavsson
Henrik Stenberg
Johnny Westerlund
Jörgen Andersson
Marcus Wiktorsson
Markus Nemrin
Christer Andersson
Benny Olsson
Freddy Papunen
Niklas Sjöstrand
Lars Lönn
Alexander Lind
Petter Solli

Teddy skrev:
Den skillnad som däremot märks är LJUDET, ni vet det där som låter i öronen. Som åskådare är ljud det näst viktigaste sinnet, efter syn men före lukt. Jag tycker att bara det är ett nog så gott argumet för att välja Superstock 600 framför Standard 1000. Vill man ge publiken något ska man ge dem något som märks.

Missade jag något, eller? Du säger att ljudet är skillnaden och att det är ett argument för 600??? Fast 1000 låter ju bättre, vill du inte ge publiken ett maffigare ljud? :va

Tandkrämstuber har jag hört att folk kallar sporthojsåkare pga de något färgranna skinnställen men aldrig om själva hojen. Tycker det låter som en ovanligt insatt kommentar faktiskt! :D
Sen vill jag se 1000cc tillsammans med STCC, så fick jag det sagt också! Men det spelar liasom ingen roll nu, nu blir det 600 SuperStock och förhoppningsvis stockfulla startfält. I like!

600 blir kalas. Då slipper man skaffa en 10a också ;)

Anledningen till att superstock600 låter mer än std1000 är väl att du får ha slipon (helsystem?) på en superstock.

Ninjaboy skrev:
Missade jag något, eller? Du säger att ljudet är skillnaden och att det är ett argument för 600??? Fast 1000 låter ju bättre, vill du inte ge publiken ett maffigare ljud? :va

Det där är ju också efter tycke och smak, 600'or ylar mer eftersom de varvar högre än 1000cc.
1000cc har mer bas. Jag tycker 600 låter ballare vid sidan av banan.

Don Quixote skrev:
...Anledningen till att superstock600 låter mer än std1000 är väl att du får ha slipon (helsystem?) på en superstock.
Ja, precis det var min tanke. Eftersom det första alla efftektkåta och kubikdräglande wannabees gör är att byta ut hela systemet eller i alla fall ljuddämparen så är det klart att ingen längre vet hur en Standard 1000 låter. De låter jättefint men de är väldans tysta, ungefär som en mus eller en sysmaskin.

Här är den officiella låta tufft listan för SM:

1. 250/125R
.
.
.
.
.
.
.
.
2.250 SP
3.1000cc V-twin
4.600cc radfyra
5.1000cc radfyra

1000cc radfyra låter klart tristare än 600 det håller jag med om, en radfyra ska varva och det gör inte en 1000.

Chris Ash skrev:

1. 250/125R
.
.
.
.
.
.
.
.
2.250 SP
3.1000cc V-twin
4.600cc radfyra
5.1000cc radfyra

1000cc radfyra låter klart tristare än 600 det håller jag med om, en radfyra ska varva och det gör inte en 1000.

Nja, personligen tycker jag att fyrtakts v-twins har det köttigaste och ballaste ljudet. Tror att det också är vad Svensson tycker.

Chris Ash skrev:

1. 250/125R
.
.
.
.
.
.
.
.
2.250 SP
3.1000cc V-twin
4.600cc radfyra
5.1000cc radfyra

125 låter inte tufft, det är det där jobbiga ljudet som börjar låta en halvtimme innan väckarklockan ringer en tävlingshelg! :hihi

sandstream skrev:
Du får väl fråga de här killarna ;)
Förare som vill köra 1000cc.

Christer Lindholm
Fredrik Jansson
Mikael Nilsson
Jimmy Lindström
Victor Zuber
Per Gustavsson
Henrik Stenberg
Johnny Westerlund
Jörgen Andersson
Marcus Wiktorsson
Markus Nemrin
Christer Andersson
Benny Olsson
Freddy Papunen
Niklas Sjöstrand
Lars Lönn
Alexander Lind
Petter Solli

Oj då, det verkar omöjligt att undvika polemik när du lägger dig i... :rolleyes:

Jag skrev:

Nyteknik skrev:
Därför undrar jag vad andra lever i för värld som på fullaste allvar tror att det spelar stor roll för publiken om dessa "tandkrämstuber" har den ena eller andra motorn.

Tror du att de förare du listar hade den okunniga publikens ljudreferenser för ögonen när de valde 1000 cc som sitt officiella val?

:confused:

Ninjaboy skrev:
Min hoj varvar 13', hur mycket varvar din?

Kom igen - hur fin och snabb din ZX-10 än är så låter den inte lika hysteriskt som en 600. Det finns en anledning till att Hondas sexcylindriga luftkylda GP-fyrtaktare från 60-talet har gått till historien för sitt ljud. Likaså de tolv- och tiocylindriga 2500 cc F1-motorerna. De låter helt galet!

Supersport-600or låter klart ballast. Riktigt hårdtrimmade 750-superbikes ligger i samma liga. Havnens gamla R7a nerför Åsen-rakan. huuuhh...

Nyteknik skrev:
Tror du att de förare du listar hade den okunniga publikens ljudreferenser för ögonen när de valde 1000 cc som sitt officiella val? :confused:
Ja, precis så tänkte jag :rolleyes:
Orkar inte tjafsa med dig längre och som sagt: Det blir 600cc nästa år så sluta diskutera det!

125/250 (tvåtakt) har ett skärande otrevligt ljud i mina öron men de luktar godast i depån :)

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa