Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Biscaya har haft den på blocket i minst 5 år. Troligtvis ända sedan 2010. Dom verkar inte ha fattat att även räntekostnader påverkar resultaträkningen. Men om några år blir den nog såld om inflationen håller i sig.
Ja, om några år kan man ju veteranförsäkra också så det kan bli en bra affär.

View attachment 519504

Den här blev man ju lite sugen på.
Ett lämpligt vinterprojekt.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda CBR 900 https://www.blocket.se/annons/vastmanland/honda_cbr_900_/1402225646
Jo de där rycker det lite i gurkan för...
En hoj som verkar stått stilla i nästan 20 år finns det nog en del att göra på, det mesta är väl torrt och ev rostigt. Men en vinter kan vara lång och skruva är roligt :)

Det finns ju en liknande på Market som ska ha gått ca 1400mil för 20k, Säljaren verkar dock använda fler profiler och ger inte ett helt seriöst intryck.

Varför vill man köpa en hoj som är över 30 år gammal och som stått i nästan 20? Är det för att renovera o köra eller renovera o hoppas tjäna pengar? Och hur mycket pengar är en 94a värd som är i bra skick?
Det är nästan omöjligt att tjäna pengar på att renovera motorcylar? Det är mer att hälla pengar i ett svart hål?

Det är nästan omöjligt att tjäna pengar på att renovera motorcylar? Det är mer att hälla pengar i ett svart hål?
Det hänger väl lite på vad det är för hojar om det är värt att renovera dem. För 15 år sedan kunde man ju köpa trasiga rd350 för ett par tusen, fixa upp den och sälja för 20-30000, men de flesta är ju inte värt jobbet.

Varför vill man köpa en hoj som är över 30 år gammal och som stått i nästan 20? Är det för att renovera o köra eller renovera o hoppas tjäna pengar? Och hur mycket pengar är en 94a värd som är i bra skick?
Den där köper man nog i så fall för sin egen skull. För att man vill ha just en sån eller bara gillar gamla sporthojar.
Hur mycket den är värd i fint körklart skick vet jag inte. Men 92-93orna har börjat bli ganska mycket värda iaf.

Jag hade ett tag både delarna en ny hoj och två gammal mc.
De äldre fullt körbara. Men då bromsar och väghållning
skilde så mycket så stod gamlingarna för det mesta.

Surt problem.

"Taken with me from Turkey when I moved back to Sweden 5 years ago. I have not been able to register it in Sweden, since Sweden requires an original registration paper and Turkey takes the original when taking the bike out of the country. I have, however, both a copy of the registration, as well as the original sales papers from when I bought it. Selling it at this low price hoping someone can find a solution or use it as spare parts. "

Även med alla dessa saker så låter det som en helt normal Husa.... 😁

"Köpte den i vintras för jag ville testa att köra motard. Startat upp den nu och körde en runda och blev totalt livrädd."
"TÄNKTE KÖRA OCH BESIKTA DEN OCH HITTADE METALL SPÅN I OLJAN . BYTE OLJA TVÅ GÅNGER MEN FORTSATT NYA METALL SPÅN.STARTAR OCH LÅTER BRA . MEN MAN FÅR NOG ÅTGÄRDA DETTA INNAN DET BLIR VÄRRE. TROR KEDJAN MÅSTE BYTAS DÅ METALL SPÅNET INTE ÄR MAGNETISKT. SÅ SKALL INTE KÖRAS. "
"Går bra man behöver teknik för att kicka igång den. startmotorn fungerar men har inte lyckats starta den med startmotorn. "

1755188593395.png

"Köpte den i vintras för jag ville testa att köra motard. Startat upp den nu och körde en runda och blev totalt livrädd."
"TÄNKTE KÖRA OCH BESIKTA DEN OCH HITTADE METALL SPÅN I OLJAN . BYTE OLJA TVÅ GÅNGER MEN FORTSATT NYA METALL SPÅN.STARTAR OCH LÅTER BRA . MEN MAN FÅR NOG ÅTGÄRDA DETTA INNAN DET BLIR VÄRRE. TROR KEDJAN MÅSTE BYTAS DÅ METALL SPÅNET INTE ÄR MAGNETISKT. SÅ SKALL INTE KÖRAS. "
"Går bra man behöver teknik för att kicka igång den. startmotorn fungerar men har inte lyckats starta den med startmotorn. "

View attachment 519821
Man blir ju sugen

” Den korta versionen:
Mappad och bänkad på etanol. Kan köras på allt från E85-E109RR. Spridare och programvara bytt för att möjliggöra detta. Original medföljer för att återställa till bensin. Körd på etanol nu på vår, sommar, höst och vinter sen 2-3 år tillbaka.

Den något längre versionen:
Den är alltså mappad och bänkad på E109RR (30’000kr) och kittad med katalysatorsystem (25’000kr) för att komma ner på nära noll i utsläpp (uppmätt) och för att komma bort från fossila bränslen. Bränslet den är optimerad för är E109RR. E109RR framställs kravekologiskt från avfall i Sverige.
Det går också jättebra att tanka E85 på vilken mack som helst så långfärder är inga som helst bekymmer.
Den är också nästintill helt veganiserad då inget läder förekommer på den längre (utbytt).
Den fick över 10hästar till bara av att byta bränsle.
Testad och körd på vintern med dubbdäcken, går hur fint som helst.
Om en kör på E85 från mack blir det ungefär samma bränsleekonomi som att köra på bensin.”

Varför tänker jag ?

View attachment 519821

Icke magnetiskt antar jag betyder aluminium eftersom han inte nämner nåt om guldfärgat. Har vi någon här som mekat Husaberg och har någon idé om var det kan komma ifrån? Kamkedjan lär ju vara av stål i alla fall.
Möjligen har kedjesläpan aluminium efter att det nött igenom plasten?

Annars har väl Husan inte glidlagren borrade direkt i aluminium utan lösa lager va? :va

Jag skulle nog vilja ha bättre pris för att köpa en hoj med motor i det skicket.

” Den korta versionen:
Mappad och bänkad på etanol. Kan köras på allt från E85-E109RR. Spridare och programvara bytt för att möjliggöra detta. Original medföljer för att återställa till bensin. Körd på etanol nu på vår, sommar, höst och vinter sen 2-3 år tillbaka.

Den något längre versionen:
Den är alltså mappad och bänkad på E109RR (30’000kr) och kittad med katalysatorsystem (25’000kr) för att komma ner på nära noll i utsläpp (uppmätt) och för att komma bort från fossila bränslen. Bränslet den är optimerad för är E109RR. E109RR framställs kravekologiskt från avfall i Sverige.
Det går också jättebra att tanka E85 på vilken mack som helst så långfärder är inga som helst bekymmer.
Den är också nästintill helt veganiserad då inget läder förekommer på den längre (utbytt).
Den fick över 10hästar till bara av att byta bränsle.
Testad och körd på vintern med dubbdäcken, går hur fint som helst.
Om en kör på E85 från mack blir det ungefär samma bränsleekonomi som att köra på bensin.”

Varför tänker jag ?
Vad hände med lädret och vad vinner han på att byta ut det?
Är allt bra nu?

Är det någon brist i kosten som sätter logiken ur spel?

Vad hände med lädret och vad vinner han på att byta ut det?
Är allt bra nu?

Är det någon brist i kosten som sätter logiken ur spel?
Jag kanske har förutfattade meningar om den gemene Harley-ägaren , men att dom ska vara miljövänner och veganer var inte den bild jag har fått tidigare.

Idealister, av vilket slag det vara må.

Jag tror ändå inte djuret som lädret kommer ifrån tjänar ett dugg på bytet. Det är lite för sent i processen.

Tror du inte att det har sprungit runt en kossa med ett sadelformat hål på ena skinkan som nu glatt springer runt och visar stygnen där dom sydde tillbaka sadelskinnet?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8