Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Har man extra öppen kopplingskåpa för att höra det ljuva ljudet av skramlande lameller?

Eller är det för att få in mesta möjliga sand och skit i lamellpaketet?
Verkar ju lika begåvat som de där customhojarna utan frambroms för att framhäva ekrar och nav. Samt bromsskiva och drev i ett så man absolut inte bör smörja kedjan.

Fast vad vet jag? Jag bromsar ju omkull i grus ibland...
 
Verkar ju lika begåvat som de där customhojarna utan frambroms för att framhäva ekrar och nav. Samt bromsskiva och drev i ett så man absolut inte bör smörja kedjan.

Fast vad vet jag? Jag bromsar ju omkull i grus ibland...
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
 
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
Värre är att kamremskåporna är borttagna (om han nu kör hojen som den är på bilden)
 
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
Ah, jag tänkte så som att skit riskerar att komma in i rörliga delar som vanligtvis är täckta av en anledning.
 
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.

Värre är att kamremskåporna är borttagna (om han nu kör hojen som den är på bilden)

Det är hursomhelst coolt med vanligtvis interna motordelar på utsidan


Alltså, om man valt en Ducati för att man är kär i och vill visa upp mekaniken, och då speciellt en Monster eftersom fackverksramen både bidrar till det "tekniska utseendet" och därtill minskar risken något att förbipasserande barn råkar ändra kaminställningen så skulle jag rekommendera att gå full monty:

Tanken skymmer mycket av det man vill visa upp. Varför inte hälla bensinen i en transparent plastpåse och drapera denna lite elegant så trista saker som fästen och elektronik döljs något, medans alla rörliga delar framhävs...?

Sedan, dom där trista gummiläpparna på hjullagren döljer mycket. Det är nästan förtrollande att se ett lager i rörelse, hur den yttre lagerbanan rullar jätte-jättesnabbt, kulorna mer chill och värdigt och den där kring stången i mitten typ nästan står still.

En annan grej jag tänkt mycket på är att det är synd att inte bromsarnas arbetssätt är mer framträdande på moderna motorcyklar. Dom där plattorna som bara smutsar ner skivor och ok skymmer mycket av funktionen hos bromsarna. Får man bort plattorna så kommer man kunna se det där röret som gör själva bromsjobbet komma fram bättre. Helst skulle man ha en enklare broms som på tidiga Bambino:

2500852198.jpg

Back to basik, helt enkelt. Visa upp mekaniken.

Jag tror på det. Den nya skrammlern.
Bygga bakåt. Mot ursprunget.
Bygga boardracer så snart sista besiktningen är gjord och man kan ändra på ALLT helt lagligt.
 
En annan grej jag tänkt mycket på är att det är synd att inte bromsarnas arbetssätt är mer framträdande på moderna motorcyklar. Dom där plattorna som bara smutsar ner skivor och ok skymmer mycket av funktionen hos bromsarna. Får man bort plattorna så kommer man kunna se det där röret som gör själva bromsjobbet komma fram bättre. Helst skulle man ha en enklare broms som på tidiga Bambino:
Som på Honda RC115 - fälgbroms, dessutom viktreduktion
1707200853692.png
 
Har man extra öppen kopplingskåpa för att höra det ljuva ljudet av skramlande lameller?

Eller är det för att få in mesta möjliga sand och skit i lamellpaketet?
Mina tankar går åt racing! Tänker på bilder man ser ifrån dragracing, det dammar till bra ifrån kopplingskåporna när det bär iväg. Kopplingsdammet far iväg, slirkopplingar! Vill tro att man vill bli utav med detta. Ha ett rent kopplingshus. Öppen kopplingskåpa då tänker jag att syftet är torrkoppling (mer kraft), ut med lamell-dammet. Oftare översyn. Semesterhoj i ur och skur, tror ingen i hojproduktionen är inne på den banan... men vad vet jag egentligen. BILDER! Hej. Min NSR250R SP MC21 1990. Racehoj, byggd för Japanska marknaden med lampor blinkers tuta osv. Strypt. 45 hkr. köp till racekittet 60 hkr. 20240202_143133.jpg20240202_142956.jpg20240202_164604.jpg
 
Mina tankar går åt racing! Tänker på bilder man ser ifrån dragracing, det dammar till bra ifrån kopplingskåporna när det bär iväg. Kopplingsdammet far iväg, slirkopplingar! Vill tro att man vill bli utav med detta. Ha ett rent kopplingshus. Öppen kopplingskåpa då tänker jag att syftet är torrkoppling (mer kraft), ut med lamell-dammet. Oftare översyn. Semesterhoj i ur och skur, tror ingen i hojproduktionen är inne på den banan... men vad vet jag egentligen. BILDER! Hej. Min NSR250R SP MC21 1990. Racehoj, byggd för Japanska marknaden med lampor blinkers tuta osv. Strypt. 45 hkr. köp till racekittet 60 hkr.

Hondan har ju i alla fall ett galler så att man inte får in dom större stenarna i lamellpaketet om man klotar i en grusfålla.

Jo, i dragracing och racing tar man ju nackdelarna med att ha grejorna öppet, mot att man river och byter grejor hela tiden.
Det är ju samma med tävlingsbilar som har uniball länkage utan tätningar i hjulupphängningen, det är glappfritt och bra om man byter uniballs ofta, men blir tokfel när folk sätter det på en bil som ska användas tusen mil om året varav hälften i saltslask.

Jag såg inte att kåporna över remmarna ockå saknades vid första titten, det är ju bara en ytttepytte sten ifrån ett totalhaveri.

Vill man åt utseendet med öppen mekanik kan man väl tillverka genomskinliga kåpor som folk gör på crosshojarna.
 
Back
Top