Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den må vara någon form av klassiker, men ingen kan väl på allvar tycka att den är särskilt snygg?





(Jodå, jag vet att man kan säga detsamma om flertalet av mina hojar, men två fel gör inte ett rätt.)

Den är ju Ikonen man hade på pojkrumsväggen, men nej med dagens ögon är den inte snygg, detsamma kan man säga om Countachen man hade på den andra väggen...

Pamela Andersson från den tiden ser dock fortfarande bra ut men jag hade dock inte den affischen
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Katanan är hur snygg som helst, snyggare nu än då. Tvivlar dock starkt på att den nya Katanan som kom för ett tag någonsin blir snygg, antagligen bara ännu fulare.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den må vara någon form av klassiker, men ingen kan väl på allvar tycka att den är särskilt snygg?





(Jodå, jag vet att man kan säga detsamma om flertalet av mina hojar, men två fel gör inte ett rätt.)
Där håller jag med. Ful, märklig design. Linjen mellan tanken och sadeln är allt annat än harmonisk. Det ser ut som om två olika konstruktörer börjat jobba med hojen från var sitt håll och sen mötts på mitten utan att kunna enas. Och kåpan är inte heller vacker.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Den må vara någon form av klassiker, men ingen kan väl på allvar tycka att den är särskilt snygg?





(Jodå, jag vet att man kan säga detsamma om flertalet av mina hojar, men två fel gör inte ett rätt.)
Prototypen var i mina ögon läcker, sedan förstördes utseendet av trams som "komfort" och "regelverk".
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
OT
Ur-Katanan ful??? :skrämd
Alla har ju så klart sina preferenser, jag har alltid tyckt att det är en av de häftigaste hojarna! Min första tunga MC 1985! 2015 köpte jag mig en igen... Till och med svärmor gillade den :hihi

Felix, tänker du på MV-prototypen? Prototypen de gjorde för Suzuki var ju rätt lik produktionsmodellen. Just "komfort" blev nog aldrig inkluderat :lol

Min nuvarande
DSC_6453.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Där håller jag med. Ful, märklig design. Linjen mellan tanken och sadeln är allt annat än harmonisk. Det ser ut som om två olika konstruktörer börjat jobba med hojen från var sitt håll och sen mötts på mitten utan att kunna enas. Och kåpan är inte heller vacker.

Tycker och smak skall man inte diskutera - men det är skönt att se att du konsekvent har fel.

Katanan är verkligen formgiven med en allomfattande helhetssyn. Linjerna går ihop, faller på plats och harmonierar när man förstår tanken bakom designen.

Denna bok var för övrigt en av Hans Muths inspirationskällor när det begav sig:

9783502643524-us-300.jpg

Ingen, absolut ingen designer har lämnat ett sådant avtryck i motorcykelvärlden som Hans Muth - och Katanan är faktiskt bara en liten parentes.

Muth är mannen bakom anknäbben, och dessutom den enskilde person som lyckades rädda BMW Motorrad när alla andra ville lägga ner.

RS-kåpan på R100 kommer från hans penna - den sedan snart 50 år helt oöverträffade touringkåpan, och G/S-programmet är hans baby.

Viktig människa att känna till och förstå.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Prototypen var i mina ögon läcker, sedan förstördes utseendet av trams som "komfort" och "regelverk".
Ehh, prototypen som gjordes av Target design(?) var ju nära identisk med produktionsmodellen. Det var ju det som var så jävla modigt, och var hela grejen liksom.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tycker och smak skall man inte diskutera - men det är skönt att se att du konsekvent har fel.

Katanan är verkligen formgiven med en allomfattande helhetssyn. Linjerna går ihop, faller på plats och harmonierar när man förstår tanken bakom designen.
Smaken är verkligen olika. Att se på Katanan är som att betrakta en målning av Picasso, men det finns ju de som uppskattar denne också.
Om man däremot gillar de klassiska linjer som först visades i hojar som Triumph Bonneville och Norton Commander på 60-talet, och senare återuppstod i Yamaha SR400/500 20 år senare så är det svårt att förstå designen bakom Katanan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Faktiskt inte, fel årstid bara. Släpkärran har sommardäck och står vid sommarstugan 15 mil bort under en halvmeter snö. De här annonserna dyker aldrig upp när man har chans att åka och köpa dem. Det priset var helt ok även för mig.
Hur tänkte du med en sommarstuga två Tammer bort? :va

Omöjligt med sådana strapatser... :crash
 
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Letar ny hoj
Vinterdäck på släpkärra? :va
Joo , emellanåt , särskilt på vintern är det bra (lagen kräver vinterdäck på släpfordon). Förutom de lagliga aspekterna så finns det en del praktiska/säkerhetsmässiga. Aldrig kul när släpvagnen på sommardäck spontant byter fil eller kör om när du bromsar... Känslan när du gör en vänstersväng i stan och vagnen sopar rent på trottoaren o.s.v.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Joo , emellanåt , särskilt på vintern är det bra (lagen kräver vinterdäck på släpfordon). Förutom de lagliga aspekterna så finns det en del praktiska/säkerhetsmässiga. Aldrig kul när släpvagnen på sommardäck spontant byter fil eller kör om när du bromsar... Känslan när du gör en vänstersväng i stan och vagnen sopar rent på trottoaren o.s.v.

Nästan.
FInns ett undantag om fälgdimensionen är 10" eller mindre, då behöver man inte ha vinterdäck.

Allt enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/Vinterdack/

Dock bör man lägga märke till första stycket, delen om "om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"...

Se på attan.
Här behöver man bara ha vinterdäck på bromsade släp, över 750kg.
Och de får man inte köra ändå utan unobtanium-körkort, så då kan man lika gärna spara in däcksköpet till bötesbelopp istället.

Vagnen följer efter bilen, bara att gasa så rätar det ut sig....
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Trettio år eller äldre står det längst ner?
Tror min släpkärra är från - 87?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top