Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag är ännu värre. Om jag köper en hoj för t ex 12.000kr, så anser jag att de pengarna är förlorade. Det är ingen investering. Sen kör jag med den ett par år, tröttnar och vill sälja. Vid det laget har jag i princip skrivit av hojen ekonomiskt, den har tjänat mig väl för 12.000kr och den ska bara avyttras. Då brukar jag annonsera ut den för kanske 7-8000kr, och blir glatt överraskad om någon bjuder en tusenlapp under och köper den för låt säga 6000kr. Då har typ två säsonger med hojåkande kostat mig 6000kr - toppen!
Mycket bra sagt! Hur många av oss har inte köpt en ny MC/bil och lossat massa stålar på det? Rätt tänkt och detta att köra vidare utan att det spräcker pluskan samt glädjen kunna köra hoj även om ekonomin inte är på topp. Hedrande!

En Triumph Speed Four första generationen för hiskeliga 44 000 i höstpris.
De brukar ligga på 20' plus/minus 5 000.

Fast denna har "Ej vanlig kulör inte många sålda i Sverige i denna färg" ?
Sen när man söker på Speed Four så är verkligheten lite annorlunda. Alla som säljs har denna kulör.

Blocket.jpg

En Triumph Speed Four första generationen för hiskeliga 44 000 i höstpris.
De brukar ligga på 20' plus/minus 5 000.

Fast denna har "Ej vanlig kulör inte många sålda i Sverige i denna färg" ?
Sen när man söker på Speed Four så är verkligheten lite annorlunda. Alla som säljs har denna kulör.

View attachment 490780

Jag tror inte det är kulören som är hans ursäkt för priset utan det faktum att den bara gått 247 mil. Fast det är väl några år kvar innan samlarna börjar slåss om den hojen.

Jag är ännu värre. Om jag köper en hoj för t ex 12.000kr, så anser jag att de pengarna är förlorade. Det är ingen investering. Sen kör jag med den ett par år, tröttnar och vill sälja. Vid det laget har jag i princip skrivit av hojen ekonomiskt, den har tjänat mig väl för 12.000kr och den ska bara avyttras. Då brukar jag annonsera ut den för kanske 7-8000kr, och blir glatt överraskad om någon bjuder en tusenlapp under och köper den för låt säga 6000kr. Då har typ två säsonger med hojåkande kostat mig 6000kr - toppen!
Fast med det du tidigare nämnt om hur långt du kör så är milkostnaden enorm.

Bifogat

• Screenshot_20231013-231448.png
    Screenshot_20231013-231448.png
    1.1 MB · Visningar: 28
  • Screenshot_20231013-231417.png
    Screenshot_20231013-231417.png
    1.4 MB · Visningar: 26
Ser ut som att söderhipstersarna har tröttnat på motorcyklar och att de nu har hittat någon ny subkultur att annektera:
Byggkostnad ca 300 000 enligt annonsen! :1pajas

"Byggkostnad ca 100 000 så budgivningen startar där" :rofl

Har nu inte några garanterade uppgifter på vad dessa hojar kan ha kostat men det stämmer med prisuppgifter jag hört om PAALs byggen. Nu har han lagt ner firman sen några år tillbaka men det var siffror på åtminstone runt 200 papp som nämndes då. Sen om en andrahandsköpare är villig att betala det priset är en annan femma.

Har nu inte några garanterade uppgifter på vad dessa hojar kan ha kostat men det stämmer med prisuppgifter jag hört om PAALs byggen. Nu har han lagt ner firman sen några år tillbaka men det var siffror på åtminstone runt 200 papp som nämndes då. Sen om en andrahandsköpare är villig att betala det priset är en annan femma.

Ja, det kan väl snabbt bli höga kostnader om ett företag ska lägga arbetstimmar på att bygga om hojar.

52 900 för en ombyggd -90 tals Tenere XTZ660.... :oops:

Pretty rad, ändå.

Skämmer gör Bateslampan, avgasbandage, nummerskyltsplaceringen, de moderna däcken och myckenheten av slangar och vajrar i profil.
Det hade varit bättre att börja med en luftkyld hoj - utan centralfjädring.

Men, ser man den som ett ämne att pyssla vidare på så finns det möjligheter.

Priset är inte mycket att säga om heller -
För 5.290.- kan man säkert stå ut tills man fixat bristerna... :P

Ser ut som att söderhipstersarna har tröttnat på motorcyklar och att de nu har hittat någon ny subkultur att annektera:
Byggkostnad ca 300 000 enligt annonsen! :1pajas

"Byggkostnad ca 100 000 så budgivningen startar där" :rofl

Ja, vad har dom förstört hittills?

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Den "billiga" Hondan är intressant.
Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!

Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!

Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.
Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.

Förvånar mig inte alls, om man vill kunna leva på att bygga om motorcyklar så behöver man säkert ta ut de pengarna. Och nog ser de välgjorda ut, men som du skriver så har jag svårt att se hur någon skulle vara beredd att betala de pengarna på begagnatmarknaden. I synnerhet nu när caféracers inte ens verkar vara trendiga längre.

Sing-a-long, allihopa!

Att svart färg är så dyr det var något jag inte visste:3freak

Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.

Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).

Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).
Det här var nog en tie år sen, så nu är det fritt fram att skåda fåglar igen för den som vill!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back