Dagens Blocket! (mc-relaterat)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Den vill ju jag ha! Jättesöt, ju!
Fast det är runt 120 mil från mig till säljaren. Blir lite matigt att köra hem därifrån.... Så jag får nog lägga ned den tanken. :(
Det har körts IronButt på mindre cyklar än 250.
Men troligen inte på någon Offroad-250 ännu, inte vad jag minns, så kom igen, köp och kör!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det har körts IronButt på mindre cyklar än 250.
Men troligen inte på någon Offroad-250 ännu, inte vad jag minns, så kom igen, köp och kör!
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(


Något av det mer oöverlagda jag har gjort på senare år var att flyga upp fredag eftermiddag till Luleå och köpa en osedd skåpbil för 10.000 spänn - för att sedan plocka in Blockethojar på vägen ner genom Sverige under lördagen.

3 fick plats, jag hade 6 hojar att kolla på så jag kostade på mig att pruta skoningslöst.

Hemma just efter midnatt lör/sön, lastade ur på söndag morgon, lade ut annons på skåpbilen som 'rostfri, norrlandskörd, nybesiktigad, kan levereras dit du vill".

Fick svar direkt av en hantverkare som satt trångt till, vi kom överens.
Lastade in en av hojarna igen, besiktigade bilen på drop-in måndag morgon och var framme hos snickaren vid lunch.
Han var nöjd med beskrivningen, vi gjorde affär och jag lastade ur och körde hem.

3 hojar inställda i gruvgången till nettokostnad noll tack vare en lyckad bilaffär. Hur man skall värdera tiden över en helg kan man fundera över - men för mig var det ett äventyr och ett avbrott från vardagen.

Du måste inte göra likadant, men jag gör gärna om det igen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den vill ju jag ha! Jättesöt, ju!
Fast det är runt 120 mil från mig till säljaren. Blir lite matigt att köra hem därifrån.... Så jag får nog lägga ned den tanken. :(
Små offroadhojar med rimligt pris försvinner dessvärre snabbt från Blocket. Eller egentligen alla enstånkor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går ju bygga offroadare av dem med!
1684765784420.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
(klipp!)
Hur man skall värdera tiden över en helg kan man fundera över - men för mig var det ett äventyr och ett avbrott från vardagen.

Du måste inte göra likadant, men jag gör gärna om det igen.
Underbar historia! :)

Jo, jag såg också min Västerbottentur delvis som nöje. Nå't måste man ju hitta på när det är helg... :) Hade hojen inte varit bra ("utlovat skick") så hade jag fått åka hem igen. Med nattåg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, jag vet. Fast det är ändå ett stort beslut att hämta en hoj från Västerbotten till Västkusten. Jag gjorde det för ett par år sedan och det tog en hel helg.

Iväg fredag kväll med tåg, byte i Stockholm, nattåg till Västerbotten. Hem till säljaren på lördag morgon, göra upp affären (är hojen i utlovat skick?), köra söderöver under lördagen, övernatta i Gävle efter 60 mil. Och på söndagen hemfärd till Göteborg c:a 55 mil. Om man kör E-vägar. Och det vill man kanske inte?

Så det är ett rätt stort beslut att hämta en (osedd) hoj från andra ändan av landet. Därför fegar jag den här gången. :(

Säljaren är ju västerbottning, be honom svänga förbi och visa den?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så standard på en nyare BMW med dryga 6000 mil är att man byter kardan, stötdämpare fram och bak samt ABS-enhet....

Nä det behöver du inte vara orolig över. ABS-issues gäller mestadels 2001-2006 årsmodeller med servo, dämparna brukar hålla uppåt det dubbla och kardanen står BMW för. Däremot finns ett bakre hjullager på de äldre Paraleverhojarna 1993-2004 som kan ge upp om tätningen går sönder.
Och så har vi förstås läckande packbox eller slavcylinder till kopplingen på 1100/1150-hojarna. Men jämfört med tjorvande förgasare på en japanfyra är det ju en baggis.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nä det behöver du inte vara orolig över. ABS-issues gäller mestadels 2001-2006 årsmodeller med servo, dämparna brukar hålla uppåt det dubbla och kardanen står BMW för. Däremot finns ett bakre hjullager på de äldre Paraleverhojarna 1993-2004 som kan ge upp om tätningen går sönder.
Och så har vi förstås läckande packbox eller slavcylinder till kopplingen på 1100/1150-hojarna. Men jämfört med tjorvande förgasare på en japanfyra är det ju en baggis.
Du glömde denna :lol
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BMW byter på utökad garanti.

Jag får även min 8000-milare åtgärdad. Och ny kardan om den är sliten.

Allt utan kostnad för mig.

Här finns att lära för vissa andra tillverkare, tex en österrikisk med hög svansföring. :)
Det är väl en sanning med modifikation? Du får avluftning gjord på kardanhuset, men endast i samband med ordinarie service (var i alla fall svaret jag fick).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top