Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Man kan bränna solenoiden om man har ett dåligt batteri och om man håller in startknappen läänge.
En klassiker på gamla båtmotorer och troligen samma på gamla hojar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...eller en militär SAAB 96 som jag hade på en övning för måååånga år sen. När man öppnade förardörren så startade vindrutetorkaren... och när man svängde mer än 45 grader på ratten så tutade den... :)

Det var för övrigt ett jordfel i en baklykta, kom vi på långt senare...

Jag hade elbrand i kabelstammen på en SAAB 96, den går upp i vänster dörrstolpe och i innertaket bak till vänster baklykta.

Det blev en 7 ledad släpvagnskabel under golvmattan och lite kreativ koppling sedan
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Man kan bränna solenoiden om man har ett dåligt batteri och om man håller in startknappen läänge.
En klassiker på gamla båtmotorer och troligen samma på gamla hojar.
Har det med batteriet att göra egentligen? Man skulle kunna få samma resultat om man stänger av bränsletillförseln och kör läänge med ett friskt batteri?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det var nåt jag har läst i hojblaskornas begtester, säkert i Bike. Minns att det bl.a gällde nämnda 400or och 750ES. Själv så vet jag absolut noll om el.
Osvuret är bäst.

Kommer ihåg att de flesta GSX hade samma akter vid den tiden och för just 400-modellerna tyckte jag bakdäcket såg lite smalt ut jämfört med resten av aktern. Minns också att jag var imponerad av bottendraget i GSX 400 E när vattenkyld 125a var den enda övriga referensen jag hade. Sen dess har det runnit mycket vatten under broarna men det är fortfarande en ganska snygg hoj i det stora hela tycker jag (både E och F)

1658350705745.png
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Själv hade jag elbrand i min armbandsklocka. Batteriet på min V4 var monterat så pluspolen var väldig nära innerskärmen. Jag tappade nåt i det området och lyckads kortsluta batteriet via klockrem och innerskärm när jag skulle fiska upp det jag hade tappat. Klockremmen såg ut som nån hade försökt svetsa i den och det luktade bränt kött.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har det med batteriet att göra egentligen? Man skulle kunna få samma resultat om man stänger av bränsletillförseln och kör läänge med ett friskt batteri?
Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.
Hur mycket kräm tror du behövs för att dra en spole egentligen? Är batteriet så dåligt är det verkligen stendött.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur mycket kräm tror du behövs för att dra en spole egentligen? Är batteriet så dåligt är det verkligen stendött.
Upprepade startförsök med ett dåligt batteri som laddas upp men fortfarande inte ger full kräm. En motor som startar ibland men står en vecka eller två mellan varven.
Båtar är svåra att bogsera igång så folk försöker och försöker trots att startmotorn inte går runt på slutet.
Nu kan ju felet vara oxid och då funkar det med rengöring och ett friskt batteri.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.
Helt rätt.
Vi hade detta problem i Försvarsmakten, speciellt med en viss fordonstyp.
Startförsök med för dåligt batteri gjorde att det blev gnistbildning mellan kontaktblecken inne i startmotorns solenoid.
Detta skapade en beläggning på kontaktblecken i solenoiden, vilket skapade större problem på sikt, med upplevelsen att startmotorn verkade ”trött”.
I flera fall ”svetsades” blecken samman och startmotorn ”hängde” sig.
Då kommer startmotorn att gå ända tills batteriet frånkopplas och startmotorn kommer med största sannolikhet att hinna ta skada, brinna upp kan man säga.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Upprepade startförsök med ett dåligt batteri som laddas upp men fortfarande inte ger full kräm. En motor som startar ibland men står en vecka eller två mellan varven.
Båtar är svåra att bogsera igång så folk försöker och försöker trots att startmotorn inte går runt på slutet.
Nu kan ju felet vara oxid och då funkar det med rengöring och ett friskt batteri.
Då handlar det om totalt skit bakom spakarna + dålig design på relä.
Helt rätt.
Vi hade detta problem i Försvarsmakten, speciellt med en viss fordonstyp.
Startförsök med för dåligt batteri gjorde att det blev gnistbildning mellan kontaktblecken inne i startmotorns solenoid.
Detta skapade en beläggning på kontaktblecken i solenoiden, vilket skapade större problem på sikt, med upplevelsen att startmotorn verkade ”trött”.
I flera fall ”svetsades” blecken samman och startmotorn ”hängde” sig.
Då kommer startmotorn att gå ända tills batteriet frånkopplas och startmotorn kommer med största sannolikhet att hinna ta skada, brinna upp kan man säga.
Igen, dålig design på relä.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Själv hade jag elbrand i min armbandsklocka. Batteriet på min V4 var monterat så pluspolen var väldig nära innerskärmen. Jag tappade nåt i det området och lyckads kortsluta batteriet via klockrem och innerskärm när jag skulle fiska upp det jag hade tappat. Klockremmen såg ut som nån hade försökt svetsa i den och det luktade bränt kött.

En bekant har gjort samma sak, fast från B+ på generatorn på en V4, precis där hamnar handleden när man byter tändstift....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Igen, dålig design på relä.
Kan tyckas så, men en solenoid är ju inte riktigt konstruerad på samma sätt som ett relä.
Det finns ju mekanik som styr kontakttrycket, så det är inte exakt att jämställa med ett startrelä.
Kontakttrycket är den viktigaste egenskapen för en brytares förmåga att överföra ström, och den blir lidande i fallet med en solenoid och felaktig/låg spänning från batteriet.
Sedan har ju solenoiden andra designfördelar som gör att den väljs ibland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt rätt.
Vi hade detta problem i Försvarsmakten, speciellt med en viss fordonstyp.
Startförsök med för dåligt batteri gjorde att det blev gnistbildning mellan kontaktblecken inne i startmotorns solenoid.
Detta skapade en beläggning på kontaktblecken i solenoiden, vilket skapade större problem på sikt, med upplevelsen att startmotorn verkade ”trött”.
I flera fall ”svetsades” blecken samman och startmotorn ”hängde” sig.
Då kommer startmotorn att gå ända tills batteriet frånkopplas och startmotorn kommer med största sannolikhet att hinna ta skada, brinna upp kan man säga.
Japp. Klassiskt fel även på Citroëns D-modeller, med "manuell" solenoid invid pluspolen. För att få funktion på en äldre bil behöver man många gånger öppna och snurra på blecket så det blir frisk yta åtminstone på ena delen. Även BMW-s MC typ /5-/7 (som dock har startrelä) får gnistbildning med dåligt batteri och med tiden krånglande startmotor. Startmotorn som för övrigt är likadan som i sextiotals Opel Kadett.

Det är ganska många A det handlar om när det gäller batterier, det kan ställa till det när det felar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kawasaki ZX-9R 1995
"160hk och går som ett skott"
Trimmet då...Jo.
"Vance Hines 552R" ljuddämpare.
Fast han har ju klistermärkestrimmat den lite också.

Det mesta vi såg i bänkarna med ZX9 orna var runt 132 på bakhjulet. Den nyare modellen som kom -98 kunde med helsystem och munstycken komma upp i 139-140 hästar, vilket med 13% förlust ger ganska precis 160 i motorn. En -95 ger kring 150 i motorn...och då är det med helsystem, luftfilter och en väldans massa justerande med munstycken. Enbart en SS2R ger typ noll...
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top