Dagens Blocket! (mc-relaterat)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.

Det är väldigt få poliser som får utföra dom, då dom ska ha speciell utbildning för det.

Den vanliga trafikpolisen får fövisso också skicka dig på ombesiktning för uppenbara fel, men dom får inte utföra en fullständig flygande besiktnin.
Den vanliga trafikpolisen är dock så inkompetent att dom har bötfällt förare som har kört UNDER hastighetsgränsen https://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter-9/

Eller som när dom för många år sen stoppade min son på väg till sommarjobbet på en däckverkstad i epatraktor och skulle bötfälla honom för att han körde med dubbdäck.

Varpå sonen ringde upp mig (väckte mig) och det första jag sa var be dom slå upp var det står att traktorer inte får köras med dubbdäck året om.
45minuter senare fick han åka till jobbet, polisen var dock anständiga nog att ringa dit och be om ursäkt för att dom hade hållit honom.
Det blev inga böter.
Stoppar du upp trafiken med låg hastighet o detta skapar farliga situationer så är det helt korrekt att utfärda böter för långsam körning. Var för några år sedan en dam blev av med körkortet på E6 vid Strömstad hon ansåg att 60 km var en perfekt hastighet på en 110 väg.

Lappen drogs på platsen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stoppar du upp trafiken med låg hastighet o detta skapar farliga situationer så är det helt korrekt att utfärda böter för långsam körning. Var för några år sedan en dam blev av med körkortet på E6 vid Strömstad hon ansåg att 60 km var en perfekt hastighet på en 110 väg.

Lappen drogs på platsen.
Läste du länken?

Folk körde alltså 2-5km/h under skyltad hastighet, men Polisen trodde att det var en lägre hastighet som gällde på platsen då det var skyltat med "Påbjuden hastighet" alltså blå skyltar.

Dom blå skyltarna är inte lagligt bindande, utan mera ett förslag, det är fortfarande vägens skyltade hastighet som gäller.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste du länken?

Folk körde alltså 2-5km/h under skyltad hastighet, men Polisen trodde att det var en lägre hastighet som gällde på platsen då det var skyltat med "Påbjuden hastighet" alltså blå skyltar.

Dom blå skyltarna är inte lagligt bindande, utan mera ett förslag, det är fortfarande vägens skyltade hastighet som gäller.
Nej jag läste inte men är det som du beskriver lär bötrarna rivas i en rättegång.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.

Det är väldigt få poliser som får utföra dom, då dom ska ha speciell utbildning för det.

Den vanliga trafikpolisen får fövisso också skicka dig på ombesiktning för uppenbara fel, men dom får inte utföra en fullständig flygande besiktnin.
Den vanliga trafikpolisen är dock så inkompetent att dom har bötfällt förare som har kört UNDER hastighetsgränsen https://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter-9/

Eller som när dom för många år sen stoppade min son på väg till sommarjobbet på en däckverkstad i epatraktor och skulle bötfälla honom för att han körde med dubbdäck.

Varpå sonen ringde upp mig (väckte mig) och det första jag sa var be dom slå upp var det står att traktorer inte får köras med dubbdäck året om.
45minuter senare fick han åka till jobbet, polisen var dock anständiga nog att ringa dit och be om ursäkt för att dom hade hållit honom.
Det blev inga böter.

En bekant till mig var inne på besiktning med sin hoj. Allt blev godkänt med blanka papper, men när besiktningsmannen tog den sedvanliga testrundan så blev han stoppad av polisen som skrev ut böter för buller och beordrade en ombesiktning.
Det är fortfarande en av de bästa exemplen på ironi i verkliga livet som jag hört talas om.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bekant till mig var inne på besiktning med sin hoj. Allt blev godkänt med blanka papper, men när besiktningsmannen tog den sedvanliga testrundan så blev han stoppad av polisen som skrev ut böter för buller och beordrade en ombesiktning.
Det är fortfarande en av de bästa exemplen på ironi i verkliga livet som jag hört talas om.
Gick den igenom?
Och det var Hamrén va..?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En bekant till mig var inne på besiktning med sin hoj. Allt blev godkänt med blanka papper, men när besiktningsmannen tog den sedvanliga testrundan så blev han stoppad av polisen som skrev ut böter för buller och beordrade en ombesiktning.
Det är fortfarande en av de bästa exemplen på ironi i verkliga livet som jag hört talas om.
Så gjorde polisen i trollhättan för ca 10 år sedan. Dom ställde upp ett gäng polisbussar o våg bilen o ett 20 tal poliser utanför svenskbilprovning.

Tror att ca 50% av bilarna som kom ut från bilprovningen godkända fick nedslag i den flygande besiktningen på gatan utanför svenskbilprovning.

Sjukt irriterande att behöva svänga upp till bilprovningen o släcka 2or från polisen när fordonet 30 sekunder tidigare blev godkända..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.

Det är väldigt få poliser som får utföra dom, då dom ska ha speciell utbildning för det.

Den vanliga trafikpolisen får fövisso också skicka dig på ombesiktning för uppenbara fel, men dom får inte utföra en fullständig flygande besiktnin.
Den vanliga trafikpolisen är dock så inkompetent att dom har bötfällt förare som har kört UNDER hastighetsgränsen https://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter-9/

Eller som när dom för många år sen stoppade min son på väg till sommarjobbet på en däckverkstad i epatraktor och skulle bötfälla honom för att han körde med dubbdäck.

Varpå sonen ringde upp mig (väckte mig) och det första jag sa var be dom slå upp var det står att traktorer inte får köras med dubbdäck året om.
45minuter senare fick han åka till jobbet, polisen var dock anständiga nog att ringa dit och be om ursäkt för att dom hade hållit honom.
Det blev inga böter.
För många år sedan blev jag stoppad i gammelbilen på vintern och skulle få bot för att jag körde på sommardäck. Tog en stund medan han kollade upp att det verkligen stämde att bilar som är mer än 30 år gamla är undantagna från krav på vinterdäck. Barmark i centrala Malmö dessutom, visst, det låg lite "snö" i vägkanten, typ 2 centimeter, men halt var det inte.

Men vi blev överens och jag fick rulla vidare. :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.
Hmm jag har åkt på en hel del genom åren både med bil och mc. Minns inte exakt när det hände mig senast men då mättes 104 dB upp (103 var gränsen) vilket resulterade i ombes och 500 kr böter. Mindre än 10 år sen var det och några år senare flög kompisen på detsamma med en HD.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hmm jag har åkt på en hel del genom åren både med bil och mc. Minns inte exakt när det hände mig senast men då mättes 104 dB upp (103 var gränsen) vilket resulterade i ombes och 500 kr böter. Mindre än 10 år sen var det och några år senare flög kompisen på detsamma med en HD.
Måste vara ren otur. Det har inte hänt mig under 45 års bil- och mc-åkande. Men det beror väl på om man kör fordon som drar uppmärksamheten till sig...har mest kört "Svenssonbilar" och gathojar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Måste vara ren otur. Det har inte hänt mig under 45 års bil- och mc-åkande. Men det beror väl på om man kör fordon som drar uppmärksamheten till sig...har mest kört "Svenssonbilar" och gathojar.
Kör man alltid fordon som är i oklanderligt skick så kan det så klart aldrig hända. Kör man mindre ofta så minskar risken också. Skulle tro 90% av mina inträffade förra seklet och som jag minns det ägnade Polisen mer tid åt trafiken då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör man alltid fordon som är i oklanderligt skick så kan det så klart aldrig hända. Kör man mindre ofta så minskar risken också. Skulle tro 90% av mina inträffade förra seklet och som jag minns det ägnade Polisen mer tid åt trafiken då.

Sen är det skillnad på en fullständig flygande besiktning, och att få böter/ombesiktning på ljudet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Han har ju gjort grovjobbet, och felsökt.
Det är ju bara ”svag ström” till stiften, så enkelt fixat för den som vill göra ett kap!
Hans felsökning verkar begränsad, citat ”Har tyvärr inget garage längre så jag kan inte pilla själv.”

Han har nog lagt tiden på att göra den fulare och sämre ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top