I någon av de amerikanska tidningarna visades den ombyggda USA-modellen med bikini faring. I Sverige fick vi ES med halvkåpa och EF med kåpunderdelar, annars samma. Inte så snygga med idag har nästan alla hojar den typen av halvkåpa. T ex TDM900, Honda Varadero, Suzuki V-strom mfl mfl. Katana var ju ännu tidigare och den designern hade väl liknande kåpor på sitt samvete redan på 70-talet.
Påkostade hjul, ser ut som Dymag,
View attachment 467140View attachment 467141 men fortfarande 16" fram. Modernt då alltså bäst. Sen kom 17" ännu modernare och bästare. Själv gillar jag 18" fram. Iofs bara ballast när alla japanska hade 19" fram.
Undrar vad grejen med Blocket-Suzukin är. Hoppas att han bara rullat ut den för att sopa garaget. Att kåpglaset saknades när han köpte den och att Kina-sadeln bar ligger där medan han städar.
Tanken är fruktansvärt ful. Jag har sett flera likadana hojar som sålts(?) med tanken så och en liknande sadel.
Tror att hojbyggarna tänkt -Ja vad ska jag göra då. Som alla CB759/900 med originaltank utan sidokåpor. Huh?
Jag såg en ryss som lyckades bra med sadel/tank på en Suzuki VX800. Några lyckas med sadelbyggen där främre delen täcks av glasfiber i sadelstommen. Men på gsx750es har jag inte sett någon försöka ens. Man kan utgå ifrån originalsadeln och lyckas bättre än att visa hur ful tanken är.
Att förstärka svingen är ballt. Hur det fungerar med högre ofjädrad vikt är oklart men kanske inte så viktigt. Hojbyggare jämför sällan varvtider under byggets gång. Jänkarn kunde ha gjort svingen lite snyggare. Fyrkantsrör var ju rätt nytt på serieproducerade hojar 1983.