Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det här är väl ändå unikt? Ett bygge som inte bara verkar fungera utan även har en rimlig prislapp.
Kanske inte är så saftigt byggt, men...
View attachment 467124
Tänker tillbaka på den fine röde kompisen hade. Jag fick förmånen att dra ur den då han inte hade nerver. Harrissystem, Raaskpinnar, kortad sadel/bakdel mm. Hade slimmat den ordentligt. Ursnyggt gjort av någon talang i Karlshamn. Såg fabriksgjort ut, en komplimang på den tiden.
Vissa (bränsle-)tankar är inte gjorda för att exponeras... Den här behöver definitivt sina kläder.

Åttiotalet ringde. De har hittat din hoj.
Just en sådan svart 83a skulle jag köpa när min Kawa 750 blev stulen. Nu fick jag tillbaka den efter drygt tre veckor så det blev inget köp.
Gillar forfarande modellen. Alla måste uppgraderingar som Öhlinare, 4-1 och koniska luftfilter.
Vance & Hines var klart godkänt på Sveavägen. Alpha41 och Marving t ex var det inte. K&N stod det i annonserna. Alla fattade. Idag heter det sportluftfilter. Töntigt låneord från moppefuckon som köpt bil. Nåja. Separata koniska luftfilter var ett måste. Original luftburk var för gubbar. Dessutom var det ett helvete att få på luftburksgummina när man bytt munstycken. Att det är svårt eller omöjligt att få CV-förgasare att fungera lika bra som med original luftburk är en sanning som ingen brydde sig om då eller idag heller för den delen. Men som gärna påpekas så ofta det går. Precis som bult och skruv.
Det var rätt sällsynt med bakåtflytt på dessa 1100:or. Laverda-styre ja men hojarna i den amerikanska superbike-serien var ju förebilder för många så låga styren funkade lika bra. Även den svenska superbike-serien var ju stor även om reglementet inte var lika fritt som det amerikanska.
Det var väl bara den skramlande kopplingskorgen som var ett problem på 1100orna 80-83 men det kanske forfarande går att hitta en billet-korg.
Ett smalt 19"-hjul fram och anti-dive är inget plus men det var ju så då. Jag är inget fan av helsvarta motorer men 83an är läcker.
-Pappa den är ju från din tid.
-Käft! Det är hojarnas hoj. Asfrän och jättesnabb.image.jpeg

I någon av de amerikanska tidningarna visades den ombyggda USA-modellen med bikini faring. I Sverige fick vi ES med halvkåpa och EF med kåpunderdelar, annars samma. Inte så snygga med idag har nästan alla hojar den typen av halvkåpa. T ex TDM900, Honda Varadero, Suzuki V-strom mfl mfl. Katana var ju ännu tidigare och den designern hade väl liknande kåpor på sitt samvete redan på 70-talet.
Påkostade hjul, ser ut som Dymag,image.jpegimage.jpeg men fortfarande 16" fram. Modernt då alltså bäst. Sen kom 17" ännu modernare och bästare. Själv gillar jag 18" fram. Iofs bara ballast när alla japanska hade 19" fram.
Undrar vad grejen med Blocket-Suzukin är. Hoppas att han bara rullat ut den för att sopa garaget. Att kåpglaset saknades när han köpte den och att Kina-sadeln bar ligger där medan han städar.
Tanken är fruktansvärt ful. Jag har sett flera likadana hojar som sålts(?) med tanken så och en liknande sadel.
Tror att hojbyggarna tänkt -Ja vad ska jag göra då. Som alla CB759/900 med originaltank utan sidokåpor. Huh?
Jag såg en ryss som lyckades bra med sadel/tank på en Suzuki VX800. Några lyckas med sadelbyggen där främre delen täcks av glasfiber i sadelstommen. Men på gsx750es har jag inte sett någon försöka ens. Man kan utgå ifrån originalsadeln och lyckas bättre än att visa hur ful tanken är.
Att förstärka svingen är ballt. Hur det fungerar med högre ofjädrad vikt är oklart men kanske inte så viktigt. Hojbyggare jämför sällan varvtider under byggets gång. Jänkarn kunde ha gjort svingen lite snyggare. Fyrkantsrör var ju rätt nytt på serieproducerade hojar 1983.

I någon av de amerikanska tidningarna visades den ombyggda USA-modellen med bikini faring. I Sverige fick vi ES med halvkåpa och EF med kåpunderdelar, annars samma. Inte så snygga med idag har nästan alla hojar den typen av halvkåpa. T ex TDM900, Honda Varadero, Suzuki V-strom mfl mfl. Katana var ju ännu tidigare och den designern hade väl liknande kåpor på sitt samvete redan på 70-talet.
Påkostade hjul, ser ut som Dymag,View attachment 467140View attachment 467141 men fortfarande 16" fram. Modernt då alltså bäst. Sen kom 17" ännu modernare och bästare. Själv gillar jag 18" fram. Iofs bara ballast när alla japanska hade 19" fram.
Undrar vad grejen med Blocket-Suzukin är. Hoppas att han bara rullat ut den för att sopa garaget. Att kåpglaset saknades när han köpte den och att Kina-sadeln bar ligger där medan han städar.
Tanken är fruktansvärt ful. Jag har sett flera likadana hojar som sålts(?) med tanken så och en liknande sadel.
Tror att hojbyggarna tänkt -Ja vad ska jag göra då. Som alla CB759/900 med originaltank utan sidokåpor. Huh?
Jag såg en ryss som lyckades bra med sadel/tank på en Suzuki VX800. Några lyckas med sadelbyggen där främre delen täcks av glasfiber i sadelstommen. Men på gsx750es har jag inte sett någon försöka ens. Man kan utgå ifrån originalsadeln och lyckas bättre än att visa hur ful tanken är.
Att förstärka svingen är ballt. Hur det fungerar med högre ofjädrad vikt är oklart men kanske inte så viktigt. Hojbyggare jämför sällan varvtider under byggets gång. Jänkarn kunde ha gjort svingen lite snyggare. Fyrkantsrör var ju rätt nytt på serieproducerade hojar 1983.
Någon borde i alla fall kontakta honom, och fråga varför han perforerade framskärmen? :va

Cool hoj, men för en halv mille hade jag nog hellre slagit till på 1299 Superleggeran som dyker upp om man scrollar ner.

Häftig bit av historia, men mycket hoj för pengarna är det ju inte direkt. Hondas V4 verkar aldrig ha varit någon riktigt vass hoj, om man lyssnar på dom som körde dem när det begav sig. De är lite coola, kanske speciellt pga de stora namnen som satte dem på prispallen. Men varför de egentligen kostar så mycket mer pengar idag än de samtida är något av ett mysterium när man tänker efter.

Cool hoj, men för en halv mille hade jag nog hellre slagit till på 1299 Superleggeran som dyker upp om man scrollar ner.

Häftig bit av historia, men mycket hoj för pengarna är det ju inte direkt. Hondas V4 verkar aldrig ha varit någon riktigt vass hoj, om man lyssnar på dom som körde dem när det begav sig. De är lite coola, kanske speciellt pga de stora namnen som satte dem på prispallen. Men varför de egentligen kostar så mycket mer pengar idag än de samtida är något av ett mysterium när man tänker efter.
Nej jag skulle inte lägga dom pengarna på en hoj men det är kul att se att dom iallafall byter ägare ibland
Nån obskyr 90-talare skulle allt få plats i garaget om rätt hoj dyker upp tex en sån r750 ovan - insugsljudet på en sån vid varvstopp när man ligger mot tanken är magiskt

Ska man kalla nåt utställningsskick kanske blinkers fram inte ska hänga i sladden och en icke original framskärm sitta på men ja vet inte :va Hojen ser ju fin ut annars men sånt drar ner ett första intryck när man dundrar på med utställningskick
Det där är originalframskärmen, tro det eller ej.

Edit: Vad gäller RC45-an har Micke Persbrandt ägt den. Bara där ökar värdet!

Det där är originalframskärmen, tro det eller ej.

Edit: Vad gäller RC45-an har Micke Persbrandt ägt den. Bara där ökar värdet!
Där ser man vad illa man minns var det så illa att det var wannabekolfiberplast hade för mig den var samma blå som vid r-loggan
Nittiotalarna har du koll på bättre än mig så jag säger inte emot :) Illa när en -98 stod i garaget en gång i tiden:rodnar

Säljer pga tidsbrist? Tar det tid att inte röra eller köra en hoj? ? Kräver helt klart en köpare med för mkt pengar.
Tänkte också på det....tidsbrist.
Nu ska man väl inte bry sig så mycket om varför någon vill sälja, men jag blir alltid fundersam över alla saker som säljs med "en tår i ögat" och "tidsbrist".
Ägaren verkar ju inte ha lagt speciellt mycket tid på den hittils, så man funderar på vad han ska göra med den tiden nu.
Skönt i alla fall att det inte var en "intressekoll".
Nåja...frän hoj i alla fall, fast det inte är en Yamaha.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back