Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Förmodligen stöldgods, citat: "Finn ej några papper på den".
Det är en klar nackdel att den saknar papper, men många såna här hojar verkar ha körts på landet av folk som inte brytt sig om att betala skatt o d, och att den därför fallit ur registret. Den har ju ändå ett värde för de som har en likadan och vill kunna plocka delar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Visserligen Tradera, men sånt här ser man inte i Stockholm till det priset. Vore bort på två timmar här, men den har legat ute i en vecka nu.

Suzuki ts 125 för 5.500kr

Det är väl ingen tänkande människa som lägger bud flera dagar innan auktionen stänger?
Dessutom har den inga papper så med mitt synsätt är den att betrakta som reservdelar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror nog den är stulen, men det lär ju vara 20-30 år sedan någon tjuv tyckte att en TS var besväret värd att stjäla så frågan är väl hur stort problem det är juridiskt sett? Brottet är ju garanterat preskriberat.

Och andra sidan är den ju som Mäkinen säger inte värd mer än delarna som nog är nästan osäljbara. Så 1-2000kr(för motorn) är vad jag skulle betala.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror nog den är stulen, men det lär ju vara 20-30 år sedan någon tjuv tyckte att en TS var besväret värd att stjäla så frågan är väl hur stort problem det är juridiskt sett? Brottet är ju garanterat preskriberat.

Och andra sidan är den ju som Mäkinen säger inte värd mer än delarna som nog är nästan osäljbara. Så 1-2000kr(för motorn) är vad jag skulle betala.
Det är lite begränsat kundunderlag, men för den som sitter med likadan med skuren motor e d fast den är registrerad så kan den ha ett värde. Offroad 125 är väl ganska eftertraktade annars.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
oj, kommer vår samlade expertis att orka ta oss an denna hoj? Finns det något som är korrekt i annonsen? Den har gått 1 tusen mil men längre ned så har den gått 1,5 tusen mil. Besiktigad 202107?? Den ser ju häftig ut men men....
 

Bifogat

  • Skärmbild 2021-04-14 213428.jpg
    Skärmbild 2021-04-14 213428.jpg
    113.9 KB · Visningar: 85
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha det var en STREETfighter igen. Hur skiljer sig den byggstilen mot det som nämndes en sida tidigare STEELfighter? Jag antar man bara jobbar med högkvalitativt stål i den ena. Och den andra har man för att slåss på gatan. Rekläjm the street så att säga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dessa kommer ut med jämna mellanrum. Troligen samma få exemplar som byter ägare när de inser att ikonen inte var särskilt rolig och att den "riktiga" Africa Twin faktiskt förtjänade sin succé.
Nä, riktigt rolig att köra lär den ju inte vara. Tror till och med en tidig Transalp är roligare :oops: , men som en finhoj som körs ibland och står på sin finplats i garaget, eller annat lämpligt ställe, är den ju utmärkt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, riktigt rolig att köra lär den ju inte vara. Tror till och med en tidig Transalp är roligare :oops: , men som en finhoj som körs ibland och står på sin finplats i garaget, eller annat lämpligt ställe, är den ju utmärkt.
Absolut en riktig samlarhoj!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Absolut en riktig samlarhoj!

Det är en samlarhoj.
... i ordets allra sämsta bemärkelse.

Den gör sig bäst på en hylla, säkrad med spindelväv som i sin tur är armerad med myten om vilken fantastisk ökenracer detta är.

Tips: det är det inte.
Den har inte ens varit i öknen. Inte i Hondas regi, i vart fall.

Jag hade en sådan tidigt/mitten åttiotal. Det är en av mina största tvåhjuliga besvikelser, och jag kunde inte göra mig av med den fort nog.
14 dagar tog det, och det var minst 10 dagar för mycket.

Sällan eller rentav aldrig har en hoj bedragit så många och så mycket med sitt utseende.
Den ser sååå rätt ut, redo att ta sig an världen.

I själva verket mår den bäst hemma. På en hylla, där det krävs att man ringer in truckhjälp för att få ner den.
Så man tänker sig för innan man tar en sväng, typ...

Motorrads bild från lanseringen säger det mesta:
Honda-XLV750R-From-Motorrad-Magazine-8-1983-Review.jpg


Det fanns inget på hojen som funkade på det vis Hondas egen hype och Tricolorlackeringen antydde.
Det var en gris. En långryggad, ovillig, osmidig och o-hygglig gris.

Fjädringsvägen bak var kort, och stötdämparen gick knappt att justera.
Gaffeln fram var lite längre slag på, och "luftassisterad" som tidens mode föreskrev, men det resulterande bara i ett as med högt statiskt motstånd som inte ville fjädra in över små ojämnheter - men likförbannat small i bott när man stod på lite. Lägger man till det bisarra axelavståndet så fick man en planka som nickandes bockade sig fram över ojämnheter, men aldrig "kom till ro" och hittade sig själv.

Det var som om hojen var sammansatt av två olika delar, som aldrig kom överens, eller ens kommunicerade med varandra. Kardandriften hade så klart del i det hela.
Den var helt fri från reaktionsavlastning, mer än vad ProLink-fjädringen försökte hålla emot.
Och, well... ...nä, det blev inte bra.

Men, som väskbärare/touringhoj rakt fram då?
Nej, inte det heller. Tvingades den bära last så säckade den inte bara bak, den vart lätt och stirrig fram och tappade gaffelbensparallelliteten trots en ful brygga över hjulet - som förövrigt omöjliggjorde körning på klabbigt underlag.

Tveksamheten i framändan med last kunde till viss del dämpas med att kapa lite på styret.
Jag tog en tum på varje sida, och hade nog tagit en till om jag inte lyckats bli av med aset.

Det breda styret ihop med vingligheten vid last gjorde att man fick känslan av att ro en livbåt för 40 personer alldeles ensam - årpar man skulle sitta 4 vid, egentligen.

Tanken rymde inte ens 20 liter och, nej nej nej - det är ingen bra hoj.

Hänger man på Kåsalysen ser den ändå mer brutal ut...

Honda-XLV750R-Limited-Edition-Front-Right.jpg


...men det blir aldrig mer än grissminkning.

Brrr, vilken hoj.

För egen del gjorde XLV 750 R att jag missade hur kul Africa Twin kunde vara.
Det dröjde typ 2 decennier efter introduktionen innan jag provkörde en AT, efter att hela tiden dömt och dömt ut den efter mina erfarenheter från XLVn.

Min egen förlust, så klart - men jag har tagit igen det efteråt.

All show, no go.
Ett samlarobjekt bara för att visa hur illa det går om man blandar stekt salt sill med vaniljsås.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hahaha Sicken sågning den går till historien... men säkert rättvis


Tja, Ucklahoma kommer inte hålla med, och hojen i annonsen är egentligen inte överprisad - inte sett som samlarobjekt över säg 10 år eller så.

Men, man har mycket roligare på en XRV 750, och den kommer stiga minst lika mycket i pris under samma tid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top