Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Försvann på ett dygn:

https://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TDR_250___ovanlig_tvataktare_84184516.htm?aw=1


Jag var ute efter en sån för 10 år sedan men gav upp och köpte RDn istället
.
Jodåsåatt fan den ville jag ha, fanns plats i garaget för den med
,View attachment 448251

En sån hade jag runt 2013, kan trösta dig med att den var rätt krävande att köra aktivt. Ett effektivt effektband på 500 rpm gjorde att man fick växla precis hela tiden. Dessutom "race växlat" så det ställde också till det. Men cool som tidsmarkör, och ovanlig.
 
En sån hade jag runt 2013, kan trösta dig med att den var rätt krävande att köra aktivt. Ett effektivt effektband på 500 rpm gjorde att man fick växla precis hela tiden. Dessutom "race växlat" så det ställde också till det. Men cool som tidsmarkör, och ovanlig.

Var den rejsväxlad så har någon fifflat med länkaget.
 
Nu fick jag inte med hela annons-texten, men ett par nya Lomas-pipor följde med o ingick i priset om jag minns och fattade det rätt. De fanns med på bild 4. 32k var billigt skulle jag säga. En fin RD 350 (som är en väldigt mkt vanligare modell) kan ju numera kosta dom pengarna.
 
Faktiskt har jag det, hade en Zündapp 125cc på 70-talet. Ett jäkla knattrande och skramlande var det, men det var ju iofs 1-cyl och luftkyld. Tvåtakt är kul i en kvart ungefär, sen vill man ha något mer sofistikerat.

Vill man?
 
Faktiskt har jag det, hade en Zündapp 125cc på 70-talet. Ett jäkla knattrande och skramlande var det, men det var ju iofs 1-cyl och luftkyld. Tvåtakt är kul i en kvart ungefär, sen vill man ha något mer sofistikerat.

Som en Honda cb400n från 1981..?
Skämt åsido, men om man tröttnar på en tvåtaktare efter en kvart så kör man antingen motorväg eller en jäkligt tråkig hoj.
Min andra hoj var en Husqvarna sms125, toppade bara 130 men gick riktigt fort dit och den vägde mindre än vad Anna Book gör efter sin viktminskning, extremt rolig hoj på kurviga vägar. :tummenupp
 
Jag väntar bara på att RRR hojarna skall dyka upp. De måste ju vara bättre än RR eller hur?

Den dagen när ShervinRRR börjar sälja sina modifierade hojar, på svensk marknad.

Precis: jag undrar om ens någon tillverkare vågar sig på att kliva in på RRR-suffixet. Det är änna tainted sedan Shervins härjningar.
 
Som en Honda cb400n från 1981..?
Skämt åsido, men om man tröttnar på en tvåtaktare efter en kvart så kör man antingen motorväg eller en jäkligt tråkig hoj.
Min andra hoj var en Husqvarna sms125, toppade bara 130 men gick riktigt fort dit och den vägde mindre än vad Anna Book gör efter sin viktminskning, extremt rolig hoj på kurviga vägar. :tummenupp
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.
 
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.
Olika hojar för olika ändamål. En tvåtaktare har alltid lite mer karaktär och personlighet. Mc med rak fyra och mycket kubik är som att använda slägga för att slå i spik. Saknar all form av finess.
 
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.

Fyrtaktare håller bättre och har lättare för att klara kraven på utsläpp, det är typ det enda som talar för att skaffa en sådan.
Jag har en fyrtaktare i garaget också, för det är mer praktiskt när jag pendlar till jobb osv.
Jag tycker min fyrtaktare är mycket roligare att köra än vad min bil är, men den kommer inte i närheten av körglädjen jag har upplevt med någon av mina tvåtaktare.
Som jag skrev innan, om man inte tycker att tvåtaktare är det roligaste man kan köra på två hjul så har man antingen kört på motorväg/motorled eller så har man suttit på ett sketet jävla bojsänke där bäst före datum gick ut för ett par årtionden sen. :tummenupp
Bortsett från ovanstående så tycker jag att alla ska köra det som får deras stake att stå lite extra, att köra hoj är en väldigt personlig upplevelse och alla tycker inte likadant alltid, men faktum kvarstår att tvåtaktare är extremt roliga hojar att köra när det svänger lite. :banana
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top