Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det verkar vara ett oerhört sug efter motorcyklar på Blocket just nu. Många försvinner innan man ens hinner bjuda på dem, det låg en Honda 125cc -80 som jag var intresserad av för 11000kr. Var borta innan jag ens hann formulera ett svar på annonsen. Och det mitt i vintern...
Så fort dyker upp något under "marknadspris" är det borta på ett par timmar. Inte är det något som syns på vägarna nästa år heller. Är det månne utländska samlare som köper upp dem..?
Norrmännen gillar gamla svenska 125or.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är lite lättare att se bilarna som går ut ut landet, i vart fall den del som rullar på öppna trailers.

Varje vecka ser jag minst en liten kulturskatt rulla ut ur landet via Majnabbe, Nordö, Lernacken eller Trelle.

Volvo PV har tyskarna varit galna i sedan 35 år tillbaka och systematiskt tömt landet på. De sista 5 åren har jag sett mmaassssoorr av fina vardagsbilar från 60 och framförallt 70-tal lämna landet.

Det är A-Kadetter, C-Rekorder - helst coupéer, A-Commodore - allt i Opelväg.
Det är Taunusar som jag inte kan beteckningarna på och som jag inte sett ute i trafiken på decennier, det är påfallande stor andel av 12M och 15M som jag känner igen - de då oattraktiva framhjulsdrivna Kölnerfordarna.

Till UK rinner det iväg en stadig rännil av serie 1 Range Rovers och givetvis varje enskild Land Roverliknande rest.

Det är sorgligt och det är naturligt.
Det som inte erkänns här uppskattas någon annanstans.

Och, ingen vet vad som står i Brian James-skåpen...

Det går att tjäna pengar på trafiken.
Inte bara för den enskilde samlaren och renoveraren som hittar sitt objekt bra mycket billigare hos oss.

Skillnaden är så stor att en mellanhand som Akrabwheels här innan kan tjäna en hacka på att visa upp hojarna Eurowide för att se var det hugger.

Det behövs inte många lyckade affärer förrän det att en sådan kille har skaffat sig ett rykte som gör att intresserade lägger beställningar hos honom. Dom berättar vad dom är ute efter och firman nosar upp det.

Det är inget att gråta över, det är lagen om tillgång och efterfrågan omsatt i praktik mitt framför våra plånböcker och vi är inga att peka finger åt någon.

Vi svenskar har varit i täten sedan 1975 när det handlar om att plundra USA på sådant dom inte förstod värdet på.

Det försvinner jänkebilar tillbaka till USA sedan ett par decennier tillbaka.
Men, inte för att dom är så billiga, utan för att dom är så otroligt bra renoverade. Vi slår de amerikanska klåparna på fingrarna gång på gång.


Som sagt. Inget att gråta över, och inget man kan stoppa.
Att få myndigheter att utförda exportförbud för vad vi som egentligen är en kulturskatt på en hjul kommer inte att hända. Då ligger det mycket närmare till hands att Sverige stoppar importen av hobbyfordon från utlandet istället.
Första försöken har redan gjorts...

Rådet är som alltid: köp det du vill ha idag. Imorgon är det försent.


God morgon på er, förresten!



Edit:


Här är ett färskt exempel från förra månaden:





En Triumph Stag på väg ut ur Sverige från en hamn nära dig.

Jag slog numret för skojs skull: importerad under 90-talet, troligen från UK eftersom den har ratten på... ...sin sida.

Nu iväg någon annanstans där den uppskattas bättre.

En skitbil. Men en intressant skitbil.
Ett av få kvarvarande exempel på varför British Leyland var dödsdömt från start.



Ursäkta? ISPS?
Hamnar skyddsobjekt med generella fotoförbud?

Jo ja, visst. Så är det.
So shoot me.
Just denna hamnen är lättjobbad och förnuftig.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Samtidigt vet jag på rak arm flera som hämtar mopeder i Norge och säljer här så det verkar som dom värderas lägre i norge
Prisbilden på moppar är fascinerande. Åtminstone för något år sedan kostade en moppe som t ex Yamaha FS1 eller liknande 15-20000kr, medan en 125cc motorcykel från samma tidsperiod kunde köpas för 6-7000kr. Moppar har fått kultstatus, och nu börjar samma fenomen synas hos 125or.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
På tal om 125cc. Inte Blocket, men Tradera. Ett riktigt kap om den går för det priset. Jag har redan en GP125 av samma årsmodell, men annars hade jag varit med och bjudit.
"Yamaha rs125 år 82, Ledande bud: 5 700 kr"
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På tal om 125cc. Inte Blocket, men Tradera. Ett riktigt kap om den går för det priset. Jag har redan en GP125 av samma årsmodell, men annars hade jag varit med och bjudit.
"Yamaha rs125 år 82, Ledande bud: 5 700 kr"
Besiktigad 2019, och bara ca 1800 mil.
Hyfsad ägarhistorik, så kan säkert vara ett bra köp :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
På tal om 125cc. Inte Blocket, men Tradera. Ett riktigt kap om den går för det priset. Jag har redan en GP125 av samma årsmodell, men annars hade jag varit med och bjudit.
"Yamaha rs125 år 82, Ledande bud: 5 700 kr"
Den där blev jag lite sugen på att knipa, men jag har för litet garage så jag lade band på mig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men igenklien - vad gör en DR 400 i veteranklassenduro...?

Det är väl kul att dom får komma ut och leka, men inte fan gick dom enduro back in the days...?


Hursom - DR 400 är blaha blaha när vi ställer upp en SP 370 brevid plastmonstret.


20052005-0-small.jpg

SP 370 är en sådan hoj som är vacker ut alla vinklar, och när man gått varvet runt några gånger och insett att det inte finns något ställe där linjerna skär sig så så lyfter den ett snäpp till och blir till en guddom.


När såg du en Suzuki SP 370 senast?

För sen, förbisedd, förlorad.
Förbannat snygg!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
De är snygga de där, så ska en riktig motorcykel se ut. En sån som "alla" vill ha i garaget, hur dom är att köra vet jag dock inte.
Den är riktigt kul! Smal som en moppe, hyfsat låg vikt och bra vrid. Dock ingen raket.
Men upp till 120 km/h funkar den bra, utan allt för mycket kämpande. :kär
Och så är det ju lite coolt att alltid behöva kicka igång en 500 cc enstånka. :cool:
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top