Dagens Blocket! (mc-relaterat)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svamlandet om effekt, att det skulle vara thunderacemotorn mm är förvisso underhållande.

"markbromsningsbegrepp" Något för SMC?

Upphängningen av framhjulet ger precis som på BMW-s Telelever (och i viss mån också Hossack-gaffeln i K1200/1300/1600 och senaste GoldWin) bland annat den geometriska egenskapen att bromsning inte komprimerar gaffeln utan man har i princip full fjädringsväg även under maxbroms, något som ger extremt stora fördelar för väggreppet, särskilt på ojämna underlag. Har man inte provat själv så tror man inte att det är sant - och det är ju därför som BMW också framhärdar med denna konstruktion trots kompromisserna i form av sämre återkoppling i styret, kräver i princip boxermotor (dock ej Hossack) osv.

Yamahan är en udda kalashoj som jag tror kommer att betinga värden i framtiden - inte bara för att den är ”udda” (typ turbohojarna från 1982-1984) utan på grund av själva teknikorgien.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Upphängningen av framhjulet ger precis som på BMW-s Telelever (och i viss mån också Hossack-gaffeln i K1200/1300/1600 och senaste GoldWin) bland annat den geometriska egenskapen att bromsning inte komprimerar gaffeln utan man har i princip full fjädringsväg även under maxbroms, något som ger extremt stora fördelar för väggreppet, särskilt på ojämna underlag. Har man inte provat själv så tror man inte att det är sant - och det är ju därför som BMW också framhärdar med denna konstruktion trots kompromisserna i form av sämre återkoppling i styret, kräver i princip boxermotor (dock ej Hossack) osv.

Yamahan är en udda kalashoj som jag tror kommer att betinga värden i framtiden - inte bara för att den är ”udda” (typ turbohojarna från 1982-1984) utan på grund av själva teknikorgien.
Jag har varit sugen på en rätt länge, men inte tillräckligt för att skaffa en. Finns inte många andra fabrikshojar med navstyrning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Markbromsningsbegrepp :va det låter som när man körde gamla militär-Jawa och sista lösningen/livlinan för att få stopp var att dunka ner järnspettet till fotpinne i gruset/snön när de låsningsfria bromsarna inte räckte till.
Stanna jordrotationen, månne? Som Chuck Norris; "He's not doing push ups, he's pressing the world down."
Rotvälskan i annonsen är ju i klass med "linjeförskjutning".
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Upphängningen av framhjulet ger precis som på BMW-s Telelever (och i viss mån också Hossack-gaffeln i K1200/1300/1600 och senaste GoldWin) bland annat den geometriska egenskapen att bromsning inte komprimerar gaffeln utan man har i princip full fjädringsväg även under maxbroms, något som ger extremt stora fördelar för väggreppet, särskilt på ojämna underlag. Har man inte provat själv så tror man inte att det är sant - och det är ju därför som BMW också framhärdar med denna konstruktion trots kompromisserna i form av sämre återkoppling i styret, kräver i princip boxermotor (dock ej Hossack) osv.

Yamahan är en udda kalashoj som jag tror kommer att betinga värden i framtiden - inte bara för att den är ”udda” (typ turbohojarna från 1982-1984) utan på grund av själva teknikorgien.
Jo, är bekant med modellen och har kört en del med en mc-mek som hade en. Moppeböjarna ser för kul ut men där är bra botten i den.
Haft 2 st R1200R. En -11 och en -15. Ironiskt nog kvaddade jag -11an pga framhjulssläpp. Den andra led av frossa i drivlinan som de aldrig kom tillrätta med. Skräp.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Det kommer ut många såna i Stockholm också, men det är bara mer personer där som sitter med bevakningar på Blocket på den modellen än då samma modell kommer ut i Bastuträsk
Seriös fråga på det ämnet - har bevakning på ett gäng saker på blocket men har missat flera då bevakningen innebär att jag får mail EN gång per dag om ngt poppar upp som jag bevakar.
Det betyder att om en hoj jag spanar efter dyker upp på fm så kommer mailet kanske först dagen efter och då är (såklart) objektet sålt för länge sedan!
Min fråga är således - går det att få bevakning som utlöser per omgående på blocket?
Jag har inte lyckats hitta ngt sådant...
:unsure:
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Seriös fråga på det ämnet - har bevakning på ett gäng saker på blocket men har missat flera då bevakningen innebär att jag får mail EN gång per dag om ngt poppar upp som jag bevakar.
Det betyder att om en hoj jag spanar efter dyker upp på fm så kommer mailet kanske först dagen efter och då är (såklart) objektet sålt för länge sedan!
Min fråga är således - går det att få bevakning som utlöser per omgående på blocket?
Jag har inte lyckats hitta ngt sådant...
:unsure:

Ja tanken är ju att bevakningarna på Blocket ska komma upp på direkten som push-notiser , men det fungerar väldigt dåligt, ibland kan det plinga till i mobilen 10min efter att objektet har kommit ut och ibland 2tim efteråt, vilket får till följd att det är oftast redan sålt innan man hinner kolla på det
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag får bara mail från blocket en gång om dagen, och då är det ju för sent.
För den som kan borde det inte vara allt för svårt att programmera en funktion som bevakar vissa sökord på blocket.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag får bara mail från blocket en gång om dagen, och då är det ju för sent.
För den som kan borde det inte vara allt för svårt att programmera en funktion som bevakar vissa sökord på blocket.
Se det som räddningen istället.
Annars skulle man ju stå där vid griffeltavlan, tillsammans med ekonomerna från Lyxfällan, som säger:
"- Jaha...hur tänkte du här då?" :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top