Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Korkad fråga från en amatör. Är bakvända däck en säkerhetsrisk? Slits däcken fortare?

Bak, på gata:
Ingen egentlig påverkan.
Det bara ser ruggigt pinsamt ut.

Bak, på grus/löst underlag:
Stor påverkan vad gäller det drivande fästet framåt. Är det ett traktor/pilformat mönster så fyller sig mönstret istället för att rensa sig - det spinner, sladdar, fari kring och bär sig åt. Obehagligt!

Å andra sidan: kör man sakta och noggrant på grus känner man inte stor skillnad. Det är bara alla andra som ser det... :rofl:dummer:smasha:fakta:mattias:ajjabajja

Ett beprövat budgetknep är att ta ett symmetriskt mönstrat crossdäck och vända det på slutet när ena sidan av klackarna har blivit avrundat.


Det är fram som det händer grejer.
Inte bara på grus, gräs och gegga.

Scramblertrenden där man sätter på däck fram som egentligen är avsedda att jobba bak är ett enkelt sätt att försämra hojens egenskaper, och att försätta sig själv i riktigt farliga situationer.

Däck som Shinko, Big Bore och andra däck som har trendiga och riktningsbestämda mönster har till och med en riktningspil på sidan för att visa hur dom skall rulla.
Bak.
Om man får för sig att det är en bra idé att sätta ett klossigt, tungt och okänsligt bakdäck fram så skall man ändå se till att vända på det så att det får arbeta rätt.

Och nej, "jag kör bara på gata" duger inte.
Ett mycket vanligt däck att felmontera fram av dagens byggherrar är
Heidenau K60.




lordvader1964_IMAG0260.jpg

Detta däcket blir riktigt jäkla obehagligt att bromsa med på helt vanlig torr asfalt när man vänder det fel. Det ormar, kastar och drar så att den omedelbara reaktionen blir att lätta på bromstrycket - sedan får det gå som det vill med det där man bromsade för.

Sedan skall vi ha klart för oss att det handlar inte bara om hur mönstret "ser ut."

Det finns en handfull med framdäck som fått ett riktningsbestämt mönster som skall rulla åt fel håll.
Tusan vet hur dom tänkte till där, men...

Bridgestone BT45 är ett exempel:


BT46_angle.png

Så, "Shiney side up" räcker inte.
Man måste vet vad som är fram och bak också. Och vart man är på väg...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bak, på gata:
Ingen egentlig påverkan.
Det bara ser ruggigt pinsamt ut.

Bak, på grus/löst underlag:
Stor påverkan vad gäller det drivande fästet framåt. Är det ett traktor/pilformat mönster så fyller sig mönstret istället för att rensa sig - det spinner, sladdar, fari kring och bär sig åt. Obehagligt!

Å andra sidan: kör man sakta och noggrant på grus känner man inte stor skillnad. Det är bara alla andra som ser det... :rofl:dummer:smasha:fakta:mattias:ajjabajja

Ett beprövat budgetknep är att ta ett symmetriskt mönstrat crossdäck och vända det på slutet när ena sidan av klackarna har blivit avrundat.


Det är fram som det händer grejer.
Inte bara på grus, gräs och gegga.

Scramblertrenden där man sätter på däck fram som egentligen är avsedda att jobba bak är ett enkelt sätt att försämra hojens egenskaper, och att försätta sig själv i riktigt farliga situationer.

Däck som Shinko, Big Bore och andra däck som har trendiga och riktningsbestämda mönster har till och med en riktningspil på sidan för att visa hur dom skall rulla.
Bak.
Om man får för sig att det är en bra idé att sätta ett klossigt, tungt och okänsligt bakdäck fram så skall man ändå se till att vända på det så att det får arbeta rätt.

Och nej, "jag kör bara på gata" duger inte.
Ett mycket vanligt däck att felmontera fram av dagens byggherrar är
Heidenau K60.




View attachment 461752

Detta däcket blir riktigt jäkla obehagligt att bromsa med på helt vanlig torr asfalt när man vänder det fel. Det ormar, kastar och drar så att den omedelbara reaktionen blir att lätta på bromstrycket - sedan får det gå som det vill med det där man bromsade för.

Sedan skall vi ha klart för oss att det handlar inte bara om hur mönstret "ser ut."

Det finns en handfull med framdäck som fått ett riktningsbestämt mönster som skall rulla åt fel håll.
Tusan vet hur dom tänkte till där, men...

Bridgestone BT45 är ett exempel:


View attachment 461753

Så, "Shiney side up" räcker inte.
Man måste vet vad som är fram och bak också. Och vart man är på väg...
På den här moppen satt bägge däcken felvända vid köpet, usch så pinsamt så iväg till Wheeler-Dealer för att lägga om, men det visade sig att detta framdäck ska sitta såhär7923ABA6-F22D-480C-81F4-555DE794D0CC.png
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På den här moppen satt bägge däcken felvända vid köpet, usch så pinsamt så iväg till Wheeler-Dealer för att lägga om, men det visade sig att detta framdäck ska sitta såhärView attachment 461754


Njae...

Jag vill inte bråka med varken dig eller Kjelle, men jag är skeptisk.

Fabrikat, typ och dims?
Det ser ut som en rip-off på tidiga K60...?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Njae...

Jag vill inte bråka med varken dig eller Kjelle, men jag är skeptisk.

Fabrikat, typ och dims?
Det ser ut som en rip-off på tidiga K60...?

Gick ut och letade rätt på den, det är märkt med FRONT och pilen i rotationsriktningen.

Men, märket är Koreanska Golden Tyre så det finns nog flera dimensioner av möjliga felkällor i utförande här hehe
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan ju mycket väl vara så att firman som kopierade mönstret i vanliga fall gör badleksaker och har ingen aning om varför det skall sitta en pil och vilket håll den skall vara riktad åt… men vill kunden ha pil så fixar vi det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gick ut och letade rätt på den, det är märkt med FRONT och pilen i rotationsriktningen.

Men, märket är Koreanska Golden Tyre så det finns nog flera dimensioner av möjliga felkällor i utförande här hehe


GT 201? Asså, jag vill inte bråka med tillverkaren heller, men är det verkligen pilmärkt åt det hållet,
så är det bara FEL! :smasha:smasha:smasha

Här är två (sponsrade!) utvärderingar:



Båda har framdäcket korrekt monterat. Korrekt efter hur det skall vara, inte hur någon jäddra pil pekar.
Såatte...


Golden Turd var ett skämt förr i världen, ett däck man verkligen kunde göra sig riktigt illa på.
För knappt 10 år sedan fick dom dock faktiskt europeiskt ägande, och det håller i sig.
Lite bakfram mot hur investeringsströmmarna går i andra fall, men det verkar som dom håller på att städa upp sin föreställning.

Kanske har du ett "all-asian" förhistoriskt Tre Skilling Banco-däck där tillverkaren själv basunerar ut sin okunskap kring vad dom håller på med. Håll i det isf.
Brooklyn är troligen mitt i prick med sitt 'vi fixar en pil, inga problem'.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Parallellfall:

Trangia (köken, ni vet) plagierades deluxe i Kina. En tillverkare prånglade ut en mängd kök som inte ens fungerade. Det visade sig att den T-formade inpressningen i botten av brännaren inte bara var Trangiamärket utan också bildade de passager som spriten behöver för att ta sig från behållare till brännarkrans. Så det kan bli.

För mer än hundra år sedan var det samma i Sverige. Gällande inombords båtmotorer. Varje anständig verkstad längs vår långa kust ville då göra sin egen båtmotor. Enkelt nog om man bara har metall och en svarv.
Även här hade flera hemmapulare missat funktionen, kopierat en annan motor utan att förstå hur det hängde ihop med själva principen ”förbränningsmotor”… det saknades kanaler, bränsleledningar osv.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså.... när man kör asfalt och bandagar så vänder man glatt mönstrade BAKdäck oftare än man byter kalsonger så man får ett jämnt slitage på båda sidorna. Och ingen märker någon skillnad.:fakta
Men ni menar alltså att det är HELT annorlunda med offroad-däck?:va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså.... när man kör asfalt och bandagar så vänder man glatt mönstrade BAKdäck oftare än man byter kalsonger så man får ett jämnt slitage på båda sidorna. Och ingen märker någon skillnad.:fakta
Men ni menar alltså att det är HELT annorlunda med offroad-däck?:va

Det finns några dokumenterade dödsfall pga felvända bakdäck i regn.

Bandagar går nog inte att jämföra, mönstret används ju inte direkt…
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Alltså.... när man kör asfalt och bandagar så vänder man glatt mönstrade BAKdäck oftare än man byter kalsonger så man får ett jämnt slitage på båda sidorna. Och ingen märker någon skillnad.:fakta
Men ni menar alltså att det är HELT annorlunda med offroad-däck?:va

Men slicks har ju inget mönster ju... bara mönsterdjup :hihi:3freak
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det finns några dokumenterade dödsfall pga felvända bakdäck i regn.

Bandagar går nog inte att jämföra, mönstret används ju inte direkt…
Alltså... hur VET man att det var det felvända däcket som orsakade olyckan? Och inte något annat?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
GT 201? Asså, jag vill inte bråka med tillverkaren heller, men är det verkligen pilmärkt åt det hållet,
så är det bara FEL! :smasha:smasha:smasha

Här är två (sponsrade!) utvärderingar:



Båda har framdäcket korrekt monterat. Korrekt efter hur det skall vara, inte hur någon jäddra pil pekar.
Såatte...


Golden Turd var ett skämt förr i världen, ett däck man verkligen kunde göra sig riktigt illa på.
För knappt 10 år sedan fick dom dock faktiskt europeiskt ägande, och det håller i sig.
Lite bakfram mot hur investeringsströmmarna går i andra fall, men det verkar som dom håller på att städa upp sin föreställning.

Kanske har du ett "all-asian" förhistoriskt Tre Skilling Banco-däck där tillverkaren själv basunerar ut sin okunskap kring vad dom håller på med. Håll i det isf.
Brooklyn är troligen mitt i prick med sitt 'vi fixar en pil, inga problem'.

Jag är en smula besviken på att Mr Kjell inte hade bättre koll faktiskt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan ju uppdatera er om hur det gick för denna... Jag budade aldrig på den.
4000+1250 i slagavgift så 5250:- för hojen.
Vilket ändå får ses som ett kap.
I delar så är den värd det dubbla, men jag är emot att man skall köpa någon annans bygge och plocka ned den i delar direkt Det är fan fult gjort i så fall.
Lägger någon ned sin själ i ett bygge, oavsett resultatet, så plockar man inte ned den i delar det första man gör.
Bygga vidare är en annan sak eller ge det något år och sen skrota den för mänsklighetens bästa. Helt ok, men inte direkt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan ju uppdatera er om hur det gick för denna... Jag budade aldrig på den.
4000+1250 i slagavgift så 5250:- för hojen.
Vilket ändå får ses som ett kap.
I delar så är den värd det dubbla, men jag är emot att man skall köpa någon annans bygge och plocka ned den i delar direkt Det är fan fult gjort i så fall.
Lägger någon ned sin själ i ett bygge, oavsett resultatet, så plockar man inte ned den i delar det första man gör.
Bygga vidare är en annan sak eller ge det något år och sen skrota den för mänsklighetens bästa. Helt ok, men inte direkt.


Lägger någon ned sin själ i ett bygge...
...så hänger man inte ut den på tork i en auktion och får ett slutgiltligt pris på sitt innersta.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägger någon ned sin själ i ett bygge...
...så hänger man inte ut den på tork i en auktion och får ett slutgiltligt pris på sitt innersta.
Blir man inte av med fanskapet på Blocket är väl en auktion ändå ett helt legitimt val :hihi
Vill man ha riktigt låga bud så finns ju alltid Tradera utan reservationspris.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blir man inte av med fanskapet på Blocket är väl en auktion ändå ett helt legitimt val :hihi
Vill man ha riktigt låga bud så finns ju alltid Tradera utan reservationspris.
Nix!

Man gräver ner liket bakom hönshuset en månlös natt och nämner inget till någon.

Skulle någon fråga säger man bara: "Tate Modern dök upp en dag och bara skulle ha den. Dom planerar något stort och samlar in från olika delar av världen. Jag fick inte prata för mycket om det, och det kan nog dröja innan deras curator är klar med gestaltningen. Ja, och sedan är det ju corona fortfarande, så atte..."

Ärligt:

Du har köpt och reducerat ner en fullt fungerade hoj till ett fult fanskap. Du har lagt tid, lagt pengar och faktiskt investerat en bra bit av dig själv i projektet.

Inte vill du väl ha en prislapp på hur kapitalt du har gjort bort dig?

4000 spänn hade jag hellre låtit brinna inne, än att få det som kvitto på vilken klåpare man är.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ha ha, sant.
Jag hade hellre gjort en hållare till brevlådan av den.
Svetsa dit lite mer skrot, så kanske den ger postisen en leende i alla fall.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top