Dagens Blocket! (mc-relaterat)

jaha det därför gamla ferraris o såna säljs för miljoner dollars, för att dom som kommer ihåg dom när dom var nya är döda :va:va:va:va:va:va:va
det finns inte specielt många 750 sandcast. en sandcast är ingen vanlig 750
det finns alltid en marknad för dessa

Det finns ändå för många för att ha ett bestående värde. Visst gör gjutmetoden att de överlever sämre än de senare så på det sättet finns chansen att man blir en av något färre. Förutsatt då att man inte använder motorcykeln för då riskerar man skador.

Det är för övrigt rea på udda bilar i världen just nu. Det blir så när det är för många till salu samtidigt.
 
https://www.blocket.se/vi/90976014.htm

41791ae62a6fb8f60949c928f31601aa.jpg


Nu snackar vi ! Krauser 4ventils toppar, uppe och nosar på 80hk
 
https://www.blocket.se/vi/90976014.htm

41791ae62a6fb8f60949c928f31601aa.jpg


Nu snackar vi ! Krauser 4ventils toppar, uppe och nosar på 80hk

Nu vet jag inte vad övrigt som sitter i den motorn men Krauser innebar mer än toppeffekt; nämligen en makalöst bred effektkurva - för sin tid. Om originalet låg kring 70 hk så vill jag minnas att dessa med rätt förgasarbestyckning lämnade uppåt 85-90 hk på bakhjulet. Inga problem att varva ut på femman ens med passagerare...

Jag har faktiskt haft äran att fippla lite med en R100RS från 1977 med bl.a. dessa toppar monterade och det var bara slumpen som gjorde att jag inte köpte den hojen när förra ägaren (som kört ca 35.000 mil på den) gjorde sig av med den.


Buy quality, cry once
 
Som sagt, bara namnet Kjell gör ju att man får förtroende för hojen, ser ju ut att vara i utmärkt skick. Hade jag haft plats för den hade jag kanske vart intresserad :)
 
och Norton är också i indiska händer:

Published on 20 April 2020 by Mike Waters

Tags: Norton, TVS, Stuart Garner

Filed under Category: The world of motorcycling

Norton Motorcycles has been sold to the Indian motorcycle giant TVS in a £16 million deal that has saved 58 jobs.

The troubled marque went into administration in January, as the BMF has previously reported, amid difficulties with HM Revenue and Customs, allegations concerning the pension fund that saw CEO Stuart Garner reported to the Pensions Regulator and calls for an investigation into how much government funding the company received by the chair of Parliament’s Public Accounts Committee.

However, administrators BDO have reported that both Norton Motorcycles itself and parent company Norton Motorcycle Holdings have been sold to the Indian motorcycle giant TVS in a £16 million deal. It has also licensed the company’s world-famous Donington Hall headquarters for six months.

A long-established Indian manufacturer with headquarters in Chennai, TVS primarily focuses on scooters and mopeds and sells millions of units per year. The acquisition of Norton, which specialises in larger-capacity motorcycles, suggests that TVS intends to expand into this sector too.

Commenting, Joint Managing Director of TVS Motor Company Sudarshan Venu said: "Norton is an iconic British brand celebrated across the world, and presents us with an immense opportunity to scale globally. This transaction is in line with our effort to cater to the aspirations of discerning motorcycle customers. We will extend our full support for Norton to regain its full glory in the international motorcycle landscape."
 
Om man bockar i rutan ”skrotad” i regbeviset och skickar in det, går det att återregistrera då också?



Jag säger det funkah!

Fordon som är skrotade
Transportstyrelsen kan inte godkänna en ansökan om ursprungskontroll för personbilar och lastbilar under 3500 kg som tidigare varit registrerade i Sverige men som skrotats med intyg av en auktoriserad bilskrot från och med den 1 juni 2007.

Om ett tidigare registrerat fordon är skrotat med intyg före den 1 juni 2007 och fordonet är av en årsmodell 30 år eller äldre, finns dock inga hinder för ett godkännande.


https://transportstyrelsen.se/sv/va...net-har-tidigare-varit-registrerat-i-sverige/
 
Back
Top