Dagens Blocket! (mc-relaterat)

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Men han har ju monterat en liten snabb hugger över bakhjulet och lackat den i Laserblå färg :7peta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dock kan jag säga att resten av bygget säkerligen skulle bli totalsågat om jag hamnade i den här tråden, men jag byggde hojen åt mig själv och kommer aldrig tro att någon annan vill betala pengar för den så den dagen kommer aldrig inträffa.


Är vi elaka här inne? Är vi så elaka att man måste be om ursäkt?

Tony har frikort, så klart. En hel lokal fylld med klassiker ger ett fett jävla Big Jim-Frikort!


....och är priset för högt just nu så är det kanske inte så stora problem. Tiden arbetar för en sådan hoj.

Bonzo verkar ha en vettig inställning: man bygger för sig själv och räknar inte med att "få igen sina pengar" - eller rent av som en del: tjäna stålars på att såga sönder en vettig hoj.


Jag lyckades faktiskt montera framdäcket korrekt på mitt fulbygge, så vi är inte alla helt värdelösa på det här strecket av millenieskiftet. Dock blev rotationsriktningen ifrågasatt i byggtråden, så det är sant att det inte är helt enkelt det där.

Men, det där med felvända framdäck stör mig. Det visar att man inte har ens grundläggande förståelse för motorcykelns dynamik, vilka krafter som är i rörelse och vilka risker man tar.

Somliga däck spelar det ingen roll på, andra däck far illa av att rulla baklänges - och somliga blir rent farliga när dom monteras mot sin designade rotationsriktning/eller fram när dom är avsedda att gå bak.

Heidenaus K60 är ett typexempel. Deras bakdäck hade en rotationspil - avsedd för sin tänkta användning: BAK!
När det blev mode att börja kränga på fläskiga bakdäck fram :jisses så hamnade K60s avsedda för att ta hand om laster bak plötsligt fram med sitt utpräglade traktormönster.
Ingen bra grej, om man säger...

Heidenau kompletterade sina gjutformar efter några år med dubbla rotationspilar märkta för respektive position - men det är fortfarande ett bakdäck i sin uppbyggnad.

...att åtskilliga "byggare" skiter i pilarna och ändå monterar just det däcket fel "för att det ser bättre ut" 'är i mina ögon den slutgiltiga idiotförklaringen av de som sågar i hojar utan att ha en. enda. aning.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men, det där med felvända framdäck stör mig. Det visar att man inte har ens grundläggande förståelse för motorcykelns dynamik, vilka krafter som är i rörelse och vilka risker man tar.

Somliga däck spelar det ingen roll på, andra däck far illa av att rulla baklänges - och somliga blir rent farliga när dom monteras mot sin designade rotationsriktning/eller fram när dom är avsedda att gå bak.

Heidenaus K60 är ett typexempel. Deras bakdäck hade en rotationspil - avsedd för sin tänkta användning: BAK!
När det blev mode att börja kränga på fläskiga bakdäck fram :jisses så hamnade K60s avsedda för att ta hand om laster bak plötsligt fram med sitt utpräglade traktormönster.
Ingen bra grej, om man säger...

Heidenau kompletterade sina gjutformar efter några år med dubbla rotationspilar märkta för respektive position - men det är fortfarande ett bakdäck i sin uppbyggnad.

...att åtskilliga "byggare" skiter i pilarna och ändå monterar just det däcket fel "för att det ser bättre ut" 'är i mina ögon den slutgiltiga idiotförklaringen av de som sågar i hojar utan att ha en. enda. aning.

Vi hade en dödsolycka 2016 men en ny hoj, med all upptänklig elektronik, som gick omkull vid omkörning i tungt regn. Enda felet på hojen var att bakdäcket var felvänt så mönstret spolade in vatten under däcket och lyfte det. Ingen hade märkt något om det inte hade regnat så mycket men det visar hur viktigt det är med detaljerna när alla parametrar plötsligt klickar i varandra och en parameter är fel...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...felmonterat däck skapade situationen, men ett dödsräcke såg till att det blev en dödsolycka - om det är samma elände som jag tänker på?

Nå, vi skall inte spamma sönder Blockettråden med sådant, men det kan vara livsfarligt att inte veta vad man håller på med. Motorcyklar sätter allt på sin spets.
Kanske är det delvis därför jag trivs på två hjul. Kanske är det därför andra borde låta bli...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...felmonterat däck skapade situationen, men ett dödsräcke såg till att det blev en dödsolycka - om det är samma elände som jag tänker på?

Nå, vi skall inte spamma sönder Blockettråden med sådant, men det kan vara livsfarligt att inte veta vad man håller på med. Motorcyklar sätter allt på sin spets.
Kanske är det delvis därför jag trivs på två hjul. Kanske är det därför andra borde låta bli...

Jo det är samma elände. Räcket var ju det som dödade men även utan räcke hade han ju gått omkull och kraschat, kanske i ett mötande fordon. Poängen är ju som sagt att omkullkörningen förmodligen inte skett om däcket suttit rätt monterat... och ja, det är viktigt att grejerna fungerar på en motorcykel. Det behövs så lite för att det ska skita sig och konsekvensen kan bli ödesdiger...

Nu tillbaka till ämnet :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är vi elaka här inne? Är vi så elaka att man måste be om ursäkt?

Tony har frikort, så klart. En hel lokal fylld med klassiker ger ett fett jävla Big Jim-Frikort!


....och är priset för högt just nu så är det kanske inte så stora problem. Tiden arbetar för en sådan hoj.

Bonzo verkar ha en vettig inställning: man bygger för sig själv och räknar inte med att "få igen sina pengar" - eller rent av som en del: tjäna stålars på att såga sönder en vettig hoj.




Men, det där med felvända framdäck stör mig. Det visar att man inte har ens grundläggande förståelse för motorcykelns dynamik, vilka krafter som är i rörelse och vilka risker man tar.

Somliga däck spelar det ingen roll på, andra däck far illa av att rulla baklänges - och somliga blir rent farliga när dom monteras mot sin designade rotationsriktning/eller fram när dom är avsedda att gå bak.

Heidenaus K60 är ett typexempel. Deras bakdäck hade en rotationspil - avsedd för sin tänkta användning: BAK!
När det blev mode att börja kränga på fläskiga bakdäck fram :jisses så hamnade K60s avsedda för att ta hand om laster bak plötsligt fram med sitt utpräglade traktormönster.
Ingen bra grej, om man säger...

Heidenau kompletterade sina gjutformar efter några år med dubbla rotationspilar märkta för respektive position - men det är fortfarande ett bakdäck i sin uppbyggnad.

...att åtskilliga "byggare" skiter i pilarna och ändå monterar just det däcket fel "för att det ser bättre ut" 'är i mina ögon den slutgiltiga idiotförklaringen av de som sågar i hojar utan att ha en. enda. aning.

En däckkrängare här i stan brukar vända framdäcken fel väg medvetet och säger till kunderna att det är bättre. Han är ju däcknasare så han vet naturligtvis bättre än de korkad däckproducenterna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En däckkrängare här i stan brukar vända framdäcken fel väg medvetet och säger till kunderna att det är bättre. Han är ju däcknasare så han vet naturligtvis bättre än de korkad däckproducenterna.

Om vi tänker på samma firma så brukar han även bryta sönder folks fälgar när de nya däcken ska på. Fälgarna är naturligtvis för veka eftersom det inte är något fel på hans teknik eller utrustning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi tänker på samma firma så brukar han även bryta sönder folks fälgar när de nya däcken ska på. Fälgarna är naturligtvis för veka eftersom det inte är något fel på hans teknik eller utrustning.

:D There can be only one.

Fast eg synd, för han är ju egentligen ingen genuin träskalle på så vis. Det finns en viss latent kapacitet där.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top