Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Svag krona - så att ovanliga hojar, samlarhojar osv. försvinner till utlandet är helt i linje med det. Dvs CBX:en har ett inte helt orimligt utgångspris - om det sedan är vad den går för är osäkert, men jag tänker lite på den CX500 Turbon som alla häcklade för ett år sedan - vad hände med den?
Men när man lägger ut helt förstörda hojar som "caféracers" till fantasipris - då har man nog fått marknaden om bakfoten (eller är det hipsters med nytaget körkort som köper sådant?)
Hipstersarna har slutat med caféracers för länge sedan. Nu är det någon ny subkultur som ska dras fram och göras cool och visa hur unik utövaren är. Filateli kanske? Eller amatörradio?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jodå, men hojar som den här är ändå närmast museieförmål. Kostar över 200 tusen, inte så roliga köregenskaper, men däremot ett nästan oslagbart värde som klassiker. Häftig att ha i garaget och visa för polarna, men inte fullt lika häftig att ta en semesterresa med.
Han i gårdshuset köpte en när de kom. Fick en seriöst lackad Rickman helkåpa och Winning 6-1. Fantastiskt ljud och estetiskt tilltalande dragning. Den hojen hittade nog själv till/från och nere på kontinenten. Med eller utan skjuts, med eller utan packning, alltid järnet och alltid tipp topp. Tack Bosse för musiken, jag hör den ännu, (var väl 9 år nånting då). B gjorde aldrig nånting halvt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hipstersarna har slutat med caféracers för länge sedan. Nu är det någon ny subkultur som ska dras fram och göras cool och visa hur unik utövaren är. Filateli kanske? Eller amatörradio?

Nej för helvete, låt inte hipstersarna förstöra fler hobbys, okej, frimärkena kan dom ta...

Surdegsbröden och ölen gjorde inget heller, det kunde jag leva utan
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ett alternativ vore ju att lagstadga att alla skulle vara tvungna att äga en Virago 535.
Vi skulle kunna kalla det folkhoj.
Fortkörningarna skulle minska och dödligheten skulle gå ned. Den toppar ju ändå inte mycket norr om 110 km/h.
Stölderna skulle minska. Vilken förorts-kicker skulle vilja synas på den liksom. Gilda runt och vakta orten på en Virago 535.....tror inte det va.
Självmordsstatistiken skulle ju skena… :cry:
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det är mer än vanligt att rariteter säljs till utlandet för mer pengar än man fått här. Det gäller inte bara fordon utan även båtar, musikinstrument, konst etc. Och mer nu än någonsin då svenska kronan är så himla svag. Många som annonserar på Blocket annonserar också på utländska annonssiter.....
det rätt. jag har såld dom flesta av alla mina fordon över dom senaste åren o dom har gått utomlands alla ihop
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Absolut är det så med vår fina krona, danskarna har t.ex. 30-40% rabatt jämfört för några år sedan..

Men lite roligt ändå, när man som köpare i Sverige ibland möts med argumentet "jag får mycket mer utomlands.." ja men sälj den till någon Tysk då, jag är ju här och nu...

Hjälpte en polare att sälja hans VW-bubbla cab från -74 för ett par år sedan. Han hade den i vårt hojgarage och hade börjat prata om att sälja den. Dörrarna till garaget stod öppna och jag hade precis kört in med hojen en dag. Gick förbi några tyskar utanför, dom fick syn på bilen och frågade mig om den var till salu. Jag ringde polaren som bodde 150 meter från garaget så han vart nere 5 minuter senare. Ytterligare 15 minuter senare var bilen såld och dom körde hem bilen till Tyskland dagen efter. Han, utan att ens behöva säga något pris, fick dubbelt så mycket betalt för bilen än vad han hade fått i Sverige. Gamla bubblor, framförallt cabbar, är samlarobjekt i Tyskland. Tur/timing etc….. Ibland händer det…

En annan polare blev stoppad vid ett rödljus av också en tysk när han var ute och körde med sin 50-tals BMW-hoj. Fick frågan om hojen vart till salu. Dagen efter träffades dom och kom överens. Galet bra betalt.

Förr om åren flög svenskar till USA och köpte hem gamla Harley’s som inte hade nåt direkt värde alls i USA då på 70- till 90-talet. Idag säljs dom tillbaka igen för fantasisummor.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här var lite udda....

lite längre ner i annonsen
OBS: Bild är ej motorcykeln utan en av samma modell.

hmmm - ser hojen likadan ut? finare? sämre? varför ingen bild?


Verkligen, sade Bull.

Har det aktuella objektet också fått rambrytarbågar, Xjellruta skruvad i lampmasken och vitlackerat(?!) avgassystem - eller slipper man sådant?

Priset är inte mycket att säga om - om man gillar sådana.

Jag tipsar @Ucklahoma !
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hjälpte en polare att sälja hans VW-bubbla cab från -74 för ett par år sedan. Han hade den i vårt hojgarage och hade börjat prata om att sälja den. Dörrarna till garaget stod öppna och jag hade precis kört in med hojen en dag. Gick förbi några tyskar utanför, dom fick syn på bilen och frågade mig om den var till salu. Jag ringde polaren som bodde 150 meter från garaget så han vart nere 5 minuter senare. Ytterligare 15 minuter senare var bilen såld och dom körde hem bilen till Tyskland dagen efter. Han, utan att ens behöva säga något pris, fick dubbelt så mycket betalt för bilen än vad han hade fått i Sverige. Gamla bubblor, framförallt cabbar, är samlarobjekt i Tyskland. Tur/timing etc….. Ibland händer det…

En annan polare blev stoppad vid ett rödljus av också en tysk när han var ute och körde med sin 50-tals BMW-hoj. Fick frågan om hojen vart till salu. Dagen efter träffades dom och kom överens. Galet bra betalt.

Förr om åren flög svenskar till USA och köpte hem gamla Harley’s som inte hade nåt direkt värde alls i USA då på 70- till 90-talet. Idag säljs dom tillbaka igen för fantasisummor.


Man lider när man är på Stena Majnabbe, Nordö Malmö eller på kajen Trelleborg och ser allt som försvinner ut.

Kalasfina Kadett B - alla sorter, Rekord C, Commodore A och B, Taunusar, Granador, Compactmersor, 123or - allt formligen rasar ut ur landet.

Så här ser det ut när Polen dammsuger Sverige på Customhojar:

Screenshot_20231203-223736~2.png

Inte ens mot Zlotyn har vår krona något att säga till om längre.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Man lider när man är på Stena Majnabbe, Nordö Malmö eller på kajen Trelleborg och ser allt som försvinner ut.

Kalasfina Kadett B - alla sorter, Rekord C, Commodore A och B, Taunusar, Granador, Compactmersor, 123or - allt formligen rasar ut ur landet.

Så här ser det ut när Polen dammsuger Sverige på Customhojar:

View attachment 492886

Inte ens mot Zlotyn har vår krona något att säga till om längre.

Helt sant. Men känns som att när svenska politiker tänker rätt så dammsuger vi intressanta hojar/fordon utomlands och när dom tänker fel så dammsuger andra vårt hojbestånd. What goes around comes around, liksom……

Jag har ofta tänkt tanken att om vi vill ha någon form av jämlikhet klotet runt så ska alla länder ha samma valuta och samma skattesystem. Då trollar vi bort låglöneländer och skatteparadis i ett nafs. Så fort jag yppat den hyfsat självklara tanken så har jag fått höra att ”det är omöjligt…..” Då blir jag trött och tänker den (självklara) tanken att västvärlden vill ha sina låglöneländer, skatteparadis etc….. Vi vill inte att länder klotet runt ska ha samma förutsättningar som vi har. Det är min grundläggande känsla. Och då känner jag att västvärlden kan dra käpprätt åt helvete.

Är det några som skott sig på andra så är det vi via koloniseringar, förslavanden etc. Jämlikhet? Nä. Med det sagt….. Det borde vara samma pris på saker åtminstone inom EU. Men det är det inte så vafaan håller vi på med?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Man lider när man är på Stena Majnabbe, Nordö Malmö eller på kajen Trelleborg och ser allt som försvinner ut.

Kalasfina Kadett B - alla sorter, Rekord C, Commodore A och B, Taunusar, Granador, Compactmersor, 123or - allt formligen rasar ut ur landet.

Så här ser det ut när Polen dammsuger Sverige på Customhojar:

View attachment 492886

Inte ens mot Zlotyn har vår krona något att säga till om längre.
Generationen som körde dessa hojar har väl slutat köra.
Nästa generation vill inte ha dem.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så är det. Jag gråter inga tårar över Kalle Anka-choppers som försvinner, men mycket annat går iväg också.
Fotot ovan är taget i Laxå - och inte av mig.

Det säger dock en del kring volymerna som försvinner iväg.
Jag har sett tio såna ekipage med egna ögon på E4 söderut från Sthlm, mycket japscustom sam sagt men också andra hojar. sett några bakramskapade åttiotalspendlare också hehe. Jag själv har sålt några till icke prutande icke provkörande/däcksparkande Estländare, Litauer..

Grannarnas hammockar och åkgräsklippare går åt samma håll, men med betydligt lägre inköpspriser kan man säga.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag har sett tio såna ekipage med egna ögon på E4 söderut från Sthlm, mycket japscustom sam sagt men också andra hojar. sett några bakramskapade åttiotalspendlare också hehe. Jag själv har sålt några till icke prutande icke provkörande/däcksparkande Estländare, Litauer..

Grannarnas hammockar och åkgräsklippare går åt samma håll, men med betydligt lägre inköpspriser kan man säga.
Så är det. Jag gråter inga tårar över Kalle Anka-choppers som försvinner, men mycket annat går iväg också.
Fotot ovan är taget i Laxå - och inte av mig.

Det säger dock en del kring volymerna som försvinner iväg.

Tack för upplysningen, då får man tänka om - jag som mer trodde att det i första hand var klassiker som hade en större internationell marknad och inte allt annat möjligt..

Snart får vi väl tillbaks dem för reparation
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för upplysningen, då får man tänka om - jag som mer trodde att det i första hand var klassiker som hade en större internationell marknad och inte allt annat möjligt..

Snart får vi väl tillbaks dem för reparation
De brukar ju ligga lite före med vad som är klassiker, nere på kontinenten än i Sverige, som ligger ytterligare en par-tre år innan oss.

Kanske alla ska ha en 2003'ans VT750C om något år? :va
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top