Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Snyggaste årsmodellen, fint skick, lågmilare - service för tio år sedan är ointressant, mer intresserad av oljebyten efter det och att den inte "varmkörts" då och då. Däcken är troligen kass om de inte bytts sedan 2014 (eller någonsin???)
Jag skulle nog känna mig för med ett lite för högt utgångspris så som säljaren gör
Det tråkiga med en sån hoj är att man inte skulle våga använda den. Med några tusen mil på mätaren, lite repor och bucklor så försvinner det mesta av värdet.
 
Jag tror inte att jag skulle ge 23000.
Lite coolt är det ju med sexa, men jag tror att jag uppskattat den mer om någon annan får köra den.
Som sagt, den gör sig bäst på ett museum. Kul att den finns bevarad, men det är inget som gemene man behöver känna sig förpliktigad att göra.
 
Last edited:
Som sagt, den gör sig bäst på ett museum. Kul att den finns bevarad, men det är inget som gemene man behöver känna sig förpliktigad att göra.
Njae, för mig får gärna polaren köra den. Då får jag lyssna och titta.
Att köra, njaaaah....
 
Ja, jo, typ. Själv har man hellre tre roliga, användbara hojar i "garaget" än några oanvändbara klassiker.
Visst har hojarna utvecklats sedan dess, men det är en känsla att köra de gamla ändå! Man kunde köra dem när det begav sig för 40 år sedan, och man kan köra dem idag! Fast de kanske kräver mer av föraren än en modern hoj (vilket jag kan uppskatta)...
 
mint condition ?? utbytt avgas, Några fläckar, repor, mm finns med tanke på sin ålder. då är den väl ändå inte mint
lyckosökare finns överallt
Är kanske som någon här skrev för ett tag sedan, att man lägger ribban några fler steg än vad som kanske är rimligt, helt plötsligt blir 150.000 billigt-)

Ligger en RD350 på Tradera med start på 80.000, vips blir ju 60 ett kap..
Nu kommer säljare utomlands säga "den här hojjen går för hur mycket som helst för i Schweden.."

(edit)..Och en Z50 för 75 ?
 
Last edited:
Är kanske som någon här skrev för ett tag sedan, att man lägger ribban några fler steg än vad som kanske är rimligt, helt plötsligt blir 150.000 billigt-)

Ligger en RD350 på Tradera med start på 80.000, vips blir ju 60 ett kap..
Nu kommer säljare utomlands säga "den här hojjen går för hur mycket som helst för i Schweden.."
Det är mer än vanligt att rariteter säljs till utlandet för mer pengar än man fått här. Det gäller inte bara fordon utan även båtar, musikinstrument, konst etc. Och mer nu än någonsin då svenska kronan är så himla svag. Många som annonserar på Blocket annonserar också på utländska annonssiter.....
 
Det är mer än vanligt att rariteter säljs till utlandet för mer pengar än man fått här. Det gäller inte bara fordon utan även båtar, musikinstrument, konst etc. Och mer nu än någonsin då svenska kronan är så himla svag. Många som annonserar på Blocket annonserar också på utländska annonssiter.....
Svag krona - så att ovanliga hojar, samlarhojar osv. försvinner till utlandet är helt i linje med det. Dvs CBX:en har ett inte helt orimligt utgångspris - om det sedan är vad den går för är osäkert, men jag tänker lite på den CX500 Turbon som alla häcklade för ett år sedan - vad hände med den?
Men när man lägger ut helt förstörda hojar som "caféracers" till fantasipris - då har man nog fått marknaden om bakfoten (eller är det hipsters med nytaget körkort som köper sådant?)
 
Det är mer än vanligt att rariteter säljs till utlandet för mer pengar än man fått här. Det gäller inte bara fordon utan även båtar, musikinstrument, konst etc. Och mer nu än någonsin då svenska kronan är så himla svag. Många som annonserar på Blocket annonserar också på utländska annonssiter.....
Absolut är det så med vår fina krona, danskarna har t.ex. 30-40% rabatt jämfört för några år sedan..

Men lite roligt ändå, när man som köpare i Sverige ibland möts med argumentet "jag får mycket mer utomlands.." ja men sälj den till någon Tysk då, jag är ju här och nu...
 
Är kanske som någon här skrev för ett tag sedan, att man lägger ribban några fler steg än vad som kanske är rimligt, helt plötsligt blir 150.000 billigt-)

Ligger en RD350 på Tradera med start på 80.000, vips blir ju 60 ett kap..
Nu kommer säljare utomlands säga "den här hojjen går för hur mycket som helst för i Schweden.."

(edit)..Och en Z50 för 75 ?
85kkr till och med. Ospecificerat antal mil och inte original avgassystem.
Den ska nog vara lite mer unik än så för den slanten.
 
Visst har hojarna utvecklats sedan dess, men det är en känsla att köra de gamla ändå! Man kunde köra dem när det begav sig för 40 år sedan, och man kan köra dem idag! Fast de kanske kräver mer av föraren än en modern hoj (vilket jag kan uppskatta)...
Jodå, men hojar som den här är ändå närmast museieförmål. Kostar över 200 tusen, inte så roliga köregenskaper, men däremot ett nästan oslagbart värde som klassiker. Häftig att ha i garaget och visa för polarna, men inte fullt lika häftig att ta en semesterresa med.
 
Är kanske som någon här skrev för ett tag sedan, att man lägger ribban några fler steg än vad som kanske är rimligt, helt plötsligt blir 150.000 billigt-)

Ligger en RD350 på Tradera med start på 80.000, vips blir ju 60 ett kap..
Nu kommer säljare utomlands säga "den här hojjen går för hur mycket som helst för i Schweden.."

(edit)..Och en Z50 för 75 ?
Det verkar inte som om att lågkonjunkturen slagit igenom full ut på mc-sidan. Här fläskas det på med optimistiska priser hela tiden. Bostäderna rasar i pris, lågkonjunkturen breder ut sig över landet, men motorcyklar blir bara dyrare och dyrare. Inte illa.
Frågan är väl om folk längre har råd att investera i "klassiker" för hundratusentals kronor. Hojar som hamnar längst in i garaget för att sedan bara stiga i värde.
 
Vacker hoj. En vän på Åland kör en dylik med sina andra "rariteter", runt ett tio-tal Hondor. Jäkla samlare är dessa ålänningar men dom brukar sina fordon ?

View attachment 492827
Hupp - den har ju lackade sidokåpor!
Alla andra CBXer, åtm den generationen, har ju svarta! Kanske är lackade de också, men iaf är de svarta.
 
Råkade se "Rapport" på tv ikväll. Utan att direkt göra sociala analyser så är det som gammal socialdemokrat beklämmande att se att folk debatterar värdet av gamla motorcyklar som tydligen vidare överstiger levnadskostnaderna för många i en genomsnittlig Stockholmsförort. En mamma kan inte handla mat till sina barn, och någon köper en samlarhoj för 200´. Ursäktar avbrottet.
 
Det är ingen som har sagt att världen är rättvis.

Fast den som har råd att köpa ett samlarobjekt kanske har slitit som ett djur för att ha råd med sina drömprylar och mamman kanske förväntar sig att samhället ska ge henne ett jobb med hög lön utan att hon anstränger sig. Det förtäljer inte historien.
 
Råkade se "Rapport" på tv ikväll. Utan att direkt göra sociala analyser så är det som gammal socialdemokrat beklämmande att se att folk debatterar värdet av gamla motorcyklar som tydligen vidare överstiger levnadskostnaderna för många i en genomsnittlig Stockholmsförort. En mamma kan inte handla mat till sina barn, och någon köper en samlarhoj för 200´. Ursäktar avbrottet.
Ett alternativ vore ju att lagstadga att alla skulle vara tvungna att äga en Virago 535.
Vi skulle kunna kalla det folkhoj.
Fortkörningarna skulle minska och dödligheten skulle gå ned. Den toppar ju ändå inte mycket norr om 110 km/h.
Stölderna skulle minska. Vilken förorts-kicker skulle vilja synas på den liksom. Gilda runt och vakta orten på en Virago 535.....tror inte det va.
 
Ett alternativ vore ju att lagstadga att alla skulle vara tvungna att äga en Virago 535.
Vi skulle kunna kalla det folkhoj.
Fortkörningarna skulle minska och dödligheten skulle gå ned. Den toppar ju ändå inte mycket norr om 110 km/h.
Stölderna skulle minska. Vilken förorts-kicker skulle vilja synas på den liksom. Gilda runt och vakta orten på en Virago 535.....tror inte det va.
Som gammal sosse vore det mer snarliggande att jämna ut inkomstskillnader. Höja bidrag och lägstalöner på bekostnad av de allra bäst avlönade, kanske genom högre beskattning av dessa.
Sen vore det ju en välgärning att fattigt folk skulle ha råd med en "folkhoj" som Lillviragon eller den eftertraktade SR250, istället för att några få glider runt på Honds CBX 1000. Tänk alla ensamstående småbarnsmammor i förorten som skulle behöva en Virago 250 e d att köra ungarna till dagis med.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top