Dagens bild

Nånstans på Lofoten, Norge. Förra veckan.View attachment 530885

Just ja, vi stannade till i Sundsvall en kaffe på väg upp. Visste ni att Harley gjorde snöskotrar?

View attachment 530886
Det var amf som gjorde snöskotrar. I början av 70-talet försökte dom i typisk amerikansk anda rädda skoterdivisionen genom att rebranda dom till H-D, som dom köpt några år tidigare. Det funkade inte och dom la ner skotertillverkningen efter några år.

Nerdrevning av XT660 från 15/45 till 14/46 , blev betydligt trevligare att smyga med i skogen på 1an och tvåan nu , huckrar inte lika mycket och känns piggare

Nästa åtgärd blir nya bromsbelägg, stålomspunnen bromsslang och fräsch olja fram för att få bort den ofrivilliga ABSn
View attachment 530859

Jag bytte först bara beläggen och provkörde , men kände ingen större skillnad , bytte sen olja och bromslang och nåt av dom två gjorde stor skillnad , oljan såg inte rolig ut , kanske inte blivit bytt sen den var ny -08
Blev stor skillnad i alla fall på bromskänslan , nu går det att bara använda två fingrar och tar jag i lite så kan jag till och med låsa framhjulet , det gick inte innan 😄

Bifogat

• IMG_9249.jpeg
    IMG_9249.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 17
Viktigt med underhåll.

Själv bytte jag bakdrev på min Caballero igår.

IMG_8926.JPG

Tänk att jag kört med det där drevet. Slitförloppet verkar accelerera, jag vet att jag kollade drevet redan i våras och tänkte "det håller sommaren ut", men .. nehe. Märkligt är att framdrevet och kedjan är i mycket bättre skick. Går det således minst två bakdrev på ett framdrev? Eller var originaldrevet av fuskstål?

IMG_8929.JPG

Nytt motsvarande drev på ebay kostade mig ca 500 kr. Det var onödigt dyrt. Det går säkert att hitta likvärdigt billigare. Det borde inte vara så exklusivt.

IMG_8930.JPG

Sen ut i natten och kolla viltlivet i Almnäs, igen.

IMG_8933.JPG

Mina klippor. Dessvärre håller dom på att spränga bort dom. Det ska väl bli nån lager-terminal här.

IMG_8934.JPG

Viktigt med underhåll.

View attachment 530935

Tänk att jag kört med det där drevet. Slitförloppet verkar accelerera, jag vet att jag kollade drevet redan i våras och tänkte "det håller sommaren ut", men .. nehe. Märkligt är att framdrevet och kedjan är i mycket bättre skick. Går det således minst två bakdrev på ett framdrev? Eller var originaldrevet av fuskstål?

View attachment 530936

Nytt motsvarande drev på ebay kostade mig ca 500 kr. Det var onödigt dyrt. Det går säkert att hitta likvärdigt billigare. Det borde inte vara så exklusivt.

View attachment 530937

View attachment 530938

Mina klippor. Dessvärre håller dom på att spränga bort dom. Det ska väl bli nån lager-terminal här.

View attachment 530939
Hur mycket flex har du i sidled på den kedjan?
Hur mycket längre än den nya är den?

Edit;
Vänta nu…du bytte alltså inte hela drivpaketet?

Viktigt med underhåll.

View attachment 530935

View attachment 530936

View attachment 530937

View attachment 530938

View attachment 530939
Mitt framdrev såg inte mycket bättre ut

Bifogat

• IMG_9216.jpeg
    IMG_9216.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 22
Men var ditt framdrev och bakdrev lika gamla? Behöver man normalt byta bakdrev oftare än framdrev?
Jag kan inte säga , jag köpte denna hoj förra året och har nog bara kört 50-60mil med den , det var en karl som haft den sen ny -08 och kört 1500mil och jag vet inte om han bytt nångång
Men bakdrev var väldigt fräscht motför framdrevet i alla fall

Jag kan inte säga , jag köpte denna hoj förra året och har nog bara kört 50-60mil med den , det var en karl som haft den sen ny -08 och kört 1500mil och jag vet inte om han bytt nångång
Men bakdrev var väldigt fräscht motför framdrevet i alla fall
Ok. Min Caballero köpte jag ny 2023, kört den ca 12400 km. Jag misstänker att bakdrevet var av en mjukare metall och generellt sämre kvalitet.

Hur mycket flex har du i sidled på den kedjan?
Hur mycket längre än den nya är den?

Edit;
Vänta nu…du bytte alltså inte hela drivpaketet?
Nej, jag bytte bara bakdrevet för det såg ut att behöva bytas. Framdrevet ser ut som nytt, och kedjan har inga problem. Måste jag byta allt på en gång? Varför?

Nej, jag bytte bara bakdrevet för det såg ut att behöva bytas. Framdrevet ser ut som nytt, och kedjan har inga problem. Måste jag byta allt på en gång? Varför?

Nej du måste inte byta allt, är bara bakdrevet dåligt så byt det. Jag har själv aldrig sett ett så slitet bakdrev när framdrev och kedja är OK och framdrevet slits snabbare än bakdrevet, det är min erfarenhet. Tror som du på en dålig batch bakdrev, Indiskt järn?

Nej du måste inte byta allt, är bara bakdrevet dåligt så byt det. Jag har själv aldrig sett ett så slitet bakdrev när framdrev och kedja är OK och framdrevet slits snabbare än bakdrevet, det är min erfarenhet. Tror som du på en dålig batch bakdrev, Indiskt järn?
"indiskt järn" låter skrämmande, men ja. Det måste ju vara det då.

Kanske nåt att reklamera.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...