Dagens bild

20260412_163726.jpg
Inte mycket till bakgrund i bilden, men förgrunden gillar jag 😉
Hade tänkt ta en tur med Katanan från -82, men batteriet ville inte räcka till för att få motorn att gå igång, så det fick bli RC30:an istället.

1776030026524.png

Här är bakgrunden mer intressant. Kostigar kom till när korna gick längs skogsbrynet för massor med hundra år sedan. Där red man sedan och körde även med häst och vagn när de breddats. Nu är många av dessa kvar men asfalterade för att vi som kör motorcykel och älskar kurvor och nerlägg ska njuta.

View attachment 527626

Här är bakgrunden mer intressant. Kostigar kom till när korna gick längs skogsbrynet för massor med hundra år sedan. Där red man sedan och körde även med häst och vagn när de breddats. Nu är många av dessa kvar men asfalterade för att vi som kör motorcykel och älskar kurvor och nerlägg ska njuta.
I vilken del av Sverige är denna bilden tagen?

View attachment 527626

IMG_0853.jpeg
Här vet jag inte om det är moppen eller kurvan som är mest intressant. För mig är det moppen helt klart.
(Den markfrigången ni, en modern KLE451 blir grön av avund.)

Det är Sveriges i särklass mest fotograferade vägavsnitt. Folk vallfärdar dit när solen skiner. Slingerbulten Raceway. Den erkänt bästa hojvägen i Sverige. Johoo. För folk som vill bli fotograferade, folk som gillar att vinka tufft, glatt, coolt eller avmätt. Sedan finns ju fiket. Fiket! Blaskigt pumptermoskaffe som hojåkare älskar.

Jag tankar där om jag måste. Annars tar jag bara ett långsamt varv med bägge fötterna på fotpinnarna (jorå) för att kolla om det finns någon 80-talshoj på parkeringen. Det gör det sällan.
Kanske någon med en likadan hoj som jag? Ha! Det har aldrig hänt.

IMG_1973.jpeg
Titta på mig då!
”-Vart” är alla?

IMG_1565.jpeg
Inte ens halvfullt.

IMG_1464.jpeg
Åhhh, en omodern. Oket framför. 🙂

IMG_1936.jpeg
En gammal bild, sent på säsongen och långt innan vi fick rejsiga räcken i fotokurvan.

IMG_2549.jpeg
Jo jag gillar också nerlägg i kurvor. Mitt japanska framdäck från IRC är från 1998 så jag har inte testat var gränsen går. Funkade hyggligt i vintras.

IMG_2356.jpeg
Tar en reprisbild på det. Färska däck ju.

Bifogat

• IMG_1973.jpeg
    IMG_1973.jpeg
    2 MB · Visningar: 7
  • IMG_1565.jpeg
    IMG_1565.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 6
Den här såg jag i jobbet förra veckan.
View attachment 527686
En gammal xt600 va? 😄

Nä. En drömhoj 1983. Jag körde DR500 då (Bäst i test 1981). Trumma fram och bak, klen gaffel, dubbla Öhlinare visserligen men taskig markfrigång men jävlar vad kul jag hade på den.

TT600, en hoj för män. Långa män. Endast kick. Så snygg, låång fjädringsväg, rejäl markfrigång. Skiva fram och trumma bak. Jag hade inte råd med en TT600 då. Inte ens den tidiga, mindre populära, med trumma fram.

Jag gjorde repmånad tidigt efter lumpen. I ena benfickan hade jag septembernumret av
Cycle World. Det är gott om dötid i det militära så bilder studerades, texterna lästes om och om igen. Särskilt TT600-testen.

IMG_2586.jpeg

IMG_2585.jpeg

Det var en heeeelt annan tid i skogarna och på grusvägarna på den tiden. Inga GoPro-kameror, inget internet, inga mobiler, ingen gps, inget TET, inga mc-forum, inga guidade grusgruppkörningar eller event som Skog, inga facebookgrupper, likes eller några bekräftelsetorskar.

IMG_2587.jpeg
Jovisst serru, på den svartvita tiden va?
Faan vad jag gillade och gillar den bilden.

IMG_2588.jpeg
Eller denna. Basic fun. Basic utrustning. Förmodligen en bra dag på jobbet.

IMG_2589.jpeg
Det var bättre förr.
Man läste innehållsförteckningen och skrattade till.

Det är mycket som gått förlorat sedan dess.

Reportagen var trevligare förr.
Nu är det bara youtube och produktplacering som gäller, fler klick tack.

XT600 -87 har jag ägt faktiskt.
Nått speciellt med de där gamla offroad stånkorna.
Är väl därför jag är fast i träsket fortfarande med de hojar jag har nu.

En gammal xt600 va? 😄

Nä. En drömhoj 1983. Jag körde DR500 då (Bäst i test 1981). Trumma fram och bak, klen gaffel, dubbla Öhlinare visserligen men taskig markfrigång men jävlar vad kul jag hade på den.

TT600, en hoj för män. Långa män. Endast kick. Så snygg, låång fjädringsväg, rejäl markfrigång. Skiva fram och trumma bak. Jag hade inte råd med en TT600 då. Inte ens den tidiga, mindre populära, med trumma fram.

Jag gjorde repmånad tidigt efter lumpen. I ena benfickan hade jag septembernumret av
Cycle World. Det är gott om dötid i det militära så bilder studerades, texterna lästes om och om igen. Särskilt TT600-testen.

View attachment 527707

View attachment 527708

Det var en heeeelt annan tid i skogarna och på grusvägarna på den tiden. Inga GoPro-kameror, inget internet, inga mobiler, ingen gps, inget TET, inga mc-forum, inga guidade grusgruppkörningar eller event som Skog, inga facebookgrupper, likes eller några bekräftelsetorskar.

View attachment 527711
Jovisst serru, på den svartvita tiden va?
Faan vad jag gillade och gillar den bilden.

View attachment 527710
Eller denna. Basic fun. Basic utrustning. Förmodligen en bra dag på jobbet.

View attachment 527709
Det var bättre förr.
Man läste innehållsförteckningen och skrattade till.

Det är mycket som gått förlorat sedan dess.
Ooh tackar för underbart nostalgiska tidskriftsdumpar Björn. Jag sparar dom..

Hojen jag såg är en 1986 Yamaha TT 350 1TJ. Jag suddade till regget för ägarens skull.

Drömhojar ja, 1983 var jag 12 år så jag var nog inte så klar över exakt vilka hojar jag borde drömma om. Men nog ser 80-talets former trevligare ut än dagens 'optimerade spetskompetenser'.

Ooh tackar för underbart nostalgiska tidskriftsdumpar Björn. Jag sparar dom..

Hojen jag såg är en 1986 Yamaha TT 350 1TJ. Jag suddade till regget för ägarens skull.

Drömhojar ja, 1983 var jag 12 år så jag var nog inte så klar över exakt vilka hojar jag borde drömma om. Men nog ser 80-talets former trevligare ut än dagens 'optimerade spetskompetenser'.
350? Då såg jag fel. 350n har dubbla kammar vilket är utmärkande utseendemässigt. Skugga på bilden.
Snyggt skavda ramrör ovanför fotpinnen. 👍
Tyckte nog att framlyset och kåpan såg lite klumpig ut för en TT600 men då var jag redan uppe i varv så att säga. ☺️
Inga hojar jag sett i verkligheten på decennier tyvärr.

Annars är detta en uppgradering på XT550 med skiva fram. Duger fint för grusbus och och att slänga runt i stan. Finns på Marketplace.

IMG_2590.jpeg

350? Då såg jag fel. 350n har dubbla kammar vilket är utmärkande utseendemässigt. Skugga på bilden.
Snyggt skavda ramrör ovanför fotpinnen. 👍
Tyckte nog att framlyset och kåpan såg lite klumpig ut för en TT600 men då var jag redan uppe i varv så att säga. ☺️
Inga hojar jag sett i verkligheten på decennier tyvärr.

Annars är detta en uppgradering på XT550 med skiva fram. Duger fint för grusbus och och att slänga runt i stan. Finns på Marketplace.

View attachment 527715
Dom där gamla enduro / offroad hojarna har så bekväma säten. Inga smala små dynor med tampongvarning utan nästan som sköna soffor.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back