Vårruset och lyckan över fint väder grusades av en mycket pikant doft av bensin som spred sig över entren...
En liten pöl under Freewinden hjälpte mig till en snabb slutsats om vart doften kom ifrån.
Snabb analys - läckage från tankens undersida i bakkant

Lätt ångest! Höll tummarna för att det inte skulle vara en spricka eller liknande i plasten.
Började riva isär allting och det såg sjukt mörkt ut ett tag, till synes kom bensinen från en av skruvarna som håller den bakre fästbygeln

Tömde tanken så gott det gick, lyfte av, tolkade rent och nog fan rann det längs bygeln...
Ställde upp tanken på högkant och torkade av allting ordentligt. Noterade att byggeln sitt skruvad i gjutna hylsor, troligtvis drygt att täta ett läckage därifrån!?
Lyfte den rengjorde tanken över huvudet och vinklade den till samma vinkel som den är monterad på hojen.
Höll andan i minst två sekunder innan jag kunde se att en droppe sakta letade sig fram. Under en mycket djup utandning insåg jag att läckaget kom ifrån den lilla plattan med anslutningarna för överfyllnad/luftning av tanken

Lossade de två skruvarna och tog försiktigt bort plattan från tanken, blicken föll genast på den numera mycket torra och platta tätningen

Källan lokaliserad! Tyvärr verkar det inte direkt vara en hyllprodukt, troligtvis på grund av Freewindens ålder och exklusivitet i Sverige

Beställde istället o-ringar i lämplig storlek och håller nu tummarna för att en av dem tätar schysst. En sista utväg blir packning på tub - vill helst slippa det men nöden har ingen lag!
Till råga på allt brann säkringen till Scooterns bränslepump

Tänkte mest ta en sväng med scootern för att hålla abstinensen stången - nu blev det istället världens antiklimax och humöret dalade till en för dagen my lägsta nivå!
View attachment 526907